Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Ko šįmet tikėtis iš transporto kainų Europoje?

Praėję metai prekybos ir gamybos įmonėms buvo vieni geriausių. Nepaisant tam tikrų išimčių (pvz., paskutinės mylios logistika, laikui jautrios paslaugos ir t.t.), kainos daugelyje tarptautinės prekybos maršrutų mažėjo. Metų pradžioje kainos buvo šiek tiek pakilusios, tačiau aplinka vis dar palanki. Tikėtina, kad nemaža dalis prekybos ir gamybos įmonių šiuo metu sprendžia klausimą, kiek ilgai ši situacija truks. Suprantama, kad tikslaus atsakymo niekas neturi, tad šiame straipsnyje pasidalinsime aktualia statistika bei prognozėmis, taip pat pateiksime ir savo įžvalgų.

Ekonominių rodiklių apžvalga

Vertinant transportavimo kainas Europoje, svarbu įvertinti praėjusių metų situaciją, taip pat įvardinti bei analizuoti svarbiausius ekonominius rodiklius, kurie veikia transporto frachtus Europoje.

2023 m. kainų dinamika

2023 m. transporto kainos Europoje krito praktiškai visuose pagrindiniuose prekybiniuose maršrutuose (Paryžius-Madridas, Vokietija-Lenkija, Prancūzija-Vokietija ir kt.). Praėjusiais metais buvo stebima ir dar viena tendencija („Upply“ Europos transporto rinkos indeksas), kurios transporto sektorius nematė 7 metus – pirmą kartą „kontraktinės“ kainos buvo didesnės už „spotines“.

Tad iš esmės praėjusieji metai buvo ypač palankūs tiems krovinio siuntėjams, kurie gabena pilnus krovinius Europoje ir iš Europos. Kad geriau suvoktume, ko tikėtis šiais metais, reikia įvertinti svarbiausius šių metų ekonominius ir vartotojų rodiklius.

Pirkimo vadybininkų indeksas

Pirkimų vadybininkų indeksas (angl. Purchasing Manager Index) yra laikomas vienu svarbiausių rodiklių, vertinant padėtį gamybos sektoriuje. Šis indeksas 2023 m. Europos pagrindinėse ekonomikose krito arba buvo žemiau teigiamos vertės (50). Nors šiuo metu indekso vertė euro zonoje ir laikosi žemiau neigiamos, tačiau po truputį ryškėja teigiami ženklai. Nuo 47,6 pakilo iki 49,2 balo. Kai kurios didelių ekonomikų, tokių, kaip Italijos, Airijos, Ispanijos, vertės jau pralenkė 50 balų ribą.

Palūkanų normos

Palūkanų normos euro zonoje vis dar išlieka rekordiškai aukštos, tačiau infliacija mažėja, todėl prognozuojama, kad vasarą sulauksime pirmo palūkanų mažinimo.

Ekonomikos augimo prognozė

Praėjusiais metais kritusi euro zonos ekonomika šiais metais, prognozuojama, rodys stabilumo ženklus. Nors augimas nebus labai ryškus, bet planuojama, kad bus teigiamas (0,9 %).

Europos Sąjungos vartotojų indeksas

ESVI  (angl. European Union Consumer Price Index)  parodo Europos pirkėjų perkamąją galią ir tiesiogiai koreliuoja su infliacija. Indekso reikšmė krenta. Viena vertus, tai teigiama žinia, kadangi mažėja infliacija, tačiau tai turi ir neigiamą reikšmę, kadangi Europos vartotojai vartoja mažiau.

Kiti kainą lemiantys veiksniai

Vertinant kainas ne tik trumpuoju, bet ir ilguoju laikotarpiu, taip pat svarbu įsivertinti ir kitas dedamąsias, kurios turi įtakos transporto kompanijų veiklos savikainai. Kartu tai lemia ir galutinę kainą paslaugos naudotojui.

Augančios transporto kompanijų sąnaudos

Per pastaruosius 3 m. labai išaugo operacinės transporto kompanijų išlaidos. Pagal IRU ir UPPLY parengtą ataskaitą, su darbuotojais susijusios išlaidos augo 28,2%, transporto priemonių priežiūros ir remonto išlaidos 20,4%, padangos 21,6%, atsarginės detalės 13,5%, o draudimo sąnaudos augo 8,7%. Taip pat transporto kompanijjos privalo investuoti į įvairius atsinaujinančios energetikos šaltinius. O tai didina savikainą.

Kelių mokesčiai

Vokietijos kelių mokesčiai per praėjusius metus pabrango drastiškai (70-80%), Austrija juos taip pat kelia, kitos šalys irgi diskutuoja apie kėlimą. Šie veiksniai didina transporto įmonių veiklos savikainą. Nors dabar pakilęs kelių mokestis dar neturėjo didelės įtakos transporto kainoms, bet kai tik ekonomika pradės atsigauti, transporto įmonės bandys šias kainas permesti klientams.

Vairuotojų trūkumas

Europoje, kaip ir visame pasaulyje, drastiškai trūksta vilkikų vairuotojų. 2023 m. Europoje 7% vairuotojų darbo pozicijų buvo neužimta, IRU  prognozuoja, kad 2028 m. net 17% vairuotojų darbo vietų bus laisvos. Šis trūkumas lemia vairuotojų algų augimą.

Transporto kompanijų bankrotai

Praėję metai buvo ypač nelengvi transporto kompanijoms, todėl daugelis įmonių mažino savo vilkikų parką. Tarp mažųjų rinkos žaidėjų buvo ir tokių, kurie nusprendė iš viso baigti verslą. Tai labiausiai paveikė tas kompanijas, kurios vilkikus įsigijo lizingu. Pakilus bankinėms palūkanoms ir nukritus kainoms, daugelis jų savo veiklą vykdė nuostolingai. Todėl, ekonomikai atsigavus, gali susidaryti trumpalaikis transporto priemonių trūkumas.

Apibendrinimas

Apibendrinant svarbiausius ekonominius rodiklius, reikia pastebėti, kad labai pozityvių žinių, kurie signalizuotų ženklų transporto paslaugų kainų augimą Europoje, nėra. Visgi, gerėjantys rodikliai sufleruoja, kad ekonomika atsigauna, todėl manome, kad sausumos transporto kainų augimo galime tikėtis jau šių metų antroje pusėje. Pastebėtina, kad augimas dar nebus žymus. Ilguoju laikotarpiu (1,5 m. laikotarpiu) ženklesniam kainų kilimui įtaką darys griežtėjantys tvarumo reikalavimai, didėjantys kiti kaštai bei sparčiau augantis vartojimas.

Kitos naujienos:

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …