Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Pagrindinės tiekimo grandinės funkcijos

Tiekimo grandinių valdymas – viena populiariausių temų verslo bendruomenėje. Pasigirsta nuomonių, kad tiekimo grandinės problematika dažnai suprantama per siaurai, nes kalbama vien tik apie logistikos dalį, t.y. žaliavų atvežimą, pagamintų produktų pristatymą galutiniam klientui ir kitas logistines operacijas. Tačiau tiekimo grandinės sąvoka yra daug platesnė. Straipsnyje išsamiau aptarsime tiekimo grandinės sąvoką ir pagrindines jos funkcijas. Kodėl manome, kad svarbu prisiminti šiuos teorijos pagrindus? Nes šiuo metu mūsų šalyje vyksta daug pokyčių, susijusių su įvairiais geopolitiniais įvykiais, nestabilia politine padėtimi kaimyninėse šalyse bei naujais pasaulinio lygio galios žaidimais. Šie pokyčiai keičia įprastas vertės grandines, todėl tikėtina, kad Lietuvoje veikiančios įmonės susidurs su sudėtingesnėmis tiekimo grandinėmis, apimančiomis daugiau šalių ir partnerių.

Tiekimo grandinės sąvoka
 

Tiekimo grandinės valdymas – tai operacijų, susijusių su žaliavų pirkimu, jų perdirbimu į gatavą produkciją ir produkcijos paskirstymu galutiniam vartotojui, atlikimas. Paprasčiausios tiekimo grandinės apima tiekėjus ir galutinius klientus. Šiuo atveju įmonės atsiveža žaliavas iš keleto pagrindinių tiekėjų, pačios jas perdirba ir pristato didmenininkui arba tiesiogiai galutiniam vartotojui. Tačiau nemaža dalis organizacijų turi daug sudėtingesnes tiekimo grandines, kai dalį gamybos ir logistikos operacijų atlieka partneriai. Dažnas pavyzdys: elektronines prekes gaminanti įmonė dalį komponentų gamina Vietname, tuomet juos atsiveža į savo gamyklą, pagamina galutinį produktą ir siunčia jį į kitą šalį (artimesnę rinką klientui) supakuoti. Šiuo atveju visa logistika rūpinasi išorinis partneris.

Kompanijos skiria ypatingą dėmesį, kad kiekvienas proceso žingsnis būtų efektyvus bei pelningas , o klientai, reikiamą kiekį produktų gautų laiku ir saugiai.

Pagrindinė tiekimo grandinės strategijos užduotis – užtikrinti pasiūlos ir paklausos balansą bei sustiprinti strateginius įmonės planus. Naudodamos tinkamą tiekimo grandinę, kompanijos, priklausomai nuo įmonės strategijos, gali mažinti produktų savikainą, greičiau įsitvirtinti naujose rinkose, užtikrinti spartesnį pajamų augimą, kurti „Premium“ paslaugos įvaizdį ir taip įgyti daugiau galios vertės grandinėje.

Penkios pagrindinės tiekimo grandinės funkcijos

Aptarsime penkias pagrindines tiekimo grandinės funkcijas. Įmonės, derindamos jas su ilgalaike savo strategija, gali lengviau pasiekti užsibrėžtus tikslus.  

Pirkimo funkcija

Pirmoji tiekimo grandinės funkcija – žaliavų arba gatavos produkcijos pirkimas perpardavimui. Pirkimo padaliniai perka žaliavas atsižvelgdami į įmonės pirkimų strategiją. Tai ypač svarbi funkcija, kadangi nuo to, kaip efektyviai įmonė sugebės nupirkti žaliavas, priklauso jos pelningumas, gamybiniai pajėgumai ir pajamos. Tuo pat metu šioje grandinės dalyje yra valdoma prekybos rizika, kalbame tiek apie išvestines finansines priemones (angl. Futures), tiek apie valdomą riziką per tiekėjų diversifikaciją, norint išvengti situacijų, kuomet pritrūksta žaliavų dėl pasikeitusios geopolitinės padėties, pasikeitusios kainų konjunktūros rinkoje ar kitų nenumatytų situacijų.

Operacijos

Antra tiekimo grandinės funkcija – tai operacijos, susijusios su pasiūlos ir paklausos planavimu. Tai viena svarbiausių, o taip pat ir viena sudėtingiausių funkcijų, nes nuo prognozių tikslumo priklauso įmonės pelningumas. Jeigu bus įsigyta per daug prekių ir jos bus neparduotos, tada produkcija liks sandėliuose, o tai didins logistikos išlaidas. Jeigu įmonės prekiauja greitai gendančiais produktais, padaugės produktų nurašymų. Ir atvirkščiai, jeigu prekių bus nupirkta mažiau, tai augins stockout‘us [MT1] ir bus prarasti tiek pardavimai, tiek klientai. Tos kompanijos, kurios pasiekia optimalų balansą, veikia pelningiau ir generuoja daugiau pajamų.

Logistika

Tai viena labiausiai suprantamų tiekimo grandinės funkcijų, kuri yra susijusi su produktų ir žaliavų gabenimu bei kitomis operacijomis (sandėliavimu, pakavimu, markiravimu, prekių muitinimu ir kt.). Apie krovinių gabenimą ir kitas logistines operacijas esame plačiai kalbėję ankstesniuose savo straipsniuose,  daugiau naudingos informacijos šia tema galite rasti mūsų svetainėje.

Išteklių valdymas

Ši tiekimo grandinės funkcija siejama su materialinių įmonės pajėgumų valdymu. Specialistai, atlikdami pasiūlos ir paklausos modeliavimą, siekia optimaliai išnaudoti savo finansinius išteklius. Taip sukuriami optimalūs gamybos ir pardavimo planai, siekiant kuo efektyviau išnaudoti lėšas, įvertinant ribinius ir kitus kaštus. Taip pat nustatoma, kokiais dydžiais ir kokiu dažnumu pirkti, parduoti bei transportuoti žaliavas, siekiant generuoti maksimalią naudą.

Informacijos sklaida

Neatsiejama tiekimo grandinės funkcija – dalinimasis informacija. Jeigu komunikacija kažkurioje grandyje yra nepakankama arba nutrūksta, tai gali lemti visos tiekimo grandinės trūkinėjimą. Nemažai iššūkių kyla ir dėl pavėluotos arba netikslios informacijos. Ne veltai šioje srityje dirbantys profesionalai skiria ypatingą dėmesį komunikacijos tarp padalinių standartizavimui ir tobulinimui, investuojama į technologinius sprendimus, kurie šį procesą palengvina ir padeda išvengti klaidų.

Išvados

Aptarėme pagrindines tiekimo grandinės funkcijas. Pasaulinių verslo organizacijų, pvz., „Apple“, „Toyota“, „Amazon“ ir kt., sėkmė rodo, kad tinkamas tiekimo grandinės strategijos parinkimas ir jų funkcijų derinimas tiesiogiai koreliuoja su gerais finansiniais rodikliais ir tuo pat metu didina klientų pasitenkinimą įmone bei skatina lojalumą. Jeigu šiuo metu jūsų įmonė peržiūri savo tiekimo grandines, susisiekite su mumis. Mes padėsime greitai ir kokybiškai atsivežti žaliavas bei išvežti gatavą produkciją. Tai padaryti galite paspaudę nuorodą žemiau ir užpildę kontaktų formą.

Susisiekti su HRX pardavimų komanda.

 

Kitos naujienos:

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …