Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Žymiausi bankrotai: „Blockbuster“ kelias į užmarštį

„Blockbuster“, didžiausias vaizdajuosčių nuomos paslaugų prekinis ženklas pasaulyje, buvo neatsiejama namų kino industrijos dalis. Tiesa, Lietuvoje mes šios kompanijos neturėjome, mūsų šalyje identišką veiklą vykdė kitos įmonės. Šiame straipsnyje nagrinėsime „Blockbuster“ kompanijos istoriją ir jos žlugimo priežastis, daugiausiai dėmesio skiriant tiekimo grandinės klaidoms, dėl kurių ji ir tapo pažeidžiama.

„Blockbuster“ aukso amžius

„Blockbuster“ kelionė prasidėjo Dalase, Teksase, pagrindinė jos vizija – pakeisti vaizdo įrašų nuomos pramonę. 10 dešimtmečio pabaigoje „Blockbuster“ valdė daugiau nei 9.000 parduotuvių visame pasaulyje. Tokią plėtrą pavyko pasiekti, nes ši kompanija ypatingą dėmesį skyrė išskirtinei klientų patirčiai. Bendrovės „No Late Fees“ politika ir platus kino juostų kiekis išskyrė ją iš konkurentų. Be to, nuomos punktuose buvo galima įsigyti užkandžių bei kitų prekių, kas tuo metu buvo visiška naujovė. „Blockbuster“ sėkmė buvo pagrįsta ir išskirtine tiekimo grandinės strategija, kuri sklandžiai valdė VHS ir DVD nuomos  bei prekybos užkandžiais logistiką, užtikrindama, kad populiariausi filmai, o kartu  ir užkandžiai visuomet būtų lentynose.

Žlugimo priežastys

Daugelis kaip svarbiausią šios kompanijos žlugimo priežastį sieja su srautinio perdavimo platformomis, kur pagrindinė žaidėja šiuo metu yra „Netflix“. Tačiau viskas buvo gerokai sudėtingiau, kadangi iš esmės šią kompaniją pražudė tai, kas ją ir padarė stiprią –  jos konkurentai, kurie suprato, kad klientams būtų daug patogiau filmus žiūrėti neišeinant iš namų. „Netflix“ pradėjo siūlyti videofilmų nuomos prenumeratą, kuri klientus pasiekdavo paštu.  Kol filmai keliavo paštu, ši paslauga nebuvo labai patraukli, tačiau kai ji persikėlė į internetinę erdvę, šios paslaugos populiarumas pradėjo sparčiai augti, o tradicinės nuomos kanalų mažėti. Iš esmės „Blockbuster“ nesugebėjo laiku identifikuoti besikeičiančių klientų poreikių, tai ir buvo pagrindinis nesėkmės veiksnys.

 

Tačiau buvo ir daugiau priežasčių, susijusių su tiekimo grandine:

  • Inventoriaus valdymo problemos. „Blockbuster“ tiekimo grandinė buvo optimizuota fizinei nuomai, kai tuo tarpu jų konkurentams atsargų valdyti nereikėjo, kadangi jos buvo skaitmeninės ir jas buvo galima naudoti neribotai.
  • Platus fizinių parduotuvių tinklas. „Blockbuster“ platus  fizinių parduotuvių tinklas tapo dideliu veiklos trūkumu. Operacinės išlaidos, susijusios su šių parduotuvių išlaikymu, įskaitant nuomą, komunalines paslaugas ir personalą, išsunkė išteklius, kuriuos kompanija būtų galėjusi naudoti investicijoms ir verslo modelio keitimui.

Pamokos ir rekomendacijos

„Blockbuster“ nesėkmė suteikia vertingų pamokų apie lankstumo ir inovacijų svarbą tiekimo grandinės valdyme. Norėdamos išvengti panašaus likimo, įmonės turėtų:

  1. Sukurti tiekimo grandinę, kuri galėtų prisitaikyti prie besikeičiančių rinkos sąlygų. Viena vertus, kompanijos, investuodamos į savo pardavimų kanalus ir logistikos tinklus, sugeba atpiginti operacijas, tačiau tuo pat metu praranda lankstumą ir tampa priklausomos nuo savo investicijų. Siekiant geriau prisitaikyti prie besikeičiančios situacijos, svarbu atrasti tinkamą balansą tarp savo nuosavo turto, ieškoti partnerių bei pirkti paslaugas iš išorės.
  2. Sekti technologines ir su klientais susijusias naujoves, prognozuoti, kaip tai paveiks dabartinį veiklos modelį, ir laiku atlikti reikiamus pakeitimus. „Blockbuster“ turėjo galimybę įsigyti „Netflix“ už 50 mln. USD, tačiau ja nepasinaudojo tikėdama, kad srautinės televizijos kanalas yra nišinė veikla. Jeigu kompanija būtų pasiryžusi šiai investicijai ir pertvarkiusi savo verslo modelį, ji tebegyvuotų ir šiandien.
  3. Kuriant inventoriaus valdymo sistemas, visuomet verta galvoti apie planą B. Svarbu vertinti, ar, pasikeitus situacijai, esamas modelis galės prisitaikyti prie besikeičiančių vartotojų poreikių ir kitų su verslu susijusių veiksnių.
  4. Laiku investuoti į skaitmeninius prekių ir paslaugų platinimo kanalus. Įvairūs pardavimo modeliai tiesiogiai klientui (angl. Direct to Consumer) įgyja vis didesnę reikšmę, o prekių, parduodamų per elektroninius kanalus, kiekiai sparčiai auga. Šių kanalų išnaudojimas yra svarbus strateginis žingsnis.
  5. Kuriant tiekimo grandinės strategiją, visuomet svarbu ją derinti su pagrindiniu kiekvienos organizacijos strateginiu tikslu – klientų poreikių patenkinimu. Daugelis  savo tiekimo grandinę optimizuoja siekdami sumažinti kaštus, tačiau visuomet svarbu įsivertinti, ar tai nepakenks klientų pirkimo patirčiai.

Išvados

„Blockbuster“ istorija mums visiems dar kartą primena, kaip svarbu nuolat vertinti verslo riziką ir gebėti transformuoti savo veiklą. Kai verslas pradeda žlugti, atsakymų, kodėl veikla nepasiteisino, ieškoma išorėje, tačiau, kaip rodo istorija, atsakymai visuomet atrandami įmonės viduje. Šiais sparčių pokyčių laikas analizuoti konkrečių įmonių sėkmių ir nesėkmių istorijas tampa ypač svarbu, kadangi istorija yra linkusi kartotis. O ir mokytis, kaip žinome, visuomet geriau iš svetimų klaidų.

Kitos naujienos:

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …

Vairuotojas – paskutinės mylios kokybės veidas

20.08 2025 Uncategorized
Logistikos versle daug kas priklauso nuo procesų, sistemų, KPI. Tačiau visą sudėtingą tiekimo grandinę galiausiai užbaigia vienas žmogus – vairuotojas. Būtent jis tampa paskutinės mylios kokybės veidu. Klientas neretai net nežino, kas planavo maršrutą ar valdė ekspedicijos programą, bet labai gerai įsimena, kaip su juo bendravo vairuotojas, ar krovinys atvyko tiksliai ir tvarkingai. Šiuolaikinėje konkurencingoje …

HRX grupė: veiklos emisijos mažėjo 8,2 %, nepaisant augančių apimčių

05.08 2025 Tvarumas
HRX Group paskelbė 2024 m. šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) inventorizacijos rezultatus. Duomenys rodo, kad bendras grupės emisijų kiekis siekė 19 171 t CO₂e. Tačiau pašalinus vienkartines emisijas, susijusias su naujo terminalo statybomis Lietuvoje (1 539 t CO₂e), veiklos emisijos sumažėjo 8,2 %, lyginant su 2023 m. Augant paslaugų apimtims (per metus pristatytų krovinių kiekis …

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas
Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų? ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių …

„Pristatyta“ dar nereiškia „gauta“: kas stringa paskutinėje mylioje?

30.06 2025 Paskutinė mylia
Logistikos sistema rodo, kad siunta pristatyta. Kurjeris pažymėjo, maršrutas užbaigtas, visi žingsniai atlikti. Tačiau klientas sako priešingai – siuntos nėra. Šis scenarijus dažnas ne dėl technologinių spragų, o dėl nesutampančių praktikų ir lūkesčių, ypač paskutinėje logistikos grandies atkarpoje. Tai vieta, kur iš pažiūros smulki komunikacijos detalė gali nulemti, ar klientas liks patenkintas, ar pateiks pretenziją. …

Vasara: atostogų metas ar iššūkių laikas?

26.06 2025 Žinojimas = Galia
Vasara – ne vien atostogų džiaugsmai, bet ir rimtų iššūkių metas. Tyrimai rodo, kad net 8 iš 10 darbuotojų vasarą turi pavaduoti atostogaujančius kolegas, o dėl pavadavimo jų darbo krūvis padidėja 26–50%. Paradoksalu, bet logistikoje šiltasis sezonas kartais karštesnis ne tik dėl oro, bet ir dėl darbų tempo – juk klientų poreikiai niekur nedingsta. Pavadavimas …