Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Į ką vertėtų atkreipti dėmesį, transportuojant pavojingus krovinius?

Vienas iš  „HRX“  konkurencinių pranašumų – pavojingų krovinių transportavimas.  Daugelis dalinių krovinių ir siuntų vežėjų negabena šio tipo krovinių, o mes šias paslaugas teikiame nuo  įmonės veiklos pradžios. Transportuojant pavojingus krovinius,  didžiausia saugumo užtikrinimo atsakomybė tenka logistikos bendrovėms, tačiau dalis atsakomybės tenka ir krovinio siuntėjams. Jeigu jie  perduos netikslią informaciją ar nesilaikys saugos reikalavimų, tuomet gali būti sugadintas ne tik krovinys, bet ir užteršta aplinka, suniokoti gretutiniai kroviniai, gali iškilti grėsmė net žmonių gyvybėms.

Šiame straipsnyje apžvelgsime pavojingų krovinių sąvoką, teisės aktus ir detaliau paanalizuosime, į ką būtina atkreipti dėmesį, transportuojant ir kraunant šiuos krovinius.

Pavojingų krovinių sąvoka, teisės aktai ir klasės
 

Pavojingų krovinių transportavimas gali kelti riziką žmonių gyvybėms bei aplinkai, todėl ši sritis yra ypač griežtai reglamentuota. Kuo ypatingi šie kroviniai?

Sąvoka ir teisės aktai

Pavojingi kroviniai – tai  kroviniai, patenkantys į vieną iš įstatymo tvarka numatytų pavojingumo klasių, o šių krovinių transportavimui ir saugojimui yra keliami konkretūs reikalavimai.

Pagrindinis dokumentas, reglamentuojantis šių krovinių transportavimą sausuma, yra Europos sutartis dėl pavojingų krovinių tarptautinių vežimų keliais (sutrumpinimas – ADR).

Pavojingumo klasės

Pavojingi kroviniai yra skirstomi į klases – nuo pirmos iki devintos. Kiekvienai transportuojamų prekių grupei, priskiriamai vienai iš šių klasių, keliami konkretūs saugumo reikalavimai, kurių būtina griežtai laikytis. Plačiau apie pavojingumo klases ir joms keliamus reikalavimus galite skaityti čia.  

Kokios pagrindinės rizikos kyla, transportuojant tokius krovinius?
 

Pagrindinės rizikos, susijusios su žmonių gyvybėmis. Transportuojant sprogias, ėdžias ir nuodingas žaliavas, atsitikus įvairioms nenumatytoms situacijoms, kuomet krovinys transportuojamas arba kraunamas ne pagal nustatytus reikalavimus, kyla didžiulė rizika, kad bus pakenkta žmonių sveikatai ar net gyvybėms.

Ne mažiau svarbi rizika yra susijusi su aplinkos tarša. Atsitikus avarijai arba nesilaikant saugumo reikalavimų, transportuojama pavojinga medžiaga gali patekti į aplinką. Ypač grėsmingos situacijos, kai užteršiami vandens telkiniai arba gruntiniai vandenys. Tokie atvejai kelia pavojų žmonių sveikatai, nes į aplinką patenka labai daug nuodingų chemikalų, kuriuos ypač sunku pašalinti.

Rečiau pasitaikanti, tačiau taip pat galima rizika yra, kai neleistinai transportuojami kroviniai, kurių kartu gabenti negalima. Tai ypač aktualu, kai vežami daliniai skystieji ir birieji kroviniai, kadangi yra tam tikros medžiagų grupės, kurias kartu transportuoti itin rizikinga. Jeigu transporto priemone vežami vienos įmonės kroviniai, ši rizika yra mažesnė, kadangi krovinio siuntėjai gali kontroliuoti, kad neįvyktų nelaimė. Kita vertus, jeigu toje pačioje vilkiko priekaboje transportuojami skirtingų klientų kroviniai, kyla pavojus, kad ne visi krovinio siuntėjai bus tinkamai informuoti apie galimas rizikas. Tuo atveju, jei nesilaikoma saugumo reikalavimų, vežamos medžiagos gali susimaišyti ir gali kilti sprogimo, kaitimo arba kitos nepageidautinos reakcijos. 

Dar viena rizika yra siejama su terorizmu ir vagystėmis. Dalis cheminių medžiagų, kuriomis prekiaujama rinkoje, gali būti naudojamos gaminant narkotines, sprogias ir kitas nelegalias medžiagas. Todėl tiekimo grandinėje dalyvaujančios įmonės privalo garantuoti, kad tokios medžiagos nepatektų į nusikaltėlių rankas.

Patarimai siuntėjams, kurie transportuoja pavojingus krovinius
 

Rekomenduojame krovinio siuntėjų atstovams, dirbantiems su pavojingais kroviniais, išsilaikyti egzaminą ir gauti darbo su pavojingais kroviniais žinias patvirtinantį pažymėjimą. Nors toks dokumentas reikalingas tik transporto įmonių atstovams, tačiau, dirbant su šio tipo kroviniais, papildomo atsargumo priemonės ir žinios nekenkia, nes taip galima užkirsti kelią nelaimėms.

Svarbu išstudijuoti dokumentus, kuriuose pateikiamos pavojingų krovinių transportavimo taisyklės. Siunčiant krovinį, būtina kruopščiai paruošti ir patikrinti duomenų saugos lapus, peržiūrėti, ar tinkamai nurodytos pavojingumo klasės, transportavimo, sandėliavimo ir kitos sąlygos. Visuomet reikia atidžiai įvertinti galimus pakeitimus ir šia informacija pasidalinti su įmone, kuri teikia transporto paslaugas.

Ypatingai svarbią reikšmę saugiam pavojingų krovinių transportavimui turi tinkamos taros ir pakuotės parinkimas. Kai kroviniai transportuojami originalioje pakuotėje, tuo jau bus pasirūpinta. Jeigu įmonės vykdo perpakavimo veiklą, tokiu atveju labai svarbu atsižvelgti į visas saugos duomenų lape nurodytas instrukcijas.

Paskutinis, tačiau ne mažiau svarbus patarimas – dirbkite tik su kruopščiai patikrintomis transporto įmonėmis. Taip galėsite išvengti brangiai kainuojančių nesusipratimų, nes, atsitikus nelaimei, draudimo įmonės tikrina visus dalyvius ir vertina, ar buvo laikomasi reikalavimų.   Rinkdamiesi logistikos partnerius, įsitikinkite, kad jie tikrai gali transportuoti pavojingus krovinius, įvertinkite, ar įmonės turi reikiamų žinių, ar vežėjų transporto priemonės ir priekabos atitinka jūsų kroviniui keliamus reikalavimus.

Nors pavojingų krovinių transportavimas yra reglamentuotas, tačiau, pasirinkus tinkamą transporto įmonę, netikėtumų ir rizikų galima išvengti. Jeigu ieškote transporto partnerio, sukaupusio didelę patirtį, transportuojant pavojingus krovinius, jei jums reikia skubiai pristatyti tokios rūšies krovinį, prašome kreiptis į mūsų pardavimų komandą. „HRX“ gali pristatyti jūsų dalinius krovinius per 1-3 dienas į Švediją, Suomiją, Estiją, Daniją, Latviją bei Lenkiją.

Susisiekti su „HRX“ pardavimų komanda galite čia.

Kitos naujienos:

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …

Vairuotojas – paskutinės mylios kokybės veidas

20.08 2025 Uncategorized
Logistikos versle daug kas priklauso nuo procesų, sistemų, KPI. Tačiau visą sudėtingą tiekimo grandinę galiausiai užbaigia vienas žmogus – vairuotojas. Būtent jis tampa paskutinės mylios kokybės veidu. Klientas neretai net nežino, kas planavo maršrutą ar valdė ekspedicijos programą, bet labai gerai įsimena, kaip su juo bendravo vairuotojas, ar krovinys atvyko tiksliai ir tvarkingai. Šiuolaikinėje konkurencingoje …

HRX grupė: veiklos emisijos mažėjo 8,2 %, nepaisant augančių apimčių

05.08 2025 Tvarumas
HRX Group paskelbė 2024 m. šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) inventorizacijos rezultatus. Duomenys rodo, kad bendras grupės emisijų kiekis siekė 19 171 t CO₂e. Tačiau pašalinus vienkartines emisijas, susijusias su naujo terminalo statybomis Lietuvoje (1 539 t CO₂e), veiklos emisijos sumažėjo 8,2 %, lyginant su 2023 m. Augant paslaugų apimtims (per metus pristatytų krovinių kiekis …

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas
Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų? ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių …

„Pristatyta“ dar nereiškia „gauta“: kas stringa paskutinėje mylioje?

30.06 2025 Paskutinė mylia
Logistikos sistema rodo, kad siunta pristatyta. Kurjeris pažymėjo, maršrutas užbaigtas, visi žingsniai atlikti. Tačiau klientas sako priešingai – siuntos nėra. Šis scenarijus dažnas ne dėl technologinių spragų, o dėl nesutampančių praktikų ir lūkesčių, ypač paskutinėje logistikos grandies atkarpoje. Tai vieta, kur iš pažiūros smulki komunikacijos detalė gali nulemti, ar klientas liks patenkintas, ar pateiks pretenziją. …

Vasara: atostogų metas ar iššūkių laikas?

26.06 2025 Žinojimas = Galia
Vasara – ne vien atostogų džiaugsmai, bet ir rimtų iššūkių metas. Tyrimai rodo, kad net 8 iš 10 darbuotojų vasarą turi pavaduoti atostogaujančius kolegas, o dėl pavadavimo jų darbo krūvis padidėja 26–50%. Paradoksalu, bet logistikoje šiltasis sezonas kartais karštesnis ne tik dėl oro, bet ir dėl darbų tempo – juk klientų poreikiai niekur nedingsta. Pavadavimas …