Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Gruodžio 27-oji: pabaiga ar nauja pradžia? Kaip sausį neskęsti grąžinimų cunamyje

Atrodo, tik ką baigėsi šventinis dovanų pakavimo maratonas, kurjeriai šluostosi prakaitą, o el. parduotuvių savininkai skaičiuoja paskutinio ketvirčio rezultatus. Gruodžio 27-ąją daugelis lengviau atsikvepia – viskas, pikas baigėsi.

Tačiau logistikos veteranai žino kitą tiesą: tai tik pirmojo kėlinio pabaiga. Sausis logistikos pasaulyje turi neoficialų, bet verslui skausmingą pavadinimą – grąžinimų mėnuo. Ir kol konkurentai vis dar ilsisi ant laurų, strategiškai mąstantys vadovai ruošiasi antrajai bangai.

Čia svarbu suprasti vieną dalyką: sausio grąžinimų pikas nėra tik operacinis iššūkis. Tai finansinių srautų, tiekimo grandinės efektyvumo ir ilgalaikės verslo strategijos klausimas. Jei Q1 grąžinimai nėra suplanuoti, Q4 pardavimų rezultatai gali tapti tik laikina iliuzija.

Kodėl sausis tampa logistiniu iššūkiu ir kaip atvirkštinę logistiką paversti ne nuostoliu, o konkurenciniu pranašumu.

Sausio pagirios: kodėl prekės grįžta bumerangu?

Po intensyvaus pirkimo gruodį sausį ateina realybės patikrinimas. Dovanotas megztinis per mažas, naujas telefonas neatitiko lūkesčių, o impulsyviai pirkta buitinė technika nebetelpa virtuvėje.

E. komercijos statistika čia negailestinga – sausį grąžinimų srautai pasiekia metinį piką. Tai vadinamoji pošventinė banga, kuri savo apimtimi gali prilygti Kalėdoms, tik juda priešinga kryptimi.

Svarbu tai, kad tai liečia ne tik B2C. B2B sektoriuje sausis dažnai tampa sandėlių valymo laikotarpiu: grąžinami pertekliniai likučiai, užsakyti šventiniam sezonui, bet taip ir neradę pirkėjo. Rezultatas – spaudimas logistikos grandinei iš abiejų pusių.

Atvirkštinė logistika – ne problema, o galimybė

Daugelis įmonių į grąžinimus vis dar žiūri kaip į neišvengiamą blogį ar papildomą kaštą. Tačiau tai – pasenęs požiūris.

Efektyviai valdoma atvirkštinė logistika (angl. reverse logistics) – procesas, kai prekės grįžta iš kliento atgal į sandėlį, gali tapti realiu verslo stiprybės šaltiniu.

Kodėl?

  • Apsaugotas pelnas. Kuo ilgiau grąžinta prekė lieka neapdorota sandėlyje, tuo didesni nuostoliai: ji užšaldo apyvartines lėšas ir dažnai praranda dalį savo vertės. Greitas patikrinimas, perpakavimas ir sugrąžinimas į prekybą leidžia prekę vėl paversti pajamomis, o ne sandėlio likučiu.
  • Klientų lojalumas. Sudėtingas grąžinimo procesas – viena dažniausių priežasčių, kodėl klientai nebegrįžta. Skaidri komunikacija ir greitas pinigų grąžinimas (arba keitimas) transformuoja neigiamą patirtį („prekė netiko“) į teigiamą santykį su prekės ženklu („jie manimi pasirūpino“).
  • Finansinis stabilumas. Jei grąžinimų apimtys nėra suplanuotos, sausį jos tiesiogiai mažina gruodžio uždirbtą pelną per papildomas transporto, sandėliavimo ir apdorojimo sąnaudas. Iš anksto numatyti procesai ir finansiniai rezervai leidžia šiuos kaštus kontroliuoti.

Kaip pasiruošti audrai, kol dar šviečia saulė?

Sausį rinka dažnai tampa fragmentuota: dalis vežėjų mažina apsukas, sandėliai būna apkrauti. Jei sprendimų pradedama ieškoti sausio pradžioje, dažnai jau būna per vėlu.

Rekomenduojame keturių žingsnių planą, kurį verta įgyvendinti dar gruodį:

  1. Įsivertinkite duomenis.
    Peržiūrėkite praėjusių metų sausio statistiką: grąžinimų apimtis, prekių kategorijas, laiką. Tai leidžia realistiškai prognozuoti šių metų poreikį.
  2. Rezervuokite pajėgumus iš anksto.
    Transportas ir sandėliavimo vietos sausio pradžioje – riboti. Geriau turėti rezervą ir jį nepilnai išnaudoti, nei stabdyti procesus.
  3. Paruoškite grąžinimų zoną.
    Sandėlyje turi būti aiškiai atskirta zona, skirta tik grąžintoms prekėms, ir aprašyta tiksli veiksmų seka: prekės patikrinimas, būklės įvertinimas, perpakavimas ir likučių atnaujinimas sistemoje. Standartizuotas procesas leidžia grąžinimus apdoroti greičiau ir išvengti klaidų.
  4. Komunikuokite aiškiai.
    Partneriai ir klientai turi iš anksto žinoti grąžinimo sąlygas. Skaidrumas mažina chaosą ir apkrovą.

Laimi tie, kurie planuoja

Sausio grąžinimų pikas nėra netikėtumas – jis kartojasi kasmet. Skirtumas tarp chaoso ir kontroliuojamo proceso dažniausiai slypi ne sausio sprendimuose, o pasiruošime gruodį.

Įmonės, kurios iš anksto planuoja pajėgumus, standartizuoja grąžinimų procesus ir aiškiai komunikuoja su partneriais, sausį išgyvena be trikdžių. Kitos – reaguoja į situaciją, prarasdamos laiką, pinigus ir dalį klientų pasitikėjimo.

Sausis logistikos grandinėje atskleidžia ne tik silpnąsias vietas, bet ir tai, kaip brandžiai organizacija valdo savo procesus.

 

 

Kitos naujienos:

Ką logistikos įmonės gali išmokti iš „Formulės 1“?

10.12 2025 Žinojimas = Galia
Iš pirmo žvilgsnio gali klaidinti skirtumai: viename pasaulyje – sportiniai bolidai ir trasos, kitame – kroviniai, terminalai ir maršrutai. Tačiau „Formulės 1“ lenktynės ir logistikos operacijos remiasi tais pačiais principais: komandiniu tikslumu, greitu sprendimų priėmimu ir nuolatiniu procesų tobulinimu. Lenktynių metu sėkmę lemia ne vien vairuotojo greitis, o tai, kaip sklandžiai veikia visa komanda. Vienas iš …

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …

Baltijos šalių logistika: vienas regionas, trys skirtingos realijos

Baltijos šalys dažnai pristatomos kaip vienas logistikos regionas, tačiau naujausi 2024-2025 m. duomenys rodo vis labiau ryškėjančius skirtumus. Lietuva išlaiko lyderystę kelių ir jūrų transporte, Latvija patiria struktūrinius iššūkius, o Estija orientuojasi į ilgalaikes investicijas ir infrastruktūros modernizaciją. Šie pokyčiai formuoja naują Baltijos transporto pusiausvyrą, kurioje Lietuva tampa pagrindiniu regiono logistikos centru. Kelių transportas: Lietuva …

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …