Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Keičiasi pasaulio ekonomika, privalo keistis ir gamybos sektorius

Nestabili pastarųjų 4 metų padėtis daugelį gamybos įmonių vertė ieškoti naujų būdų, kaip suvaldyti augančias sąnaudas, infliaciją, žaliavų trūkumą, ieškoti naujų rinkų savo produkcijai ir spręsti daug kitų iššūkių. Nepaisant iškilusių nesklandumų, gamybos sektoriuje dirbantys profesionalai privalėjo siekti akcininkų iškeltų tikslų bei  suvaldyti nuolatines prekybą ir gamybą veikiančias rizikas. Šiandien, norint nepasiklysti šioje dinamiškoje aplinkoje, įmonėms svarbu peržiūrėti gamybos kaštus, pagerinti sprendimų priėmimą ir pritaikyti savo veiklos strategiją prie besikeičiančių sąlygų. Šiame straipsnyje pasidalinsime keletu patarimų, kaip taupyti su logistika susijusias lėšas, į ką svarbiausia atkreipti dėmesį ir kaip pasirinkti tinkamą strategiją.

Atlikite kaštų analizę

Norint geriau valdyti sąnaudas, šiais sparčių pokyčių laikais nebeužtenka vertinti tik vieną kainos dalį, svarbu matyti visą paveikslą. Kitaip tariant, gamybos įmonėms reikia įsivertinti visas kainos dalis. Taip pat labai svarbu atlikti platesnę kainų analizę. Ką galima padaryti, kad logistikos kaštai būtų mažesni?

Distribucija ir logistika

Atlikite nuodugnią logistikos kaštų analizę. Vertindami atkreipkite dėmesį į visas išlaidas – transportavimo kainą, sandėliavimo kainą ir kt. Tai verta atlikti, nes, pasikeitus situacijai, pvz., sumažėjus pardavimams arba išaugus apyvartinių lėšų poreikiui, įmonėms dažnai apsimoka keisti transportavimo būdus arba atsisakyti sandėliavimo operacijų. Pvz., vietoje įprasto pilno krovinio gabenimo atsivežti jo dalį arba vežti krovinį tiesiogiai klientui, išvengiant sandėliavimo operacijų. Šiuo atveju už transportavimą sumokama brangiau, tačiau atlaisvinamos apyvartinės lėšos ir taupomos sandėliavimo sąnaudos.

Būtinai įsivertinkite, kiek kainuoja vienas transportuojamo produkto vienetas. Tai ypač aktualu toms įmonėms, kurios parduoda smulkius krovinius. Labai dažnai pasitaiko situacija, į kurią ekonomikos pakilimo laiku, įmonės nekreipia dėmesio, kai  pasirenkamas krovinio gabenimo būdas, viršijantis maržą, kurią uždirba įmonė. Taip atsitinka todėl, kad įmonės  įsivertina bendrus logistikos kaštus, o dažniausiai po jais pasislepia prekės, kurios yra nuostolingos. Todėl taip svarbu paskaičiuoti kaštus vienai konkrečiai prekei, kitu atveju jūs galite patirti nuostolį arba uždirbti mažiau pelno.

Atsargos

Tinkamas atsargų valdymas gali sutaupyti nemažai lėšų. Esame jau anksčiau kalbėję apie atsargų mažinimo būdus, apie tai galite paskaityti čia. Šiame straipsnyje norime pristatyti dar vieną efektyvų būdą, kurį naudoja rinkos lyderiai. Tai gamybos nukėlimas vėlesniam laikui (angl. postponement). Šiuo atveju įmonės laiko atsargas nesurinktas, o gamyba pradedama tik tuomet, kai gaunamas užsakymas iš kliento. Taip sutaupoma apyvartinių lėšų, kadangi pigiau laikyti žaliavas nei gatavus produktus. Taikant šį metodą, sumažinami produktų nurašymai tais atvejais, kai jų nenuperka, kartu mažinamas ir su nuolaida parduodamų prekių kiekis.

Iš naujo įvertinkite visas „outsourcinimo“ galimybes

Kai keičiasi ekonominė situacija, visuomet pravartu iš naujo įsivertinti, ar visas operacijas verta atlikti patiems, o gal verčiau pirkti paslaugas iš kitų. Pateiksime keletą dažniausiai pasitaikančių pavyzdžių. Tarkime, įmonė turi savo nuosavus sandėlius, tačiau dėl sumažėjusio apkrovimo sandėliavimo kaštai tampa daug didesni. Atlikus analizę, pastebima, kad labiau apsimoka šitą paslaugą pirkti, o nuosavo sandėlio veiklą pristabdyti. Antra situacija, kai įmonės ekonominio pakilimo laikais investuoja į savo vilkikus ar mikroautobusus ir prekes veža klientams patys, siekdami sutaupyti lėšų arba trumpinti pristatymo laiką. Tačiau, srautui sumažėjus, o pastovioms ir kintamosioms sąnaudoms pasikeitusiomis sąlygomis nemažėjant, pasirinkta veikla dažnai tampa nuostolinga, todėl  paprasčiau šią paslaugą pirkti iš kitų.

Palyginkite kaštų centrus su įmonės tikslais bei verslą veikiančiais rizikos veiksniais

Šiais politinio ir ekonominio nestabilumo laikais vien tik taupyti sąnaudas neužtenka. Dažnai reikia siekti ir kitų tikslų – užtikrinti veiklos tęstinumą bei valdyti geopolitines rizikas. Per pastaruosius 20 metų įmonės, siekdamos didesnio veiklos efektyvumo, dažnai gamybą vykdydavo atokiose, tačiau pigesnėse šalyse. Savo veikloje jos dirbo su mažiau tiekėjų, taip tikėdamosi  palankesnių kainų ir bendrai ieškojo būdų, kaip savo operacijose sumažinti kompleksiškumą. Dabar ši situacija yra pasikeitusi. Tad įmonės, kurios nori ateityje sėkmingai vystyti veiklą, taip pat privalo įsivertinti kitas  šiuo metu ypač aktualias strategijas.

Pirmiausia, tai gamybos artinimas link  kliento (angl. nearshoring). Ilgos tiekimo grandinės tampa vis rizikingesnės, todėl kompanijos ieško tiekėjų ir kuria gamybinius pajėgumus arčiau savo kliento. Taip pat įmonės skaido riziką dirbdamos su daugiau tiekėjų (angl. Multi Sourcing) ir taip apsidraudžia, kad išvengtų atvejų, kai nepavyksta apsirūpinti žaliavomis.

Be taupymo būdų, rizikos valdymo strategijų, prieš priimant bet kokį sprendimą svarbu įsivertinti, ar jūs pasieksite savo užsibrėžtus tikslus. Pvz., jeigu jūs svarstote gamybą perkelti arčiau savo rinkų, siekdami subalansuoti tiekimo grandinės riziką, visuomet vertėtų įsitikinti, ar dabartinis tiekėjų tinklas galės užtikrinti nenutrūkstamą gamybą. Jeigu atsakymas yra neigiamas ir jums reikės ieškoti naujų tiekėjų, ar vis dar pasieksite savo tikslą? Kita situacija. Tarkime, jūs, siekdami taupyti sąnaudas, numatėte atsisakyti savo nuosavo sandėlio ir nusprendėte pirkti šią paslaugą iš kitų. Visuomet pravartu pažvelgti į priekį ir paskaičiuoti alternatyvius kaštus, kuomet, situacijai pagerėjus, galimai jums vėl reikės sandėlio. Tokiu atveju kyla rizika, kad tada sandėlį įsigyti bus brangiau ir šis jūsų sprendimas iš tikrųjų yra blogas.

Apibendrinant svarbu pastebėti, kad pasaulis tampa sudėtingesnis ir kasdien vis rečiau prisimename tuos laikus, kai veikla tekėjo praktiškai nekintančia vaga. Kita vertus, šiais laikais įmonės turi visas galimybes ieškoti naudingos informacijos, kuri nieko nekainuoja, ir taip tobulinti savo operacijas. Tad visi pokyčiai, dėl kurių reikia keisti įprastą veiklą, kiekvieną organizaciją daro stipresne.

Kitos naujienos:

Ką logistikos įmonės gali išmokti iš „Formulės 1“?

10.12 2025 Žinojimas = Galia
Iš pirmo žvilgsnio gali klaidinti skirtumai: viename pasaulyje – sportiniai bolidai ir trasos, kitame – kroviniai, terminalai ir maršrutai. Tačiau „Formulės 1“ lenktynės ir logistikos operacijos remiasi tais pačiais principais: komandiniu tikslumu, greitu sprendimų priėmimu ir nuolatiniu procesų tobulinimu. Lenktynių metu sėkmę lemia ne vien vairuotojo greitis, o tai, kaip sklandžiai veikia visa komanda. Vienas iš …

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …

Baltijos šalių logistika: vienas regionas, trys skirtingos realijos

Baltijos šalys dažnai pristatomos kaip vienas logistikos regionas, tačiau naujausi 2024-2025 m. duomenys rodo vis labiau ryškėjančius skirtumus. Lietuva išlaiko lyderystę kelių ir jūrų transporte, Latvija patiria struktūrinius iššūkius, o Estija orientuojasi į ilgalaikes investicijas ir infrastruktūros modernizaciją. Šie pokyčiai formuoja naują Baltijos transporto pusiausvyrą, kurioje Lietuva tampa pagrindiniu regiono logistikos centru. Kelių transportas: Lietuva …

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …