Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau į pirmą vietą iškyla tiekėjų vertybės, skaidrumas ir patikimumas.

ES direktyvos: atsakomybė už tiekimo grandinę

2025 m. pabaigoje Europos įmonės jau gyvena pagal naujus žaidimo taisykles. Įsigaliojusi Įmonių tvarumo ataskaitų direktyva (CSRD) įpareigojo dideles bendroves skelbti ne tik finansinius, bet ir tvarumo duomenis – įskaitant informaciją apie visą tiekimo grandinę. Šios ataskaitos turi būti parengtos pagal vieningus ES standartus (ESRS) ir apimti tiek aplinkosauginius, tiek socialinius ir valdymo (ESG) aspektus.

Tuo tarpu Įmonių tvarumo deramosios patikros direktyva (CSDDD), kuri įsigalios 2026 m., jau šiandien veikia kaip strateginis kompasas didžiosioms įmonėms. Svarbu tai, kad pagal CSDDD stambios bendrovės turės vykdyti nuolatinį tiekėjų patikrinimą (angl. due diligence) dėl galimų žmogaus teisių pažeidimų ar žalos aplinkai. Tuo tarpu pagal CSRD jos privalės viešai atskleisti savo tvarumo rodiklius, įskaitant visos tiekimo grandinės duomenis. Tai reiškia, jog neskaidrūs ar neatsakingi partneriai nebebus nematomi – informacija apie jų veiklą taps prieinama reguliuotojams, investuotojams ir visuomenei. Nesilaikant šių reikalavimų, įmonėms grės ne tik teisinės sankcijos, bet ir rimti reputacijos praradimai.

Reputacija – ekonominė vertė

Visuomenė ir verslo klientai tampa vis mažiau pakantūs neetiškam elgesiui tiekimo grandinėje. Dėl to įmonės reputacija šiandien tiesiogiai virsta apčiuopiama ekonomine vertybe. Ne veltui skaičiuojama, kad nematerialus turtas – prekės ženklo vertė, pasitikėjimas, intelektinis kapitalas – dabar sudaro iki 70-80% daugelio bendrovių rinkos vertės. Tai, kas ilgai kuriama, gali žlugti akimirksniu praradus visuomenės pasitikėjimą.

Vienas skandalas dėl neatsakingo tiekėjo gali akimirksniu atsiliepti pardavimams, akcijų kainai ir pačios bendrovės vertei. Pavyzdžiui, nustačius, kad tolimas tiekėjas pažeidė darbo teisę ar teršė aplinką, visuomenė gali imti boikotuoti galutinį produktą, o investuotojai – trauktis.

Ryškus pavyzdys – 2013 m. Bangladeše įvykusi „Rana Plaza“ gamyklos griūtis. Nors daugelis žinomų Vakarų drabužių kompanijų tiesiogiai nevaldė šio fabriko, ten buvo siuvami jų užsakyti drabužiai. Dėl to šie prekių ženklai patyrė milžinišką reputacijos smūgį: pirkėjai ėmė boikotuoti jų produkciją, buvo reikalaujama atlyginti žalą aukų šeimoms. Šis atvejis tapo skaudžiu priminimu, kad grandinės gale esantis neatsakingas tiekėjas gali smogti visai įmonių grupei.

Ne tik kaina: skaidrumas, tvarumas, atsakomybė

Nauji pirkimų kriterijai išryškėjo palaipsniui – juos formavo ir reglamentų spaudimas, ir pačių įmonių skaudžios pamokos. Tą patvirtina ir tyrimai: tarptautinė pirkimų specialistų asociacija (CIPS) skelbia, kad 2025 m. daugiau nei 60% stambių įmonių pirkimų vadovų tvarios tiekimo grandinės iniciatyvas jau vertino kaip esminį konkurencingumo veiksnį, o ne vien kaip atitikties formalumą. Vis dažniau sudarant tiekimo sutartis reikalaujama, kad tiekėjai pateiktų informaciją apie savo tvarumo rodiklius, skaidriai deklaruotų tiekimo grandinės kilmę, laikytųsi nustatyto atsakingo verslo kodekso. Pirkimų vadovai šiandien vertina ne tik pasiūlymo kainą ar kokybę, bet ir tai, ar partneris laikosi aplinkosaugos standartų, rūpinasi darbuotojų gerove, valdo verslą etiškai.

Tokie kriterijai vis dažniau įtraukiami tiek į viešųjų pirkimų konkursus, tiek į privačių bendrovių tiekėjų atrankos balų sistemas. Kitaip tariant, tiekėjo kaina verslui dabar apima ne vien pinigų sumą – ji apima ir rizikos, atsakomybės bei reputacijos kaštus.

Įdomu tai, kad tvarumo principų paisymas gali eiti koja kojon su efektyvumu. Pastebima, jog tvarūs tiekėjai neretai optimizuoja procesus – taupo energiją, mažina atliekas, diegia inovacijas. Bendradarbiavimas su tokiais partneriais ilgainiui duoda ir finansinę grąžą: sumažėja energijos sąnaudos, atliekų tvarkymo išlaidos, rečiau patiriami brangiai kainuojantys tiekimo sutrikimai.

Beje, ESG reikalavimai tampa svarbūs ne tik įmonių vidaus pirkimuose – juos akylai seka ir finansų pasaulis. Didelės tarptautinės korporacijos jau reikalauja, kad jų tiekėjai būtų socialiai atsakingi ir tvarūs, o bankai bei investicijų fondai vertindami įmonę atsižvelgia ir į jos tiekimo grandinės „švarą“. Tai dar viena priežastis, kodėl vertybių paisymas tiekimo grandinėje tiesiogiai prisideda prie verslo sėkmės.

Logistikos partneris – viešo įvaizdžio dalis

Ypač ryškiai vertybių vaidmuo pastebimas logistikos sektoriuje. Pasirinktas vežėjas tiesiogiai veikia užsakovo įmonės įvaizdį – juk dažnai būtent logistika yra paskutinė grandis, kurią pamato galutinis klientas. Vėluojančios ar prastai valdomos siuntos kenkia ne tik vežėjo, bet ir jo kliento reputacijai.

Ne mažiau svarbu ir tai, kaip logistikos partneris prisideda prie tvarumo tikslų. Jei vežėjo transporto parkas yra taršus arba įmonė nesilaiko aplinkosauginių standartų, tai kirsis su užsakovo deklaruojamomis vertybėmis. Pavyzdžiui, bendrovė, garsiai skelbianti apie mažą savo CO2 pėdsaką, rizikuoja prarasti patikimumą, jei jos samdomas vežėjas eksploatuoja pasenusius, taršius sunkvežimius.

Taip pat, sparčiai augant elektroninei komercijai, pristatymo kokybė tapo verslo įvaizdžio dalimi. Internetiniai pardavėjai vis labiau linkę rinktis logistikos partnerius, pasižyminčius punktualumu ir aukštu aptarnavimo lygiu, net jei jų paslaugos kainuoja daugiau. Kiekvienas pavėluotas ar dingęs siuntinys ne tik sukelia tiesioginių nuostolių, bet ir griauna klientų pasitikėjimą prekės ženklu.

 

Kitos naujienos:

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …

Baltijos šalių logistika: vienas regionas, trys skirtingos realijos

Baltijos šalys dažnai pristatomos kaip vienas logistikos regionas, tačiau naujausi 2024-2025 m. duomenys rodo vis labiau ryškėjančius skirtumus. Lietuva išlaiko lyderystę kelių ir jūrų transporte, Latvija patiria struktūrinius iššūkius, o Estija orientuojasi į ilgalaikes investicijas ir infrastruktūros modernizaciją. Šie pokyčiai formuoja naują Baltijos transporto pusiausvyrą, kurioje Lietuva tampa pagrindiniu regiono logistikos centru. Kelių transportas: Lietuva …

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …