Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Naujausios verslo iniciatyvos, į kurias 2022 metais orientavosi tiekimo grandinių vadovai. Kas galėtų dominti Lietuvoje veikiančias įmones?

Pastaruosius septynerius metus galime vadinti pasaulinių tiekimo grandinių transformacijos metais. Kadangi būtent šiuo laikotarpiu įmonės buvo priverstos keisti savo veiklos pobūdį, ieškoti naujų sprendimų, kurie ir padėjo organizacijoms tapti efektyvesnėmis. O pandemija šiuos pokyčius kaip tik dar labiau paspartino, nes iki tol tiekimo ir logistinės grandinės buvo pastovios, žaliavų trūkumo praktiškai nebuvo, daugelis įmonių galėjo veikti „Just in time“ (liet. Produkcijos gamyba tik pagal užsakymą nustatytam terminui) principais, tačiau pandemijos metu planavimo funkcijos tikslumas buvo eliminuotas.  

Šiame straipsnyje supažindinsime jus su svarbiausiomis naujomis iniciatyvomis, į kurias buvo susitelkta, taip pat įvardinsime, kas rinkose pasikeitė pandemijos metu ir ko iš pasaulinės praktikos galėtų pasimokyti Lietuvoje veikiančios įmonės.

Tiekimo grandinių evoliucija 2016-2020 metais.
 

Turbūt kertinis tiekimo grandinių virsmas įvyko tuomet, kai vadovai suprato, kad tos įmonės, kurios suderina savo tiekimo grandinę su įmonės strategija, susikuria konkurencinį pranašumą ir uždirba didesnius pelnus. Kad tai tiesa, patvirtina  Inditex (Zara ir kitų drabužių parduotuvių savininkė), Apple, Toyota ir kitų įmonių, kurios yra vertinamos už naujoves kuriant tiekimo grandinių strategiją ir savo segmente viršijančias pelningumo rodiklius, patirtis. Šiuo ir panašiais pavyzdžiais remdamiesi, kitų įmonių vadovai pradėjo derinti tiekimo grandinės strategiją su esama. Tai buvo pagrindinis ir sudėtingiausias pokytis, kurį įmonės aptartu laikotarpiu diegėsi savo veikloje.

Taip pat įmonės skyrė ypatingą dėmesį pardavimų ir operacijų planavimui (angl. S&OP). Šių funkcijų sugretinimas ne tik taupo įmonių lėšas (taupomi logistikos kaštai, optimaliau užsakomos žaliavos ir kt.), tačiau kartu gerinama ir klientų aptarnavimo kokybė – eliminuojamos klaidos, prekės pristatomos laiku. Neatsiejamas šio suderinimo elementas – tinkamų veiklos efektyvumo indikatorių (angl. KPI) įsidiegimas savo tiekimo grandinės procesuose.

Ne mažiau svarbi iniciatyva buvo susijusi su procesų skaitmenizavimu. Įmonės investavo į modernių ERP sistemų diegimą, kurios leido sistemoms susijungti su tiekėjų ir kitais vertės grandinės partneriais, taip atsirado galimybė palengvinti pasikartojančių funkcijų administravimą bei patobulinti žaliavų planavimo funkciją. Tad įmonės ne tik sutaupė lėšų, kadangi tai pačiai funkcijai atlikti reikėjo mažiau žmogiškųjų išteklių, tačiau tuo pat metu išvengė ir galimų klaidų.

Šiuo laikotarpiu vadovai, kurdami tiekimo grandinių strategijas, laikėsi dviejų pagrindinių principų – klientų segmentavimo ir skirtingų tiekimo grandinių kūrimo kiekvienam iš jų. Lygiagrečiai jie skyrė ypatingą dėmesį tiekimo grandinės lankstumui (gebėjimui greitai prisitaikyti prie klientų poreikių). Pagrindinis šios strategijos principas – tai gebėjimas greitai keisti pirkimų ir atsargų valdymo strategijas, siekiant lanksčiai ir greitai patenkinti sparčiai besikeičiančius vartotojų poreikius.

Kas pasikeitė 2020-2022 metais?
 

2020-2022 metai pateikė papildomų iššūkių, nes rinkoje pradėjo trūkti tam tikrų pozicijų žaliavų (pvz., elektroninių komponentų, medienos, metalo ir kt.), o tipiniai pristatymo terminai, kurie iki šiol kisdavo retai, šiuo laikotarpiu tapo neprognozuojami. Šie iššūkiai apsunkino planavimo funkciją ir dar tik patvirtino faktą, jog tinkamos tiekimo grandinės strategijos sukūrimas generuoja konkurencinį pranašumą. Kadangi tos įmonės, kurios tiekimo grandinės strategiją buvo sugretinusios su bendra įmonės strategija,  investavo į matomumą bei skaitmenizavimą ir buvo išsigryninusios veiklos indikatorius (angl. KPI), šiuos sunkumus galėjo įveikti sklandžiau.

Kalbant apie iniciatyvas, kurias įmonės naujai atrado ir taikė  dirbamos nuo 2020 metų, su jomis tebedirba ir šiuo metu. Pirmasis iššūkis,  apsunkinęs veiklą, – tai darbuotojų trūkumo problema. Dėl išaugusių darbo krūvių  tampa vis sunkiau išlaikyti darbuotojus, todėl įmonės kuria ilgalaikius planus, numatančius visas galimybes, kaip išlaikyti geriausius esamus darbuotojus bei kaip pritraukti naujų.  Tai pat įmonės, kurios per pastaruosius metus skaitmenizavo savo procesus, susidūrė su nauju iššūkiu – saugumo užtikrinimu. Matomumas kuria didelę pridėtinę vertę, tačiau taip pat palieka ir atvirų durų galimybę – informacijos nutekėjimą, todėl įmonės priverstos investuoti į skaitmeninio saugumo užtikrinimo sprendimus. Žengtas ir kitas žingsnis – anksčiau dominavusi lanksti tiekimo grandinės strategija pradėta keisti atsparia logistikos strategija. Jos pagrindiniai elementai – tai gebėjimas prisitaikyti prie staigių pokyčių rinkoje, tokių kaip Covidas, vartotojų pirkimo įpročių pasikeitimas ir kitų netikėtumų. Atsparios logistikos strategijos išskirtinumas yra  tai, jog įmonės trumpina tiekimo grandines artindamos jas prie klientų. Taip pat, taikant šią strategiją, aklai nebesivadovaujama „Just in time“ tiekimo grandinės principais, atsargų valdymas diversifikuojamas atsižvelgiant į klientų segmentus ir pristatymo greitį.

Į ką turėtų atkreipti dėmesį Lietuvoje veikiančių įmonių tiekimo grandinės vadovai?
 

Turbūt svarbiausia pamoka, kurią Lietuvoje veikiančios įmonės galėtų perimti iš pasaulio verslo lyderių, būtų suvokimas, kad tiekimo strategijos suderinimas su bendra įmonės strategija kuria konkurencinį pranašumą. Atlikę konkurencinę analizę, jūs galite sumodeliuoti savo tiekimo grandinę taip, kad jūsų produktai klientą pasiektų greičiau, kokybiškiau ir lanksčiau.

Taip pat Lietuvoje veikiančios įmonės galėtų apsvarstyti galimybę investuoti į tiekimo grandinės indikatorių sistemos įsidiegimą. Pagrindiniai indikatoriai, į kuriuos reiktų atkreipti dėmesį:

  • tiekėjų vertinimo sistemos sukūrimas (angl. Score Card system),
  • laiku ir pilnas užsakymo įvykdymas (angl. OTIF),
  • užsakymo įvykdymo greitis (angl. Customer order cycle time),
  • pinigų ciklas (angl. Cash to Cash cycle time),
  • priežastis, dėl ko kroviniai buvo nepriimti,
  • atsargos dienomis bei atsargų apyvartumas (angl. Inventory days of supply ir Inventory turnover).

Šie indikatoriai skatina didesnę operacinę tvarką, didina teikiamų paslaugų kokybę, palengvina veiklos tobulinimą ir leidžia priimti labiau pamatuotus sprendimus.

Jeigu jūs ieškote transporto įmonės, kuri gabena dalinius krovinius į Suomiją, Švediją, Estiją ir Lenkiją ir kuri galėtų padėti užtikrinti aukščiausius jūsų tiekimo grandinės rodiklius, susisiekite su mumis. Mes krovinius šiomis kryptimis pristatome per 1-3 dienas, pasiekiame vienus aukščiausių pristatymo laiku rodiklių rinkoje. Gabename jautrius, pavojingus ir nestandartinių matmenų krovinius.

Susisiekti su mumis galite paspaudę šią nuorodą ir užpildę formą.

Kitos naujienos:

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …

Baltijos šalių logistika: vienas regionas, trys skirtingos realijos

Baltijos šalys dažnai pristatomos kaip vienas logistikos regionas, tačiau naujausi 2024-2025 m. duomenys rodo vis labiau ryškėjančius skirtumus. Lietuva išlaiko lyderystę kelių ir jūrų transporte, Latvija patiria struktūrinius iššūkius, o Estija orientuojasi į ilgalaikes investicijas ir infrastruktūros modernizaciją. Šie pokyčiai formuoja naują Baltijos transporto pusiausvyrą, kurioje Lietuva tampa pagrindiniu regiono logistikos centru. Kelių transportas: Lietuva …

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …