Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Velnias slypi detalėse: į ką atkreipti dėmesį, sudarant ilgalaikes sutartis su transporto bendrovėmis

Ilgalaikės sutartys su transporto bendrovėmis gali tapti jūsų logistikos strategijos pagrindu, užtikrinančiu stabilumą, sąnaudų kontrolę ir efektyvumą. Tačiau dažnai pasitaiko atvejų, kai neaiškiai suformuluoti susitarimai tampa nesusikalbėjimų, nuostolių ir nepateisintų lūkesčių priežastimi. Ypač rizikingos situacijos iškyla šventiniais laikotarpiais ar netikėtų įvykių metu, kai veiklos tęstinumas tampa kritinis. Šiame straipsnyje aptarsime, į ką atkreipti dėmesį, sudarant sutartis su transporto bendrove, kokių detalių nepamiršti ir kaip užtikrinti, kad bendradarbiavimas būtų visiems naudingas.

1.    Paslaugų apimtis ir kokybė

Vienas svarbiausių aspektų, sudarant sutartį, – tiksliai apibrėžti paslaugas, kurių tikitės. Labai svarbu aiškiai nurodyti krovinio tipą, išsiaiškinti, kokiu dažnumu reikės vykdyti paslaugą, kaip bus atliekami užsakymai, prieš kiek laiko reikia pateikti užsakymus, taip pat aptarti procesą, kaip bus keičiami užsakymai, atsitikus nenumatytoms situacijoms.

Į sutartis būtina įtraukti kokybės užtikrinimo mechanizmus, pavyzdžiui, nusistatyti paslaugos lygį (angl. Service Level Agreement). Tokie rodikliai, kaip pristatymas laiku, nesugadintas ir pilnai įvykdytas užsakymas (angl. On Time in Full), leidžia objektyviai vertinti paslaugos kokybę. Aiškiai susitarkite, ką reiškia paslaugos standartų nesilaikymas, ir numatykite baudas už pažeidimus. Siekiant maksimalaus rezultato, galima numatyti ir premijas, kurias gaus transporto įmonė, jeigu įvykdys nustatytus parametrus.

2. Kainodara: kas slypi po skaičiais?

Kainodara  yra svarbiausias aspektas dirbant ilgalaikių sutarčių pagrindu. Taikant tokį veiklos modelį, atsiranda daug neapibrėžtumo, kadangi situacija rinkoje nuolatos keičiasi. Keičiasi kuro kainos, darbuotojų atlyginimai ir padėtis rinkoje. Todėl, sudarant ilgalaikę sutartį, reikia įvertinti visus galimus kintamuosius.

Taip pat rekomenduojame nesivadovauti vienpuse nauda. Jeigu nusistatysite nekintamą kainą, tais atvejais, kai situacija rinkoje pasikeis ir lems kainų augimą, galite susidurti su situacijomis, kai transporto įmonė vengs vykdyti užsakymus. Skaidrios kainodaros nusistatymas visada leidžia išvengti nesutarimų ateityje. Todėl rekomenduojame į sutartis įtraukti  kainų fiksavimo formules ir jų peržiūrėjimo periodus bei iš anksto apsitarti dėl kainų piko periodų metu.

3. Atsakomybės ir rizikos valdymas

Krovinių transportavimas ir bendrai logistika – tai sritis, kur visiškai eliminuoti rizikos yra neįmanoma. Todėl rizikos valdymas turi būti neatsiejama kiekvienos sutarties dalis. Sutartyje turi būti aiškiai nurodyta, kas atsakingas už krovinio sugadinimą, praradimą ar pristatymo vėlavimą.

Jeigu gabenama prekė yra brangi arba krovinių vėlavimas sugeneruos didesnius nuostolius nei nurodo Krovinių gabenimo keliais konvencija, sutartyje įsivardinkite baudas, kurios bus taikomos transporto įmonei.

Gabendami brangius produktus, aiškiai apibrėžkite, kas dengia draudimo kaštus – jūs ar transporto bendrovė. Jeigu gabenate ir brangias, ir pigias prekes, aiškiai nurodykite, kokiems kroviniams reikia papildomo draudimo. Taip pat sutartyse galite nurodyti, kad įmonė, gabenanti brangius krovinius, privalo vadovautis gautomis instrukcijomis, pvz., nestoti nemokomose aikštelėse, važiuoti tik centriniais keliais ir t.t.

Daugelis atlaidžiai žiūri į „Force majore“ sąlygas, tačiau šiuo metu esame veikiami įvairių geopolitinių rizikų, o stichinių nelaimių skaičius kasmet auga. Todėl abiem pusėms pravartu sutarti, kaip tokiu atveju dalinsitės nuostolius.

4. Užsakymų planavimas ir vykdymas

Ilgalaikė sutartis turi užtikrinti lankstumą, ypač jei veikla yra dinamiška ir reikalauja greitų sprendimų. Nurodykite, per kiek laiko iki planuojamos siuntos pristatymo reikia pateikti užsakymą. Pvz., dalinių krovinių transportavimui gali būti reikalingas trumpesnis laiko tarpas nei pilniems kroviniams.

Įtraukite punktus, kurie garantuotų didesnį lankstumą. Pavyzdžiui:

  • Galimybė paskutinę minutę keisti maršrutą ar pristatymo laiką.
  • Reakcija į skubius užsakymus, pavyzdžiui, skubių siuntų ar gamybai svarbių komponentų transportavimo metu.
  • Jeigu sutartyse aptariate konkretų transporto priemonių vienetų pateikimo kiekį, tačiau jūsų veikla pasižymi sezoniškumu, pravartu būtų aptarti paslaugų rezervą šventinių laikotarpių metu.

5. Tvarumo ir socialinės atsakomybės principai

Tvari logistika tampa vis svarbesnė, ypač Europoje. Netolimoje ateityje transportavimo kainą sudarys ne tik frachtas, tačiau ir sunaudotos emisijos (kuo įmonė sunaudos mažiau, tuo mažiau reikės sumokėti už taršą).  Taip pat Europos tiekimo grandinės aktas numato, kad prekybos ir gamybos bendrovės (šiuo metu tik didžiosios, tačiau ateityje, tikėtina, visos įmonės turės tuo vadovautis) bus atsakingos ne tik už savo veiklą, tačiau privalės įsitikinti, kad paslaugų teikėjai laikysis tvarumo reikalavimų.

Todėl, jeigu jūsų įmonė jau dabar turi atitikti tvarumo reikalavimus, reikėtų į sutartis įtraukti punktus, susijusius su tvarumu.  

Sutartyse įtraukite punktus apie tai, kad transporto įmonės savo veikloje privalo vadovautis tvarumo principais, laikytis teisingų darbo sąlygų reikalavimų ir užtikrinti darbuotojų gerovę, taip pat siekti mažinti taršą. Nurodykite, kad įmonės turi turėti aiškiai apibrėžtas tvarumo politikas arba net sertifikuoti savo veiklą.

Nors šiuo metu tai nėra plačiai taikoma, tačiau jau dabar į sutartis galima įtraukti punktą apie CO2 sunaudojimą 100 kilometrų, nustatyti rėžius, kurių transporto įmonės negali viršyti.

Praktinės situacijos, kai netinkamai aptartos sąlygos generuoja nuostolius

Pasidalinsime keletu pavyzdžių, kurie iliustruoja aptartų sutarties punktų svarbą.

Organizacija, gaminanti įvairius stendus didžiausioms kompanijoms visoje Europoje, pasamdė įmonę, kuri užsiima dalinių krovinių gabenimu, kad ši nuvežtų pagamintą stendą, reikalingą  vienos LIDLparduotuvės atidarymui . Nors užsakovas akcentavo pristatymo laiku svarbą, tačiau to neaptarė sutartyje. Transporto įmonė pavėlavo pristatyti krovinį, parduotuvės atidarymas buvo sutrikdytas, o tai generavo keliasdešimt tūkstančių nuostolį. Transporto įmonė sutiko sumokėti žalą pagal įprastą praktiką vėlavimų metu, t.y. 150 EUR už pradelstą dieną.

Prekybinė įmonė užsakė kompiuterių pervežimą. Transportavimo metu kompiuteriai, kurių vertė siekė 200 tūkst. EUR ir svėrė 100 kg, buvo pavogti. Sutartyje nebuvo aptartos krovinių vertės ir kas atsakingas už papildomą krovinio draudimą. Vežėjo draudimas atsiskaitė pagal įprastas CRM draudimo sąlygas (8,33 SDR už kilogramą), t.y. 1029 EUR.

Įmonė sudarė ilgalaikę sutartį su vežėju, kur nustatė nekintamą kainą. Kalėdinio laikotarpio metu transporto įmonė pateikė ultimatumą užsakovui, kad už tokią kainą jie šiuo laikotarpiu negalės vykdyti savo įsipareigojimų ir reikės sumokėti 30 proc. priemoką.

Išvados

Ilgalaikės sutartys yra ne tik teisinis dokumentas, bet ir užtikrinimas, kad abu partneriai galės dirbti stabiliai ir efektyviai.  Tinkamai aptartos ir sudarytos ilgalaikės sutartys gali padėti išvengti nesusikalbėjimo ir užkirsti kelią nuostoliams. Skirkite laiko, kad aptartumėte visus svarbius aspektus, taip užsitikrinsite, jog bendradarbiavimas duos maksimalią naudą. Sudarinėjant sutartis, visuomet rekomenduojame vadovautis partnerystės, o ne galios pozicija, t.y. ieškoti abiem pusėms naudingų sprendimų. Kitu atveju rizikuojate, kad sutartys bus nutrauktos, o greitai nesuradę naujo paslaugų teikėjo, galite netekti ir klientų.

Kitos naujienos:

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …

Vairuotojas – paskutinės mylios kokybės veidas

20.08 2025 Uncategorized
Logistikos versle daug kas priklauso nuo procesų, sistemų, KPI. Tačiau visą sudėtingą tiekimo grandinę galiausiai užbaigia vienas žmogus – vairuotojas. Būtent jis tampa paskutinės mylios kokybės veidu. Klientas neretai net nežino, kas planavo maršrutą ar valdė ekspedicijos programą, bet labai gerai įsimena, kaip su juo bendravo vairuotojas, ar krovinys atvyko tiksliai ir tvarkingai. Šiuolaikinėje konkurencingoje …

HRX grupė: veiklos emisijos mažėjo 8,2 %, nepaisant augančių apimčių

05.08 2025 Tvarumas
HRX Group paskelbė 2024 m. šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) inventorizacijos rezultatus. Duomenys rodo, kad bendras grupės emisijų kiekis siekė 19 171 t CO₂e. Tačiau pašalinus vienkartines emisijas, susijusias su naujo terminalo statybomis Lietuvoje (1 539 t CO₂e), veiklos emisijos sumažėjo 8,2 %, lyginant su 2023 m. Augant paslaugų apimtims (per metus pristatytų krovinių kiekis …

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas
Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų? ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių …

„Pristatyta“ dar nereiškia „gauta“: kas stringa paskutinėje mylioje?

30.06 2025 Paskutinė mylia
Logistikos sistema rodo, kad siunta pristatyta. Kurjeris pažymėjo, maršrutas užbaigtas, visi žingsniai atlikti. Tačiau klientas sako priešingai – siuntos nėra. Šis scenarijus dažnas ne dėl technologinių spragų, o dėl nesutampančių praktikų ir lūkesčių, ypač paskutinėje logistikos grandies atkarpoje. Tai vieta, kur iš pažiūros smulki komunikacijos detalė gali nulemti, ar klientas liks patenkintas, ar pateiks pretenziją. …

Vasara: atostogų metas ar iššūkių laikas?

26.06 2025 Žinojimas = Galia
Vasara – ne vien atostogų džiaugsmai, bet ir rimtų iššūkių metas. Tyrimai rodo, kad net 8 iš 10 darbuotojų vasarą turi pavaduoti atostogaujančius kolegas, o dėl pavadavimo jų darbo krūvis padidėja 26–50%. Paradoksalu, bet logistikoje šiltasis sezonas kartais karštesnis ne tik dėl oro, bet ir dėl darbų tempo – juk klientų poreikiai niekur nedingsta. Pavadavimas …