Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Keičiasi pasaulio ekonomika, privalo keistis ir gamybos sektorius

Nestabili pastarųjų 4 metų padėtis daugelį gamybos įmonių vertė ieškoti naujų būdų, kaip suvaldyti augančias sąnaudas, infliaciją, žaliavų trūkumą, ieškoti naujų rinkų savo produkcijai ir spręsti daug kitų iššūkių. Nepaisant iškilusių nesklandumų, gamybos sektoriuje dirbantys profesionalai privalėjo siekti akcininkų iškeltų tikslų bei  suvaldyti nuolatines prekybą ir gamybą veikiančias rizikas. Šiandien, norint nepasiklysti šioje dinamiškoje aplinkoje, įmonėms svarbu peržiūrėti gamybos kaštus, pagerinti sprendimų priėmimą ir pritaikyti savo veiklos strategiją prie besikeičiančių sąlygų. Šiame straipsnyje pasidalinsime keletu patarimų, kaip taupyti su logistika susijusias lėšas, į ką svarbiausia atkreipti dėmesį ir kaip pasirinkti tinkamą strategiją.

Atlikite kaštų analizę

Norint geriau valdyti sąnaudas, šiais sparčių pokyčių laikais nebeužtenka vertinti tik vieną kainos dalį, svarbu matyti visą paveikslą. Kitaip tariant, gamybos įmonėms reikia įsivertinti visas kainos dalis. Taip pat labai svarbu atlikti platesnę kainų analizę. Ką galima padaryti, kad logistikos kaštai būtų mažesni?

Distribucija ir logistika

Atlikite nuodugnią logistikos kaštų analizę. Vertindami atkreipkite dėmesį į visas išlaidas – transportavimo kainą, sandėliavimo kainą ir kt. Tai verta atlikti, nes, pasikeitus situacijai, pvz., sumažėjus pardavimams arba išaugus apyvartinių lėšų poreikiui, įmonėms dažnai apsimoka keisti transportavimo būdus arba atsisakyti sandėliavimo operacijų. Pvz., vietoje įprasto pilno krovinio gabenimo atsivežti jo dalį arba vežti krovinį tiesiogiai klientui, išvengiant sandėliavimo operacijų. Šiuo atveju už transportavimą sumokama brangiau, tačiau atlaisvinamos apyvartinės lėšos ir taupomos sandėliavimo sąnaudos.

Būtinai įsivertinkite, kiek kainuoja vienas transportuojamo produkto vienetas. Tai ypač aktualu toms įmonėms, kurios parduoda smulkius krovinius. Labai dažnai pasitaiko situacija, į kurią ekonomikos pakilimo laiku, įmonės nekreipia dėmesio, kai  pasirenkamas krovinio gabenimo būdas, viršijantis maržą, kurią uždirba įmonė. Taip atsitinka todėl, kad įmonės  įsivertina bendrus logistikos kaštus, o dažniausiai po jais pasislepia prekės, kurios yra nuostolingos. Todėl taip svarbu paskaičiuoti kaštus vienai konkrečiai prekei, kitu atveju jūs galite patirti nuostolį arba uždirbti mažiau pelno.

Atsargos

Tinkamas atsargų valdymas gali sutaupyti nemažai lėšų. Esame jau anksčiau kalbėję apie atsargų mažinimo būdus, apie tai galite paskaityti čia. Šiame straipsnyje norime pristatyti dar vieną efektyvų būdą, kurį naudoja rinkos lyderiai. Tai gamybos nukėlimas vėlesniam laikui (angl. postponement). Šiuo atveju įmonės laiko atsargas nesurinktas, o gamyba pradedama tik tuomet, kai gaunamas užsakymas iš kliento. Taip sutaupoma apyvartinių lėšų, kadangi pigiau laikyti žaliavas nei gatavus produktus. Taikant šį metodą, sumažinami produktų nurašymai tais atvejais, kai jų nenuperka, kartu mažinamas ir su nuolaida parduodamų prekių kiekis.

Iš naujo įvertinkite visas „outsourcinimo“ galimybes

Kai keičiasi ekonominė situacija, visuomet pravartu iš naujo įsivertinti, ar visas operacijas verta atlikti patiems, o gal verčiau pirkti paslaugas iš kitų. Pateiksime keletą dažniausiai pasitaikančių pavyzdžių. Tarkime, įmonė turi savo nuosavus sandėlius, tačiau dėl sumažėjusio apkrovimo sandėliavimo kaštai tampa daug didesni. Atlikus analizę, pastebima, kad labiau apsimoka šitą paslaugą pirkti, o nuosavo sandėlio veiklą pristabdyti. Antra situacija, kai įmonės ekonominio pakilimo laikais investuoja į savo vilkikus ar mikroautobusus ir prekes veža klientams patys, siekdami sutaupyti lėšų arba trumpinti pristatymo laiką. Tačiau, srautui sumažėjus, o pastovioms ir kintamosioms sąnaudoms pasikeitusiomis sąlygomis nemažėjant, pasirinkta veikla dažnai tampa nuostolinga, todėl  paprasčiau šią paslaugą pirkti iš kitų.

Palyginkite kaštų centrus su įmonės tikslais bei verslą veikiančiais rizikos veiksniais

Šiais politinio ir ekonominio nestabilumo laikais vien tik taupyti sąnaudas neužtenka. Dažnai reikia siekti ir kitų tikslų – užtikrinti veiklos tęstinumą bei valdyti geopolitines rizikas. Per pastaruosius 20 metų įmonės, siekdamos didesnio veiklos efektyvumo, dažnai gamybą vykdydavo atokiose, tačiau pigesnėse šalyse. Savo veikloje jos dirbo su mažiau tiekėjų, taip tikėdamosi  palankesnių kainų ir bendrai ieškojo būdų, kaip savo operacijose sumažinti kompleksiškumą. Dabar ši situacija yra pasikeitusi. Tad įmonės, kurios nori ateityje sėkmingai vystyti veiklą, taip pat privalo įsivertinti kitas  šiuo metu ypač aktualias strategijas.

Pirmiausia, tai gamybos artinimas link  kliento (angl. nearshoring). Ilgos tiekimo grandinės tampa vis rizikingesnės, todėl kompanijos ieško tiekėjų ir kuria gamybinius pajėgumus arčiau savo kliento. Taip pat įmonės skaido riziką dirbdamos su daugiau tiekėjų (angl. Multi Sourcing) ir taip apsidraudžia, kad išvengtų atvejų, kai nepavyksta apsirūpinti žaliavomis.

Be taupymo būdų, rizikos valdymo strategijų, prieš priimant bet kokį sprendimą svarbu įsivertinti, ar jūs pasieksite savo užsibrėžtus tikslus. Pvz., jeigu jūs svarstote gamybą perkelti arčiau savo rinkų, siekdami subalansuoti tiekimo grandinės riziką, visuomet vertėtų įsitikinti, ar dabartinis tiekėjų tinklas galės užtikrinti nenutrūkstamą gamybą. Jeigu atsakymas yra neigiamas ir jums reikės ieškoti naujų tiekėjų, ar vis dar pasieksite savo tikslą? Kita situacija. Tarkime, jūs, siekdami taupyti sąnaudas, numatėte atsisakyti savo nuosavo sandėlio ir nusprendėte pirkti šią paslaugą iš kitų. Visuomet pravartu pažvelgti į priekį ir paskaičiuoti alternatyvius kaštus, kuomet, situacijai pagerėjus, galimai jums vėl reikės sandėlio. Tokiu atveju kyla rizika, kad tada sandėlį įsigyti bus brangiau ir šis jūsų sprendimas iš tikrųjų yra blogas.

Apibendrinant svarbu pastebėti, kad pasaulis tampa sudėtingesnis ir kasdien vis rečiau prisimename tuos laikus, kai veikla tekėjo praktiškai nekintančia vaga. Kita vertus, šiais laikais įmonės turi visas galimybes ieškoti naudingos informacijos, kuri nieko nekainuoja, ir taip tobulinti savo operacijas. Tad visi pokyčiai, dėl kurių reikia keisti įprastą veiklą, kiekvieną organizaciją daro stipresne.

Kitos naujienos:

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …