Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Ko šįmet tikėtis iš transporto kainų Europoje?

Praėję metai prekybos ir gamybos įmonėms buvo vieni geriausių. Nepaisant tam tikrų išimčių (pvz., paskutinės mylios logistika, laikui jautrios paslaugos ir t.t.), kainos daugelyje tarptautinės prekybos maršrutų mažėjo. Metų pradžioje kainos buvo šiek tiek pakilusios, tačiau aplinka vis dar palanki. Tikėtina, kad nemaža dalis prekybos ir gamybos įmonių šiuo metu sprendžia klausimą, kiek ilgai ši situacija truks. Suprantama, kad tikslaus atsakymo niekas neturi, tad šiame straipsnyje pasidalinsime aktualia statistika bei prognozėmis, taip pat pateiksime ir savo įžvalgų.

Ekonominių rodiklių apžvalga

Vertinant transportavimo kainas Europoje, svarbu įvertinti praėjusių metų situaciją, taip pat įvardinti bei analizuoti svarbiausius ekonominius rodiklius, kurie veikia transporto frachtus Europoje.

2023 m. kainų dinamika

2023 m. transporto kainos Europoje krito praktiškai visuose pagrindiniuose prekybiniuose maršrutuose (Paryžius-Madridas, Vokietija-Lenkija, Prancūzija-Vokietija ir kt.). Praėjusiais metais buvo stebima ir dar viena tendencija („Upply“ Europos transporto rinkos indeksas), kurios transporto sektorius nematė 7 metus – pirmą kartą „kontraktinės“ kainos buvo didesnės už „spotines“.

Tad iš esmės praėjusieji metai buvo ypač palankūs tiems krovinio siuntėjams, kurie gabena pilnus krovinius Europoje ir iš Europos. Kad geriau suvoktume, ko tikėtis šiais metais, reikia įvertinti svarbiausius šių metų ekonominius ir vartotojų rodiklius.

Pirkimo vadybininkų indeksas

Pirkimų vadybininkų indeksas (angl. Purchasing Manager Index) yra laikomas vienu svarbiausių rodiklių, vertinant padėtį gamybos sektoriuje. Šis indeksas 2023 m. Europos pagrindinėse ekonomikose krito arba buvo žemiau teigiamos vertės (50). Nors šiuo metu indekso vertė euro zonoje ir laikosi žemiau neigiamos, tačiau po truputį ryškėja teigiami ženklai. Nuo 47,6 pakilo iki 49,2 balo. Kai kurios didelių ekonomikų, tokių, kaip Italijos, Airijos, Ispanijos, vertės jau pralenkė 50 balų ribą.

Palūkanų normos

Palūkanų normos euro zonoje vis dar išlieka rekordiškai aukštos, tačiau infliacija mažėja, todėl prognozuojama, kad vasarą sulauksime pirmo palūkanų mažinimo.

Ekonomikos augimo prognozė

Praėjusiais metais kritusi euro zonos ekonomika šiais metais, prognozuojama, rodys stabilumo ženklus. Nors augimas nebus labai ryškus, bet planuojama, kad bus teigiamas (0,9 %).

Europos Sąjungos vartotojų indeksas

ESVI  (angl. European Union Consumer Price Index)  parodo Europos pirkėjų perkamąją galią ir tiesiogiai koreliuoja su infliacija. Indekso reikšmė krenta. Viena vertus, tai teigiama žinia, kadangi mažėja infliacija, tačiau tai turi ir neigiamą reikšmę, kadangi Europos vartotojai vartoja mažiau.

Kiti kainą lemiantys veiksniai

Vertinant kainas ne tik trumpuoju, bet ir ilguoju laikotarpiu, taip pat svarbu įsivertinti ir kitas dedamąsias, kurios turi įtakos transporto kompanijų veiklos savikainai. Kartu tai lemia ir galutinę kainą paslaugos naudotojui.

Augančios transporto kompanijų sąnaudos

Per pastaruosius 3 m. labai išaugo operacinės transporto kompanijų išlaidos. Pagal IRU ir UPPLY parengtą ataskaitą, su darbuotojais susijusios išlaidos augo 28,2%, transporto priemonių priežiūros ir remonto išlaidos 20,4%, padangos 21,6%, atsarginės detalės 13,5%, o draudimo sąnaudos augo 8,7%. Taip pat transporto kompanijjos privalo investuoti į įvairius atsinaujinančios energetikos šaltinius. O tai didina savikainą.

Kelių mokesčiai

Vokietijos kelių mokesčiai per praėjusius metus pabrango drastiškai (70-80%), Austrija juos taip pat kelia, kitos šalys irgi diskutuoja apie kėlimą. Šie veiksniai didina transporto įmonių veiklos savikainą. Nors dabar pakilęs kelių mokestis dar neturėjo didelės įtakos transporto kainoms, bet kai tik ekonomika pradės atsigauti, transporto įmonės bandys šias kainas permesti klientams.

Vairuotojų trūkumas

Europoje, kaip ir visame pasaulyje, drastiškai trūksta vilkikų vairuotojų. 2023 m. Europoje 7% vairuotojų darbo pozicijų buvo neužimta, IRU  prognozuoja, kad 2028 m. net 17% vairuotojų darbo vietų bus laisvos. Šis trūkumas lemia vairuotojų algų augimą.

Transporto kompanijų bankrotai

Praėję metai buvo ypač nelengvi transporto kompanijoms, todėl daugelis įmonių mažino savo vilkikų parką. Tarp mažųjų rinkos žaidėjų buvo ir tokių, kurie nusprendė iš viso baigti verslą. Tai labiausiai paveikė tas kompanijas, kurios vilkikus įsigijo lizingu. Pakilus bankinėms palūkanoms ir nukritus kainoms, daugelis jų savo veiklą vykdė nuostolingai. Todėl, ekonomikai atsigavus, gali susidaryti trumpalaikis transporto priemonių trūkumas.

Apibendrinimas

Apibendrinant svarbiausius ekonominius rodiklius, reikia pastebėti, kad labai pozityvių žinių, kurie signalizuotų ženklų transporto paslaugų kainų augimą Europoje, nėra. Visgi, gerėjantys rodikliai sufleruoja, kad ekonomika atsigauna, todėl manome, kad sausumos transporto kainų augimo galime tikėtis jau šių metų antroje pusėje. Pastebėtina, kad augimas dar nebus žymus. Ilguoju laikotarpiu (1,5 m. laikotarpiu) ženklesniam kainų kilimui įtaką darys griežtėjantys tvarumo reikalavimai, didėjantys kiti kaštai bei sparčiau augantis vartojimas.

Kitos naujienos:

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …

Vairuotojas – paskutinės mylios kokybės veidas

20.08 2025 Uncategorized
Logistikos versle daug kas priklauso nuo procesų, sistemų, KPI. Tačiau visą sudėtingą tiekimo grandinę galiausiai užbaigia vienas žmogus – vairuotojas. Būtent jis tampa paskutinės mylios kokybės veidu. Klientas neretai net nežino, kas planavo maršrutą ar valdė ekspedicijos programą, bet labai gerai įsimena, kaip su juo bendravo vairuotojas, ar krovinys atvyko tiksliai ir tvarkingai. Šiuolaikinėje konkurencingoje …

HRX grupė: veiklos emisijos mažėjo 8,2 %, nepaisant augančių apimčių

05.08 2025 Tvarumas
HRX Group paskelbė 2024 m. šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) inventorizacijos rezultatus. Duomenys rodo, kad bendras grupės emisijų kiekis siekė 19 171 t CO₂e. Tačiau pašalinus vienkartines emisijas, susijusias su naujo terminalo statybomis Lietuvoje (1 539 t CO₂e), veiklos emisijos sumažėjo 8,2 %, lyginant su 2023 m. Augant paslaugų apimtims (per metus pristatytų krovinių kiekis …

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas
Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų? ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių …

„Pristatyta“ dar nereiškia „gauta“: kas stringa paskutinėje mylioje?

30.06 2025 Paskutinė mylia
Logistikos sistema rodo, kad siunta pristatyta. Kurjeris pažymėjo, maršrutas užbaigtas, visi žingsniai atlikti. Tačiau klientas sako priešingai – siuntos nėra. Šis scenarijus dažnas ne dėl technologinių spragų, o dėl nesutampančių praktikų ir lūkesčių, ypač paskutinėje logistikos grandies atkarpoje. Tai vieta, kur iš pažiūros smulki komunikacijos detalė gali nulemti, ar klientas liks patenkintas, ar pateiks pretenziją. …

Vasara: atostogų metas ar iššūkių laikas?

26.06 2025 Žinojimas = Galia
Vasara – ne vien atostogų džiaugsmai, bet ir rimtų iššūkių metas. Tyrimai rodo, kad net 8 iš 10 darbuotojų vasarą turi pavaduoti atostogaujančius kolegas, o dėl pavadavimo jų darbo krūvis padidėja 26–50%. Paradoksalu, bet logistikoje šiltasis sezonas kartais karštesnis ne tik dėl oro, bet ir dėl darbų tempo – juk klientų poreikiai niekur nedingsta. Pavadavimas …