Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Sėkmingas kelias tvarumo link: „Patagonia“ pavyzdys

27.09 2023 Tvarumas

Diegiant tvarumo iniciatyvas, pravartu domėtis sėkmingai šioje srityje dirbančių įmonių patirtimi. Kalbėti, kad tvarios organizacijos auga sparčiai ir yra pelningos, yra viena, tačiau kai pateikiama realių pavyzdžių, padėtis tampa labiau suprantama. Šiandien pasidalinsime įmonės „Patagonia“ istorija. Kodėl šis verslo atvejis turėtų būti įdomus kompanijoms, kurios nusprendė eiti tvarumo keliu? Ši bendrovė atstovauja rūbų ir turistinių prekių gamybos industrijai, kuri, kaip žinome, yra viena labiausiai teršiančių aplinką gamybos sričių, tad šios įmonės patirtis yra labai vertinga.

„Patagonia“ veikla
 

Jeigu nemėgstantate aktyvaus laisvalaikio kalnuose, tikėtina, kad apie šią kompaniją nebūsite girdėję. Pagrindinė „Patagonia“ veikla – rūbų ir visos reikiamos įrangos, skirtos kopimui į kalnus ir aktyviam laisvalaikiui gamtoje, gamyba. Ši kompanija yra viena iš tvaraus verslo lyderių pasaulyje, kurios misija skambėjo taip: mūsų verslo tikslas – gelbėti planetą. Tiesa, šis šūkis vėliau buvo pakoreguotas: kurti geriausius produktus, nedarant žalos aplinkai ir naudoti verslą kaip įrankį, įkvepiant ir įgyvendinant sprendimus, kurie mažina aplinkosaugos krizę.

Nors apie tvarumą imta kalbėti tik 1987 m., „Patagonia“ jau 1972 m. pradėjo pristatyti savo produktus (karabinus) kaip tvarius, saugančius aplinką, kurie nežaloja kalnų (iki tol gaminti karabinai ardydavo uolos paviršių). Savo prekių kataloge jie naudojo daug provokuojančios informacijos ir inspiracinių žinučių. Ir tai veikė puikiai, produkcijos užsakymai pradėjo augti taip greitai, kad buvo sunku patenkinti atsiradusią paklausą. Vėliau prasidėjo sparti kompanijos plėtra į kitas sritis: drabužių ir alpinizmo įrangos gamybą. Dabar ši kompanija vertinama 3 mlrd. JAV dolerių.

Iššūkiai ir kritika
 

Žinoma, „Patagonia“ patyrė ir nemažai kritikos. Daugiausia neigiamo kritikų vertinimo susilaukia aukšta gaminių kaina. Šios kompanijos gaminami produktai brangesni, kadangi ir pati tvarių produktų gamyba kainuoja brangiau.

Tai pat yra tvirtinančių, kad „Patagonia“ per daug reklamuoja savo tvarumo iniciatyvas ir yra manančių, kad tai tik dar vienas marketingo triukas.

Nors „Patagonia“ yra įsidiegusi griežtas tvarumo politikas, kai kurie ekspertai sako, kad vis dar yra vietų, kur įmonė galėtų tobulėti. Kritikai primygtinai akcentuoja, kad „Patagonia“ galėtų būti dar tvaresnė, jei daugiau dėmesio skirtų tvariems logistikos procesams, efektyviam energijos naudojimui ir pakuočių atliekų mažinimui.

Nepaisant kritikos, svarbu paminėti, kad „Patagonia“ aktyviai reaguoja į išorinę nuomonę ir nuolat stengiasi tobulinti savo tvarumo iniciatyvas. Turbūt labiausiai įmonės laikyseną iliustruoja faktas, dar kartą patvirtinantis šios kompanijos tikslus, yra tai, kad verslo savininkas Yvonas Chouinardas 2022 m. padovanojo savo kompaniją vienai su klimato kaitos mažinimu susijusių visuomeninių organizacijų.

Kalbant apie tvarius produktus, svarbiausia tikslumas ir aiškumas, nes kol organizacijos negeba viešinti visos produktų tiekimo ir gamybos grandinės, tol nėra šimtaprocentinės garantijos, ar tai yra tvaru.

Pamokos

Diegiant tvarumo standartus organizacijoje, svarbu mokytis iš šioje srityje sėkmingai veikiančių įmonių. Kokias tvarumą skatinančias veiklas taiko „Patagonia“?

Lyderystė ir misija

Siekiant kurti tvarius produktus ir norint, kad tai taptų organizacijos kultūros dalimi, šie strateginiai tikslai turi atsispindėti įmonės misijoje ir būti aktyviai propaguojami vadovybės. Daugiau šia tema galite paskaityti ankstesniame mūsų straipsnyje.

Procesų matomumas ir skaidrumas

Norint tapti tvaria organizacija, procesų skaidrumas tampa ypač svarbus. „Patagonia“ ne tik visiškai atsiduoda tvariai ir labdaringai veiklai, tačiau ji kasmet pateikia ataskaitas, kur skaidriai įvardija sunaudotas CO2 emisijas, informuoja, kaip sekėsi įgyvendinti konkrečius emisijų mažinimo planus. Svarbu paminėti, kad ši kompanija matuoja CO2 išmetimą visuose savo organizacijos procesuose.

Tvarių žaliavų naudojimas

Siekdama tvarumo tikslų, „Patagonia“ savo produktų gamyboje naudoja 87 proc. perdirbtų žaliavų. Gamyboje įmonė naudoja natūralias žaliavas: žąsų plunksnas, dykumos krūmus, baltymų pagrindu pagamintą šilką ir kt. Šios medžiagos turi daug mažesnį neigiamą poveikį aplinkai.

Darbuotojai

Daug dėmesio kompanija skiria ir darbuotojams, kadangi tai yra neatsiejama jų tvarumo vizijos dalis. Įmonėje išlaikomas 50/50 dirbančių moterų ir vyrų balansas. „Patagonia“ yra sukūrusi programą, kuria darbuotojai skatinami įsitraukti į tvarumo kultūros kūrimą organizacijoje. Taip pat darbuotojams skiriamos papildomos naudos, tokios kaip pensijų fondas, kuris yra sudarytas iš investicijų į tvarias kompanijas.

Ši organizacija bendradarbiauja su įvairiomis darbo santykių asociacijomis, sertifikuoja savo tiekimo grandines, deda pastangas, kad tiekėjų darbuotojai nebūtų išnaudojami. Tiesa, šiuo metu tik 45 proc. įmonės tiekėjų moka tokius atlyginimus, kurie užtikrina dirbančiųjų gerą pragyvenimo lygį, tačiau siekiama šią dalį didinti.

Labdaringa veikla

Ši kompanija yra aktyviai įsitraukusi į labdaringą veiklą, tiki, kad tai neatsiejama tvarumo kultūros dalis. Per 35 m. ji paaukojo per 90 mln. JAV dolerių organizacijoms, kurios skatina tvarumą (angl. Grassroot). Ji taip pat skiria 1% nuo visų pardavimų įvairioms organizacijoms, kurios saugo ir atkuria mus supančią aplinką.  „Patagonia“ dalinasi savo patentuotomis aplinką tausojančiomis technologijomis.

Nuolatinis tobulėjimas

Bendrovė puikiai supranta, kad siekiant sukurti tvarią organizaciją, tikėtis greito poveikio nebūtų protinga. Anaiptol, svarbu susikurti veiklos planus ir juos nuolatos tobulinti. Tai ilgalaikis procesas ir tik taip galima pasiekti energetiškai neutralios kompanijos statusą.

Apibendrinant galima konstatuoti faktą, kad gaminti ir prekiauti ekologiškais produktais apsimoka. Taip pat svarbu suprasti, kad šiuo metu vis dar yra sunku sukurti 100% tvarų produktą, nes tam kol kas nėra  tinkamos infrastruktūros ir nėra technologijų, kurios galėtų būti visiškai neutralios aplinkai. Tačiau tiek infrastruktūra, tiek technologijos sparčiai tobulėja, lygiagrečiai auga ir spaudimas iš įstatymų leidėjų. Tad organizacijoms svarbu judėti tvarumo link, nes tai tiesiausias kelias saugant mus supančią aplinką.

Kitos naujienos:

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …