Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Dekarbonizacija. Iššūkis sausumos transporto sektoriui

Vis dažniau apie tvaresnio transporto alternatyvas kalbama įvairiuose politiniuose formatuose. Atsiranda daugiau reikalavimų ir politinių iniciatyvų, skatinančių transporto sektorių iki 2050 m. pasiekti nulines emisijas. Transporto sektorius taip pat deda visas pastangas, siekdamas tausoti aplinką, nes supranta, jog būtina ieškoti gamtai draugiškesnių alternatyvų.

„HRX“ skiria ypatingą dėmesį tvarumo reikalavimams, investuoja į atsinaujinančios energetikos šaltinius. Kartu suprantame, su kokiais iššūkiais susiduria transporto sektorius, siekdamas mažinti emisijas, todėl norime pasidalinti šiomis žiniomis su jumis.

Pagrindiniai iššūkiai

Pastebime, kad yra manančių, jog transporto įmonės nenori eiti žaliuoju keliu, nes tai brangu, todėl šis procesas yra vilkinimas. Norime patikinti, kad tai netiesa, kadangi žalieji sprendimai, ypač tie, kurie susiję su elektros variklių naudojimu, ne tik tausoja aplinką, bet ir mažina transporto įmonių sąnaudas. Todėl sektoriaus įmonės yra suinteresuotos atnaujinti parkus, tačiau progresą stabdo tam tikri iššūkiai, apie kuriuos ir pakalbėsime.

Dabartinės degalų rūšys, naudojamos vilkikams, neleidžia sumažinti emisijų iki nulio

Pagrindinė priemonė, kuri leidžia žymiai sumažinti CO2 emisijas – elektra varomi varikliai. Šis sprendimas pasiteisina smulkių krovinių pervežimui konkrečiame mieste, tačiau, kalbant apie sunkesnius krovinius ir ilgesnius atstumus, sprendimų vis dar neturime. Dabartinių baterijų pajėgumai yra per maži, krovimo laikas ilgas, o vandeniliu varomų vilkikų, kurie būtų geresnė alternatyva transporto įmonėms, didesnės apimties gamyba dar neišplėtota. Taigi  įmonės dabar gali sumažinti emisijas tik naudodamos mažiau taršius degalus (bioetanolį, biodyzeliną ir gamtines dujas).

Infrastruktūros trūkumai

Kai turėsime visas reikiamas technologijas, tuomet, tikėtina, susidursime su infrastruktūros problemomis, mat gali kilti rizika, jog trūks vandenilio kolonėlių arba elektros įkrovimo stotelių. Dabar visa infrastuktūra orientuota į naftos produktus, ateityje reikės transformuoti dabartines kolonėles. Taip pat reikės peržiūrėti dabartinio degalinių tinklo išdėstymą, kadangi netaršios transporto priemonės nuvažiuos mažiau kilometrų, todėl elektros stotelių tinklas turės plėstis.

Ne visiems tinka mažiau taršūs pasirinkimai

Dar viena šiuo metu aptarinėjama galimybė, kuri bus tinkama pereinamuoju laikotarpiu, – multimodalinis krovinių transportavimas, kai naudojami mažiau taršūs gabenimo būdai (geležinkelių transportas, gabenimas vidaus vandenimis arba trumpais jūriniais maršrutais). Šis sprendimas neabejotinai atneštų naudos, tačiau svarbu suprasti, kad ne visos transporto įmonės galės juo pasinaudoti. Pavyzdžiui, mes, teikdami laikui jautrias transportavimo paslaugas, negalėsime naudoti mažiau taršių krovinių gabenimo būdų, nes mus samdo įmonės (skubi gamyba, vaistai, maisto pramonė ir kt.), kurioms reikalingas pristatymas per 24-48 val. Jeigu krovinius vežtume geležinkeliu, greito pristatymo garantuoti negalėtume.

Turi pasikeisti vartotojų įpročiai

Norint pasiekti nulines emisijas, vien tik netaršių degalų nepakaks, reikės pasitelkti kompleksines priemones. Tai reiškia, kad bus naudojami mažiau taršūs degalai, ilginami krovinių tranzito laikai, trumpinamos tiekimo grandinės, mažinama prekių įvairovė ir kt. Šie pokyčiai bus glaudžiai susiję su vartotojų įpročių pasikeitimu, kadangi dabar esame pratę užsakytas prekes gauti jau kitą dieną, tačiau už žalesnes transporto alternatyvas nesame linkę mokėti brangiau. Visų pirma, mes turėsime susitaikyti su tuo, kad logistikos kainos kils, nes biodegalai ir kitos transporto rūšys kainuoja brangiau. Tikėtina, kad ypač pabrangs greitas pristatymas iš tolimų kraštų. Reikėtų nusiteikti, kad visos prekės, kurios atkeliaus iš tolimų kraštų, bus brangesnės už gaminamas vietoje.

Išteklių trūkumas

Reikšmingas iššūkis – finansų trūkumas. Perėjimas prie tvaresnių transporto priemonių naudojimo ir tvarumo standartų įdiegimo yra brangus malonumas. Didieji rinkos žaidėjai, tikėtina, su šia problema nesusidurs, tačiau mažiesiems tai gali tapti tikru iššūkiu. Kodėl verta rūpintis mažaisiais rinkos žaidėjais? Didžioji dauguma transporto bendrovių yra mažos arba net priskiriamos mikroįmonėms, turinčioms po keletą transporto priemonių. Jeigu jos išnyks, tai turės didelę įtaką transporto paslaugų pasiūlai ir dar labiau augins transportavimo kainas. Todėl svarbu ieškoti finansavimo šaltinių, šio tipo įmonių transformacijai.

Išvados

Nors iššūkių daug ir, tikėtina, dar negreitai sulauksime laikų, kai galėsime pasakyti, jog transporto sektorius pasiekė nulinį emisijų lygį, tačiau sparčiai žengiame šia kryptimi. Jeigu ieškote transporto partnerio, kuriam tvarumas yra svarbus, kviečiame išbandyti „HRX“ paslaugas. Esame skandinaviško kapitalo įmonė, todėl į  gamtos tausojimą žiūrime rimtai, o tvarumo klausimai mūsų akcininkų darbotvarkėje – vieni svarbiausių.

 

Kitos naujienos:

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …

Vairuotojas – paskutinės mylios kokybės veidas

20.08 2025 Uncategorized
Logistikos versle daug kas priklauso nuo procesų, sistemų, KPI. Tačiau visą sudėtingą tiekimo grandinę galiausiai užbaigia vienas žmogus – vairuotojas. Būtent jis tampa paskutinės mylios kokybės veidu. Klientas neretai net nežino, kas planavo maršrutą ar valdė ekspedicijos programą, bet labai gerai įsimena, kaip su juo bendravo vairuotojas, ar krovinys atvyko tiksliai ir tvarkingai. Šiuolaikinėje konkurencingoje …

HRX grupė: veiklos emisijos mažėjo 8,2 %, nepaisant augančių apimčių

05.08 2025 Tvarumas
HRX Group paskelbė 2024 m. šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) inventorizacijos rezultatus. Duomenys rodo, kad bendras grupės emisijų kiekis siekė 19 171 t CO₂e. Tačiau pašalinus vienkartines emisijas, susijusias su naujo terminalo statybomis Lietuvoje (1 539 t CO₂e), veiklos emisijos sumažėjo 8,2 %, lyginant su 2023 m. Augant paslaugų apimtims (per metus pristatytų krovinių kiekis …

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas
Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų? ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių …