
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį.
Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. Piko intensyvėjimą lemia struktūrinės tendencijos – sparčiai auganti e. prekyba ir ankstyvėjantys išpardavimai. Kurjerių bendrovės fiksuoja, kad šventinių siuntų bumas prasideda vis anksčiau, o užsakymų kiekis kasmet viršija ankstesnių metų apimtis. „Juodojo penktadienio“ laikotarpis faktiškai išsiplėtė į visą lapkritį, todėl įmonėms būtina planuoti krovinių srautus iš anksto, siekiant užtikrinti pristatymo terminų laikymąsi ir pajėgumų prieinamumą.
Didžiausi rudens piko iššūkiai
- Riboti transporto pajėgumai ir vairuotojų trūkumas
Kai paklausa transporto paslaugoms šokteli, fiziškai pritrūksta vilkikų ir kvalifikuotų vairuotojų visiems kroviniams laiku pervežti. Europa jau kelerius metus susiduria su sunkvežimių vairuotojų stygiumi – Lietuvoje šiuo metu trūksta apie 12% reikalingų vairuotojų, o per kelis artimiausius metus šis trūkumas gali išaugti iki ~18%. Tai sisteminis iššūkis, kuris ypač skaudžiai juntamas piko metu: vežėjai negali operatyviai padidinti apimčių, nes paprasčiausiai nėra laisvų žmonių ir transporto priemonių. Verslui tai gresia tuo, kad nepasirūpinus transportu iš anksto, kritiniu momentu gali nebūti kam vežti krovinio net jeigu sandėliai pilni prekių.
- Vėlavimai dėl perkrautų terminalų ir sandėlių
Terminalų pralaidumas tampa silpnąja grandies grandimi. Dideli konteinerių srautai gali užkimšti uostų terminalus ar sausumos perkrovimo centrus, prailgindami krovinio tranzito laiką. Panašiai ir sandėliai bei siuntų skirstymo centrai rudens pabaigoje dirba maksimaliomis apimtimis – pavyzdžiui, paštomatų tinklai per šventinį piką neretai būna perpildyti, stabdydami tolesnį siuntų judėjimą. Rezultatas: užsakymai gali vėluoti, o pristatymo terminai ilgėti. Įmonėms, kurių verslas priklauso nuo „just-in-time“ tiekimo, tokie vėlavimai reiškia prarastus pardavimus ir nepatikimumą klientų akyse.
- Kylančios transportavimo kainos
Didelė paklausa neišvengiamai veikia ir kainodarą. Piko sezono metu vežėjai dažnai taiko priedus (angl. peak season surcharges) ar didesnes kainas. Įmonės, nepasirūpinusios ilgalaikėmis sutartimis, gali susidurti su ženkliai didesnėmis išlaidomis už pervežimą paskutinę minutę. Be to, jei visi pajėgumai užimti, net ir mokėdami daugiau gali tiesiog negauti laisvo vilkiko ar sandėliavimo vietos, kai to labiausiai reikės. Todėl finansinis planavimas – dar vienas iššūkis, susijęs su rudens piku.
Sprendimai: strateginis planavimas ir partnerystės
Atsižvelgiant į šiuos iššūkius, sėkmingos įmonės ruošiasi rudens pikui iš anksto, logistiką traktuodamos ne kaip eilinę paslaugą, o kaip strateginę verslo funkciją. Štai keli esminiai sprendimai, padedantys suvaldyti piką:
- Išankstinis pajėgumų rezervavimas
Geriausias būdas užsitikrinti, kad jūsų kroviniai bus pervežti laiku – iš anksto rezervuoti transporto ir sandėliavimo paslaugas. Praktika rodo, kad ankstyvas planavimas gali kompensuoti galimus sutrikimus tiekimo grandinėje. Kitaip tariant, „rezervuok dabar – naudok per piką“ principas leidžia išvengti desperatiškų paieškų paskutinę akimirką. Pavyzdžiui, dar vasarą suderinus krovinio gabenimo grafikus, galima apeiti vėlesnes spūstis: jei žinoma, kad spalį-lapkritį uostai bus apkrauti, dalį importo verta atsigabenti keliomis savaitėmis anksčiau arba pasirinkti alternatyvius maršrutus.
- Tvirti susitarimai su logistikos partneriais
Įmonės, turinčios ilgalaikes sutartis su vežėjais, turi pranašumą piko metu. Patikimi partneriai, su kuriais sieja ilgalaikis bendradarbiavimas, dažniau ras būdų įterpti jūsų krovinius net užpildytame grafike ar prioritetiškai skirti transportą jums. Tuo tarpu verslams, kurie perka pervežimus ad-hoc principu kiekvieną kartą naujai, piko metu kyla rizika likti be paslaugos arba mokėti daug brangiau. Todėl verta dar gerokai prieš rugsėjį peržiūrėti savo logistikos tiekėjų portfelį: sudaryti sutartis, apimančias kritinius mėnesius, aptarti su vežėjais pajėgumų rezervavimo galimybes. Stabilios partnerystės ne tik garantuoja vežimą, bet ir padeda planuoti biudžetą – mažiau netikėtumų dėl kainų šuolių.
- Krovinių konsolidavimas ir efektyvumas
Esant ribotiems ištekliams, labai svarbu maksimaliai išnaudoti kiekvieną reisą. Krovinių konsolidavimas – tai kelių mažesnių siuntų sujungimas ir gabenimas viena transporto priemone.Toks būdas leidžia sumažinti tuščių važiavimų skaičių ir optimaliai panaudoti vilkikus. Konsolidavimas reikalauja daugiau planavimo ir koordinavimo (sujungiant siuntas iš skirtingų vietų ar padalinių), bet atneša naudos: sutaupomas laikas ir pinigai, mažiau apkraunama infrastruktūra, prisidedama prie tvarumo (mažiau transporto priemonių keliauja pustuštės).
- Lankstumas ir alternatyvūs maršrutai
Strateginis planavimas apima ir rizikų valdymą. Įmonės turėtų turėti „B planą“: jei pagrindinis maršrutas sutriks (pvz., uoste susidarys spūstis ar vežėjas atšauks reisą), numatyti alternatyvias kryptis. Taip pat galima diversifikuoti transporto rūšis: kritiniams kroviniams rezervuoti vietą aviacijoje ar geležinkelyje (jei yra tokių galimybių regione) – nors brangiau, tai veikia kaip draudimas nuo visiško tiekimo nutrūkimo. Svarbiausia – iš anksto identifikuoti silpnąsias grandis ir pasiruošti sprendimus dar prieš joms stringant.