Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Kaip užtikrinti tvarumo reikalavimus tiekimo grandinėje?

Daugelyje valstybių, ypač Europos Sąjungoje (ES), tvarumo reikalavimų įgyvendinimui skiriamas ypatingas  dėmesys. Europos komisija pristatė tiekimo grandinės įstatymą (angl. EU supply chain law), kuriuo nurodoma, kad didelės ES veikiančios organizacijos turės užtikrinti visos vertės grandinės tvarumą, įskaitant ir tiekėjus.

„HRX“ tvarumui skiria ypatingą dėmesį, tad šiame straipsnyje aptarsime pagrindinius iššūkius, su kuriais susiduria įmonės, siekiančios tapti tvariomis, ir pabandysime atsakyti į klausimą, ar verta investuoti į tvarumą.

Keturi pagrindiniai iššūkiai, su kuriais susiduria organizacijos, siekiančios sukurti tvarias tiekimo grandines

Apie tvarumą svarbą ir keliamus reikalavimus informacijos gausu, tačiau, kai įmonės pradeda diegti tvarumo standartus savo organizacijoje, jos susiduria su daugybe iššūkių, apie kuriuos teisės aktuose nekalbama. Aptarsime keletą iš jų.

1.     Padidėjusios sąnaudos

Pokyčiai turi savo kainą. Ne išimtis ir tvarios tiekimo grandinės, jas išlaikyti kainuoja brangiai. Dažnai pasitaiko situacijų, kad įmonių vadovai, prieš pradėdami šią iniciatyvą, ne visuomet supranta, kokių papildomų sąnaudų atsiras ir kiek tai kainuos, kaip ir nežino, ar galutinis vartotojas sutiks mokėti brangiau.

Todėl prieš pradedant svarstyti apie investicijas į tvarumą, svarbu įsivertinti papildomas sąnaudas. Siūlome atkreipti dėmesį į šias papildomas išlaidų eilutes:

·       Pirkdami tvarias žaliavas už jas mokėsite brangiau;

·       Teks samdyti konsultantus, kurie padės sukurti reikiamus procesus;

·       Norint užtikrinti tvarumo reikalavimų laikymąsi, įmonėje reikės sukurti naujų pareigybių;

·       Papildomai mokėsite už inspekcijos ir kontrolinius žaliavų tyrimus;

·       Tiekimo grandinėje atsiras nauji procesai, susiję su tiekėjų monitoringu ir kitų tvarumo procesų kūrimu;

·       Jeigu jūsų įmonė diegsis vieną ar kelis tvarumo standartus, kasmet mokėsite už auditorių paslaugas;

·       Atsiras papildomi kaštai, susiję su įvairiomis tiekėjų neatitiktimis.

 

2.     Tvarumo reikalavimų užtikrinimas tiekimo grandinėje
 

Nesvarbu, ar organizacija tik pradeda ar jau yra pažengusi diegiant tvarumo reikalavimus, tačiau kiekviena iš jų vis dar sprendžia klausimus, susijusius su vienodos tiekimo grandinės sistemos kūrimu.

Tvarumo standartai apibrėžia reikalavimus ir nurodo, kaip juos užtikrinti, tačiau vis dar pasitaiko spragų, didinančių riziką, kad reikalavimų nebus laikomasi. Tokiu atveju būna situacijų, kai tvarios ir sertifikuotos gamybinės įmonės net ir norėdamos negali 100 proc. užtikrinti šių reikalavimų laikymosi. Viena iš didžiausių rizikų yra susijusi su žaliavų tiekėjais. Įmonės turi svertus, kaip užtikrinti pirmos pakopos tiekėjų kontrolę, tačiau, norint kontroliuoti antros ir trečios pakopos tiekėjus, susiduriama su problemomis. Kitaip tariant, įmonės sumoka brangiau už tvarią žaliavą, tačiau ji ne visuomet būna tvari, tada rizikuojama vertės grandinėje veikiančių dalyvių reputacija.

3.     Operacinis tvarumo reikalavimų vykdymas
 

Tvarumo reikalavimų užtikrinimas dažnai gražiai atrodo popieriuje, tačiau juos įgyvendinti reikia realiame gyvenime. Šioje srityje vis dar pasitaiko situacijų, kuriose tvarumo aspektus sunku įgyvendinti.

Viena iš jų – tvarumo reikalavimų užtikrinimas tarp visų vertės grandinės partnerių. Kitaip sakant, visi tiekėjai ir paslaugų teikėjai turi būti sertifikuoti ir laikytis tam tikrų taisyklių. Tačiau šioje srityje dažnai pasitaiko atvejų, kai keliamų reikalavimų įvykdyti neįmanoma. Pavyzdžiui, ne visos logistikos bendrovės gali būti sertifikuotos dėl tam tikrų procesinių situacijų, kurių pakeisti šiuo metu neįmanoma arba tai kainuotų per brangiai. Taip pat sunku užtikrinti, kad tiekėjai laikytųsi visų reikalavimų, kadangi bene vienintelė galima kontrolės funkcija – tiekėjų auditas įmonėse, tačiau dėl laiko trūkumo ir gilesnio tiekėjų gamybos proceso supratimo sunku užfiksuoti pažeidimus.

4.     Darbuotojų pasipriešinimas
 

Praktika rodo, kad pokyčiai sukelia darbuotojų pasipriešinimą ir audringas reakcijas. Kalbant apie tvarumo standartų diegimą, priešpriešos atsiranda netgi daugiau. Kadangi tai didelės apimties projektas, jo įgyvendinimas paliečia visus: įsitraukti turi apskaitos, gamybos, prekybos, logistikos, pirkimų ir kiti padaliniai. Tvarumo reikalavimų laikymasis kiekvienam padaliniui prideda papildomų atsakomybių bei darbo funkcijų. Todėl nemažai organizacijų vis dar atsisako šios idėjos arba, pradėjusios ją įgyvendinti, nesugeba kontroliuoti tinkamo reikalavimų vykdymo.

Ar verta Lietuvoje veikiančioms įmonėms investuoti į tvarias tiekimo grandines?
 

Kaip matome, iššūkių yra, tačiau apibendrinant galima nurodyti dvi pagrindines priežastis, kurios patvirtintų faktą, kodėl verta investuoti į tvarias tiekimo grandines.

Pirma svarbi priežastis – reikalavimai vis griežtės ir jų išvengti nepavyks, todėl ilgainiui vis daugiau sektorių bus priversti keisti savo įprastas tiekimo grandines tvaresnėmis. Kadangi pagrindinės Lietuvos prekybos partnerės: Vokietija, Norvegija, Švedija, Suomija ir kitos, yra vienos pirmųjų šalių, kurios diegiasi šiuos reikalavimus, mūsų gamintojai taip pat turės judėti šia kryptimi.

Ne mažiau svarbu ir vartotojų įpročiai. Tyrimai rodo, kad vartotojai palankiai vertina tvarius produktus ir sutinka už juos mokėti brangiau. Tie patys tyrimai atskleidžia, kad vartotojai dažniau pakartotinai perka aplinkai draugiškų prekinių ženklų gaminius. Tikėtina, kad šios tendencijos ateityje tik stiprės.

Jeigu jūs šiuo metu ieškote skubių krovinių gabenimo partnerio, kuriam tvarumo reikalavimai yra svarbūs, prašome susisiekti su mumis. „HRX“ yra skandinaviško kapitalo įmonė, skirianti ypatingą dėmesį tvarumo reikalavimams ir transportavimo kokybei. Susisiekti su mūsų pardavimo komanda galite paspaudę žemiau esančią nuorodą.

Susisiekti su HRX Lietuva pardavimų komanda.

Kitos naujienos:

Gruodžio 27-oji: pabaiga ar nauja pradžia? Kaip sausį neskęsti grąžinimų cunamyje

17.12 2025 Lėšų taupymas
Atrodo, tik ką baigėsi šventinis dovanų pakavimo maratonas, kurjeriai šluostosi prakaitą, o el. parduotuvių savininkai skaičiuoja paskutinio ketvirčio rezultatus. Gruodžio 27-ąją daugelis lengviau atsikvepia – viskas, pikas baigėsi. Tačiau logistikos veteranai žino kitą tiesą: tai tik pirmojo kėlinio pabaiga. Sausis logistikos pasaulyje turi neoficialų, bet verslui skausmingą pavadinimą – grąžinimų mėnuo. Ir kol konkurentai vis …

Ką logistikos įmonės gali išmokti iš „Formulės 1“?

10.12 2025 Žinojimas = Galia
Iš pirmo žvilgsnio gali klaidinti skirtumai: viename pasaulyje – sportiniai bolidai ir trasos, kitame – kroviniai, terminalai ir maršrutai. Tačiau „Formulės 1“ lenktynės ir logistikos operacijos remiasi tais pačiais principais: komandiniu tikslumu, greitu sprendimų priėmimu ir nuolatiniu procesų tobulinimu. Lenktynių metu sėkmę lemia ne vien vairuotojo greitis, o tai, kaip sklandžiai veikia visa komanda. Vienas iš …

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …

Baltijos šalių logistika: vienas regionas, trys skirtingos realijos

Baltijos šalys dažnai pristatomos kaip vienas logistikos regionas, tačiau naujausi 2024-2025 m. duomenys rodo vis labiau ryškėjančius skirtumus. Lietuva išlaiko lyderystę kelių ir jūrų transporte, Latvija patiria struktūrinius iššūkius, o Estija orientuojasi į ilgalaikes investicijas ir infrastruktūros modernizaciją. Šie pokyčiai formuoja naują Baltijos transporto pusiausvyrą, kurioje Lietuva tampa pagrindiniu regiono logistikos centru. Kelių transportas: Lietuva …