Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Pagrindinės tiekimo grandinės funkcijos

Tiekimo grandinių valdymas – viena populiariausių temų verslo bendruomenėje. Pasigirsta nuomonių, kad tiekimo grandinės problematika dažnai suprantama per siaurai, nes kalbama vien tik apie logistikos dalį, t.y. žaliavų atvežimą, pagamintų produktų pristatymą galutiniam klientui ir kitas logistines operacijas. Tačiau tiekimo grandinės sąvoka yra daug platesnė. Straipsnyje išsamiau aptarsime tiekimo grandinės sąvoką ir pagrindines jos funkcijas. Kodėl manome, kad svarbu prisiminti šiuos teorijos pagrindus? Nes šiuo metu mūsų šalyje vyksta daug pokyčių, susijusių su įvairiais geopolitiniais įvykiais, nestabilia politine padėtimi kaimyninėse šalyse bei naujais pasaulinio lygio galios žaidimais. Šie pokyčiai keičia įprastas vertės grandines, todėl tikėtina, kad Lietuvoje veikiančios įmonės susidurs su sudėtingesnėmis tiekimo grandinėmis, apimančiomis daugiau šalių ir partnerių.

Tiekimo grandinės sąvoka
 

Tiekimo grandinės valdymas – tai operacijų, susijusių su žaliavų pirkimu, jų perdirbimu į gatavą produkciją ir produkcijos paskirstymu galutiniam vartotojui, atlikimas. Paprasčiausios tiekimo grandinės apima tiekėjus ir galutinius klientus. Šiuo atveju įmonės atsiveža žaliavas iš keleto pagrindinių tiekėjų, pačios jas perdirba ir pristato didmenininkui arba tiesiogiai galutiniam vartotojui. Tačiau nemaža dalis organizacijų turi daug sudėtingesnes tiekimo grandines, kai dalį gamybos ir logistikos operacijų atlieka partneriai. Dažnas pavyzdys: elektronines prekes gaminanti įmonė dalį komponentų gamina Vietname, tuomet juos atsiveža į savo gamyklą, pagamina galutinį produktą ir siunčia jį į kitą šalį (artimesnę rinką klientui) supakuoti. Šiuo atveju visa logistika rūpinasi išorinis partneris.

Kompanijos skiria ypatingą dėmesį, kad kiekvienas proceso žingsnis būtų efektyvus bei pelningas , o klientai, reikiamą kiekį produktų gautų laiku ir saugiai.

Pagrindinė tiekimo grandinės strategijos užduotis – užtikrinti pasiūlos ir paklausos balansą bei sustiprinti strateginius įmonės planus. Naudodamos tinkamą tiekimo grandinę, kompanijos, priklausomai nuo įmonės strategijos, gali mažinti produktų savikainą, greičiau įsitvirtinti naujose rinkose, užtikrinti spartesnį pajamų augimą, kurti „Premium“ paslaugos įvaizdį ir taip įgyti daugiau galios vertės grandinėje.

Penkios pagrindinės tiekimo grandinės funkcijos

Aptarsime penkias pagrindines tiekimo grandinės funkcijas. Įmonės, derindamos jas su ilgalaike savo strategija, gali lengviau pasiekti užsibrėžtus tikslus.  

Pirkimo funkcija

Pirmoji tiekimo grandinės funkcija – žaliavų arba gatavos produkcijos pirkimas perpardavimui. Pirkimo padaliniai perka žaliavas atsižvelgdami į įmonės pirkimų strategiją. Tai ypač svarbi funkcija, kadangi nuo to, kaip efektyviai įmonė sugebės nupirkti žaliavas, priklauso jos pelningumas, gamybiniai pajėgumai ir pajamos. Tuo pat metu šioje grandinės dalyje yra valdoma prekybos rizika, kalbame tiek apie išvestines finansines priemones (angl. Futures), tiek apie valdomą riziką per tiekėjų diversifikaciją, norint išvengti situacijų, kuomet pritrūksta žaliavų dėl pasikeitusios geopolitinės padėties, pasikeitusios kainų konjunktūros rinkoje ar kitų nenumatytų situacijų.

Operacijos

Antra tiekimo grandinės funkcija – tai operacijos, susijusios su pasiūlos ir paklausos planavimu. Tai viena svarbiausių, o taip pat ir viena sudėtingiausių funkcijų, nes nuo prognozių tikslumo priklauso įmonės pelningumas. Jeigu bus įsigyta per daug prekių ir jos bus neparduotos, tada produkcija liks sandėliuose, o tai didins logistikos išlaidas. Jeigu įmonės prekiauja greitai gendančiais produktais, padaugės produktų nurašymų. Ir atvirkščiai, jeigu prekių bus nupirkta mažiau, tai augins stockout‘us [MT1] ir bus prarasti tiek pardavimai, tiek klientai. Tos kompanijos, kurios pasiekia optimalų balansą, veikia pelningiau ir generuoja daugiau pajamų.

Logistika

Tai viena labiausiai suprantamų tiekimo grandinės funkcijų, kuri yra susijusi su produktų ir žaliavų gabenimu bei kitomis operacijomis (sandėliavimu, pakavimu, markiravimu, prekių muitinimu ir kt.). Apie krovinių gabenimą ir kitas logistines operacijas esame plačiai kalbėję ankstesniuose savo straipsniuose,  daugiau naudingos informacijos šia tema galite rasti mūsų svetainėje.

Išteklių valdymas

Ši tiekimo grandinės funkcija siejama su materialinių įmonės pajėgumų valdymu. Specialistai, atlikdami pasiūlos ir paklausos modeliavimą, siekia optimaliai išnaudoti savo finansinius išteklius. Taip sukuriami optimalūs gamybos ir pardavimo planai, siekiant kuo efektyviau išnaudoti lėšas, įvertinant ribinius ir kitus kaštus. Taip pat nustatoma, kokiais dydžiais ir kokiu dažnumu pirkti, parduoti bei transportuoti žaliavas, siekiant generuoti maksimalią naudą.

Informacijos sklaida

Neatsiejama tiekimo grandinės funkcija – dalinimasis informacija. Jeigu komunikacija kažkurioje grandyje yra nepakankama arba nutrūksta, tai gali lemti visos tiekimo grandinės trūkinėjimą. Nemažai iššūkių kyla ir dėl pavėluotos arba netikslios informacijos. Ne veltai šioje srityje dirbantys profesionalai skiria ypatingą dėmesį komunikacijos tarp padalinių standartizavimui ir tobulinimui, investuojama į technologinius sprendimus, kurie šį procesą palengvina ir padeda išvengti klaidų.

Išvados

Aptarėme pagrindines tiekimo grandinės funkcijas. Pasaulinių verslo organizacijų, pvz., „Apple“, „Toyota“, „Amazon“ ir kt., sėkmė rodo, kad tinkamas tiekimo grandinės strategijos parinkimas ir jų funkcijų derinimas tiesiogiai koreliuoja su gerais finansiniais rodikliais ir tuo pat metu didina klientų pasitenkinimą įmone bei skatina lojalumą. Jeigu šiuo metu jūsų įmonė peržiūri savo tiekimo grandines, susisiekite su mumis. Mes padėsime greitai ir kokybiškai atsivežti žaliavas bei išvežti gatavą produkciją. Tai padaryti galite paspaudę nuorodą žemiau ir užpildę kontaktų formą.

Susisiekti su HRX pardavimų komanda.

 

Kitos naujienos:

Ką logistikos įmonės gali išmokti iš „Formulės 1“?

10.12 2025 Žinojimas = Galia
Iš pirmo žvilgsnio gali klaidinti skirtumai: viename pasaulyje – sportiniai bolidai ir trasos, kitame – kroviniai, terminalai ir maršrutai. Tačiau „Formulės 1“ lenktynės ir logistikos operacijos remiasi tais pačiais principais: komandiniu tikslumu, greitu sprendimų priėmimu ir nuolatiniu procesų tobulinimu. Lenktynių metu sėkmę lemia ne vien vairuotojo greitis, o tai, kaip sklandžiai veikia visa komanda. Vienas iš …

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …

Baltijos šalių logistika: vienas regionas, trys skirtingos realijos

Baltijos šalys dažnai pristatomos kaip vienas logistikos regionas, tačiau naujausi 2024-2025 m. duomenys rodo vis labiau ryškėjančius skirtumus. Lietuva išlaiko lyderystę kelių ir jūrų transporte, Latvija patiria struktūrinius iššūkius, o Estija orientuojasi į ilgalaikes investicijas ir infrastruktūros modernizaciją. Šie pokyčiai formuoja naują Baltijos transporto pusiausvyrą, kurioje Lietuva tampa pagrindiniu regiono logistikos centru. Kelių transportas: Lietuva …

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …