Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Dirbtinis intelektas ir jo panaudojimo galimybės tiekimo grandinių valdyme

Vis dažniau kalbame apie dirbtinį intelektą (DI). Yra manančių, kad mašininio mokymosi galimybės gali padėti, didinant tiekimo grandinių efektyvumą ir netgi mažinant aplinkos taršą. Šiuo metu rinkoje yra sprendimų, padedančių organizacijoms priimti labiau pamatuotus sprendimus. Tačiau didžiausią naudą šis įrankis galės sukurti ateityje, todėl jo galimybėmis svarbu domėtis jau šiandien. Straipsnyje nagrinėjame, mūsų nuomone, pagrindines sritis, kuriose netolimoje ateityje DI galėtų sukurti pridėtinę vertę bei ką galime optimizuoti jau dabar,  panaudojant turimus sprendimus.

1.      Pasiūlos ir paklausos prognozavimas

Pasiūlos ir paklausos prognozavimas iki šiol organizacijoms kelia daug iššūkių, ypač įmonėms, vykdančioms mažmeninę prekybą. Jeigu galėtume rasti sprendimą, leidžiantį tiksliai prognozuoti, kokias prekes ir kada užsakyti, taip eliminuojant produktų perviršių (angl. Overordering) ir sumažinti prekių trūkumą (angl. Stockouts), prekybinės įmonės galėtų padidinti pelningumą ir apyvartą.

Nors šioje srityje kai kurios organizacijos jau turi susikūrusios vidinius DI paremtus sprendimus, kurie palengvina planavimo funkciją, tačiau tada, kai DI bus sujungtas ne tik su vidinėmis įmonės sistemomis, tačiau ir su išorinėmis, tokiu atveju mašininio mokymosi algoritmai gaus žymiai daugiau duomenų, kuriuos apdorojant bus galima labai tiksliai prognozuoti pasiūlą ir paklausą.

2.      Tiekimo grandinės atsparumo didinimas
 

Daugelis organizacijų šiais politinio ir finansinio neapibrėžtumo laikais ieško būdų, kaip savo tiekimo grandines padaryti atsparesnes pokyčiams. Daugiau apie tiekimo grandinių atsparumą galite skaityti čia.  Tai nėra lengvas darbas, kadangi reikia atlikti detalią tiekėjų analizę, įsivertinti rizikos veiksnius ir kuo greičiau reaguoti į besikeičiančia situaciją.

DI jau dabar gali padėti atlikti tiekėjų vertinimą, atsižvelgiant į jūsų suformuotą užduotį,  parinkti geriausius variantus ir taip sutaupyti laiko. Tačiau ateityje, tikėtina, šios galimybės bus praplėstos, kadangi į vertinimo kriterijus bus galima įtraukti realiu laiku vykstančius procesus ir duomenis. Tokiu atveju tiekėjų atranka taps  dinamiška, o sprendimai – tikslesni.

3.      Taršos mažinimas
 

Kalbant apie taršos mažinimą, dažniau akcentuojama gamyba ir logistika, tačiau rečiau įvertiname faktą, kad šiuolaikinės tiekimo grandinės, nepaisant technologijų, vis dar sugeneruoja didelius kiekius produktų, kurie yra nesuvartojami ir išmetami. Taršą galima mažinti ir tuo atveju, kai gaminame tikslius prekių kiekius, tada ir  taršalų į aplinką patenka mažiau. DI planavimo galimybės gali sumažinti arba net visiškai eliminuoti nurašomas prekes ir taip prisidėti prie aplinkos saugojimo.

DI taip pat gali padėti tiksliai apskaičiuoti CO2 emisijas ir analizuoti duomenis, kuriais remiantis, galima mažinti taršą.

4.      Duomenų analizė
 

Tiekimo grandinės valdymo profesionalai kasdien privalo atlikti daug įvairių skaičiavimų: modeliuoti optimalius distribucijos planus, vertinti palankiausią atsargų lygį (angl. safety stock), racionalizuoti atsargas (angl. stock racionalization) bei priimti daugelį kitų sprendimų. Jau dabar, turint istorinius duomenis, juos galima įkelti į DI įrankius, tokius kaip „Chat GPT“, suformuoti užduotis ir atlikti įvairius modelius bei skaičiavimus.

5.      Greitesnis ir pigesnis sprendimų priėmimas
 

Visos išvardintos situacijos, kurias sprendžia DI, iš esmės leidžia priimti greitesnius ir tikslesnius sprendimus. Tai yra gera žinia mažoms ir vidutinėms įmonėms, nes jos gali naudotis tais pačiais įrankiais, kokiais anksčiau naudojosi tik didžiosios bendrovės. Jos, siekdamos susikurti geriausias strategijas, samdydavo konsultacines įmones, kurios visų pirma prašydavo pateikti duomenis, tuomet kurdavo įvairius modelius, taip efektyvindavo veiklą ir priimdavo skaičiais pagrįstus sprendimus. Tuo tarpu mažos ir vidutinės įmonės dėl finansinių resursų ir žmogiškųjų išteklių trūkumo dažniausiai tokių sistemų nekurdavo, o sprendimus priimdavo naudodamosi įvairiomis „Excel‘io“ funkcijomis bei vadovaudamosi nuojauta. Tad dabar, nepriklausomai nuo įmonės dydžio, praktiškai visos kompanijos gali turėti tokius pačius įrankius, o didžiosios korporacijos gali toliau taupyti lėšas.

6.       Integracija su daiktų interneto (Angl. Internet of things) įrenginiais
 

DI galimybės yra beribės. Kuo daugiau duomenų jūsų organizacija surenka ir kuo daugiau jų sukelia į DI modelius, tuo didesnę naudą šis įrankis sukuria. Kai mašininio mokymosi galimybės bus sujungtos su daiktų interneto įrenginiais, įmonės galės gauti įvairių kokybiškų duomenų. Prognozuojama, kad tuomet bus pasiektas kitas lygis, kai bus galima dar labiau pagerinti sprendimų paėmimą, kartu atsiras naujų išradimų įvairiose srityse. Kai DI prisijungs prie įrenginių, kurie matuoja mūsų sveikatos rodmenis, gali būti rasti būdai, kaip apsisaugoti nuo įvairių ligų,  išrasti nauji vaistai arba patobulinti turimi. Suprantama, galėtume pateikti ir daugiau DI panaudojimo galimybių pavyzdžių, susijusių tiek su gamyba bei logistika, tiek su kitomis sritimis.

Apibendrindami norime akcentuoti, kad nors apie šį įrankį sklando įvairiausių nuomonių, tiek teigiamų, tiek ir neigiamų, ir dar reikia laiko, kol šis įrankis ištobulės, tačiau  jau dabar matome, kad jo galimybėmis kompanijoms verta domėtis nedelsiant. Įmonės, minimaliai investuodamos, gali atlikti įvairius modeliavimus ir taip taupyti lėšas bei paspartinti sprendimų priėmimą. Tačiau, kalbant apie DI, taip pat svarbu suprasti, kad jo algoritmai tobulėja kartu su augančiu duomenų kiekiu. Tad tos kompanijos, kurios juo naudotis  pradės pirmos, šiam įrankiui tobulėjant, galės įgyti konkurencinį pranašumą.

Kitos naujienos:

Ką logistikos įmonės gali išmokti iš „Formulės 1“?

10.12 2025 Žinojimas = Galia
Iš pirmo žvilgsnio gali klaidinti skirtumai: viename pasaulyje – sportiniai bolidai ir trasos, kitame – kroviniai, terminalai ir maršrutai. Tačiau „Formulės 1“ lenktynės ir logistikos operacijos remiasi tais pačiais principais: komandiniu tikslumu, greitu sprendimų priėmimu ir nuolatiniu procesų tobulinimu. Lenktynių metu sėkmę lemia ne vien vairuotojo greitis, o tai, kaip sklandžiai veikia visa komanda. Vienas iš …

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …

Baltijos šalių logistika: vienas regionas, trys skirtingos realijos

Baltijos šalys dažnai pristatomos kaip vienas logistikos regionas, tačiau naujausi 2024-2025 m. duomenys rodo vis labiau ryškėjančius skirtumus. Lietuva išlaiko lyderystę kelių ir jūrų transporte, Latvija patiria struktūrinius iššūkius, o Estija orientuojasi į ilgalaikes investicijas ir infrastruktūros modernizaciją. Šie pokyčiai formuoja naują Baltijos transporto pusiausvyrą, kurioje Lietuva tampa pagrindiniu regiono logistikos centru. Kelių transportas: Lietuva …

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …