Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke?

Vežėjai: logistinės grandinės varikliai

Vežėjas – tai įmonė arba fizinis asmuo, kuris tiesiogiai gabena krovinį transporto priemone iš siuntėjo gavėjui. Pagal krovinio vežimo sutartį vežėjas įsipareigoja gautą krovinį nugabenti į paskirties punktą ir pristatyti gavėjui, o užsakovas sumoka nustatytą užmokestį. Įprastai vežėjai disponuoja transporto parku – vilkikais, sunkvežimiais, laivais ar lėktuvais – ir savo komandomis, kurios tiesiogiai rūpinasi krovinių gabenimu.

Vežėjų veikla dažniausiai skirstoma pagal krovinių tipą:

  • Pilnais vilkikais (FTL, Full Truck Load). Tokie vežėjai gali aptarnauti plačią geografiją, net nutolusius Europos regionus. Vienas privalumų – galimybė bendrauti su lietuviška įmone, net jei krovinys keliauja tūkstančius kilometrų. Jie gali paskirti dedikuotus vilkikus ir užtikrinti tiesioginį pervežimą iš taško A į B. Visgi jei reikia paskirstyti krovinį keliuose taškuose, FTL vežėjas dažnai samdo last mile partnerį.
  • Dalinių krovinių (LTL, Less than Truck Load). Tokios įmonės veikia pagal tvarkaraštį ir turi savo crossdock’us bei terminalus aptarnaujamuose regionuose. Jų modelis primena autobusų stotį: krovinys išvyksta nustatytu laiku, net jei sunkvežimis nėra pilnas. Stiprybė – greitis, koordinacija ir prognozuojamas grafikas. Dažnai jos teikia ir last mile paslaugas, tačiau tai nėra taisyklė. Net globalūs žaidėjai turi stipresnius bei silpnesnius regionus, nes investicijos į sandėlius, parką ar administraciją kiekvienoje rinkoje yra didelės. Todėl verta rinktis partnerį, kuris būtent jūsų regione turi stipriausią komandą.
  • Last mile / siuntos B2C. Šio tipo įmonės specializuojasi galutiniame siuntų ar dalinių krovinių pristatyme iš regioninio sandėlio į gavėjo rankas. Į tokį sandėlį krovinį gali pristatyti bet kuris FTL ar LTL vežėjas, o last mile partneris pasirūpina paskutine grandinės atkarpa.

Ekspeditoriai: logistikos tarpininkai ir organizatoriai

Ekspeditorius (krovinių ekspedijavimo įmonė) – tai tarpininkas arba agentas, kuris už atlygį organizuoja krovinio gabenimą užsakovo vardu. Skirtingai nei vežėjas, ekspeditorius pats krovinio neveža, jo vaidmuo – surasti tinkamiausią sprendimą konkrečiam maršrutui ar regionui: parinkti vieną ar kelis vežėjus, suderinti procesą, pasirūpinti administracinėmis užduotimis. Formaliai ekspeditoriaus ir kliento santykiai grindžiami ekspedijavimo sutartimi, kurios objektas – ne pats pervežimas, o su pervežimu susijusių paslaugų organizavimas.

Ekspeditorius gali veikti bet kuriame transporte – kelyje, jūroje ar ore, nesvarbu, ar reikia pervežti pilnus, ar dalinius krovinius. Jis konsoliduoja atsakomybę už procesą, bet nebūtinai prisiima atsakomybę už patį krovinį – tai lieka tiesioginio vežėjo kompetencija.

Pagrindinis skirtumas nuo vežėjo – vežėjas pats fiziškai perveža krovinį, o ekspeditorius parenka, kas tai padarys geriausiai konkrečiame regione ar situacijoje. Jeigu vežėjas atsako už krovinio saugumą pervežimo metu, tai ekspeditorius atsako už tinkamą paslaugos organizavimą: kad būtų pasirinkti patikimi partneriai ir procesas vyktų pagal sutartą tvarką. Jei ekspeditorius nesilaiko įsipareigojimų (pvz., parenka nepatikimą vežėją ar netinkamai sukoordinuoja gabenimą), jis gali būti traukiamas atsakomybėn už sutarties pažeidimą.

Globalūs ir regioniniai partneriai

Anksčiau logistikos partneriai buvo skirstomi į vietinius ir tarptautinius. Tačiau šiandien toks atskyrimas praranda prasmę: daugelis globalių įmonių turi biurus Lietuvoje, o nemažai regioninių žaidėjų dirba visoje Europoje. Todėl logiškiau kalbėti apie globalius ir regioninius partnerius.

  • Globalūs operatoriai pasižymi plačiu tinklu, standartizuotais procesais, masto efektu. Jie gali pasiūlyti plataus masto sprendimus, užtikrinti vieningą informacinę sistemą ir procesų stabilumą keliuose žemynuose. Tačiau didelėms korporacijoms būdingas lėtesnis sprendimų priėmimas ir mažesnis lankstumas, todėl mažesnėms įmonėms gali stigti individualaus dėmesio.
  • Regioniniai žaidėjai dažniausiai orientuojasi į klientą, yra lankstesni ir operatyvesni sprendžiant nenumatytas problemas. Tokie partneriai pasižymi stipria kompetencija konkrečiuose regionuose, gebėjimu pasiūlyti personalizuotą aptarnavimą bei greitą reakciją.

Ką pasirinkti?

Jei įmonė turi stabilius krovinių srautus ir nuspėjamą geografiją, jai verta pačiai susikomplektuoti partnerių krepšelį, kur kiekvienas bus stipriausias konkrečiame regione ar paslaugos segmente.

Jei įmonė veža retai, o geografija yra plati ir sunkiai prognozuojama, patogesnis sprendimas – ekspeditorius, kuris per savo subrangovus suvaldys visą grandinę.

Galutinis sprendimas priklauso nuo verslo modelio: kur svarbesnis mastas ir infrastruktūra, o kur – lankstumas ir artimas ryšys su partneriu.

 

Kitos naujienos:

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vairuotojas – paskutinės mylios kokybės veidas

20.08 2025 Uncategorized
Logistikos versle daug kas priklauso nuo procesų, sistemų, KPI. Tačiau visą sudėtingą tiekimo grandinę galiausiai užbaigia vienas žmogus – vairuotojas. Būtent jis tampa paskutinės mylios kokybės veidu. Klientas neretai net nežino, kas planavo maršrutą ar valdė ekspedicijos programą, bet labai gerai įsimena, kaip su juo bendravo vairuotojas, ar krovinys atvyko tiksliai ir tvarkingai. Šiuolaikinėje konkurencingoje …