Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Keičiasi pasaulio ekonomika, privalo keistis ir gamybos sektorius

Nestabili pastarųjų 4 metų padėtis daugelį gamybos įmonių vertė ieškoti naujų būdų, kaip suvaldyti augančias sąnaudas, infliaciją, žaliavų trūkumą, ieškoti naujų rinkų savo produkcijai ir spręsti daug kitų iššūkių. Nepaisant iškilusių nesklandumų, gamybos sektoriuje dirbantys profesionalai privalėjo siekti akcininkų iškeltų tikslų bei  suvaldyti nuolatines prekybą ir gamybą veikiančias rizikas. Šiandien, norint nepasiklysti šioje dinamiškoje aplinkoje, įmonėms svarbu peržiūrėti gamybos kaštus, pagerinti sprendimų priėmimą ir pritaikyti savo veiklos strategiją prie besikeičiančių sąlygų. Šiame straipsnyje pasidalinsime keletu patarimų, kaip taupyti su logistika susijusias lėšas, į ką svarbiausia atkreipti dėmesį ir kaip pasirinkti tinkamą strategiją.

Atlikite kaštų analizę

Norint geriau valdyti sąnaudas, šiais sparčių pokyčių laikais nebeužtenka vertinti tik vieną kainos dalį, svarbu matyti visą paveikslą. Kitaip tariant, gamybos įmonėms reikia įsivertinti visas kainos dalis. Taip pat labai svarbu atlikti platesnę kainų analizę. Ką galima padaryti, kad logistikos kaštai būtų mažesni?

Distribucija ir logistika

Atlikite nuodugnią logistikos kaštų analizę. Vertindami atkreipkite dėmesį į visas išlaidas – transportavimo kainą, sandėliavimo kainą ir kt. Tai verta atlikti, nes, pasikeitus situacijai, pvz., sumažėjus pardavimams arba išaugus apyvartinių lėšų poreikiui, įmonėms dažnai apsimoka keisti transportavimo būdus arba atsisakyti sandėliavimo operacijų. Pvz., vietoje įprasto pilno krovinio gabenimo atsivežti jo dalį arba vežti krovinį tiesiogiai klientui, išvengiant sandėliavimo operacijų. Šiuo atveju už transportavimą sumokama brangiau, tačiau atlaisvinamos apyvartinės lėšos ir taupomos sandėliavimo sąnaudos.

Būtinai įsivertinkite, kiek kainuoja vienas transportuojamo produkto vienetas. Tai ypač aktualu toms įmonėms, kurios parduoda smulkius krovinius. Labai dažnai pasitaiko situacija, į kurią ekonomikos pakilimo laiku, įmonės nekreipia dėmesio, kai  pasirenkamas krovinio gabenimo būdas, viršijantis maržą, kurią uždirba įmonė. Taip atsitinka todėl, kad įmonės  įsivertina bendrus logistikos kaštus, o dažniausiai po jais pasislepia prekės, kurios yra nuostolingos. Todėl taip svarbu paskaičiuoti kaštus vienai konkrečiai prekei, kitu atveju jūs galite patirti nuostolį arba uždirbti mažiau pelno.

Atsargos

Tinkamas atsargų valdymas gali sutaupyti nemažai lėšų. Esame jau anksčiau kalbėję apie atsargų mažinimo būdus, apie tai galite paskaityti čia. Šiame straipsnyje norime pristatyti dar vieną efektyvų būdą, kurį naudoja rinkos lyderiai. Tai gamybos nukėlimas vėlesniam laikui (angl. postponement). Šiuo atveju įmonės laiko atsargas nesurinktas, o gamyba pradedama tik tuomet, kai gaunamas užsakymas iš kliento. Taip sutaupoma apyvartinių lėšų, kadangi pigiau laikyti žaliavas nei gatavus produktus. Taikant šį metodą, sumažinami produktų nurašymai tais atvejais, kai jų nenuperka, kartu mažinamas ir su nuolaida parduodamų prekių kiekis.

Iš naujo įvertinkite visas „outsourcinimo“ galimybes

Kai keičiasi ekonominė situacija, visuomet pravartu iš naujo įsivertinti, ar visas operacijas verta atlikti patiems, o gal verčiau pirkti paslaugas iš kitų. Pateiksime keletą dažniausiai pasitaikančių pavyzdžių. Tarkime, įmonė turi savo nuosavus sandėlius, tačiau dėl sumažėjusio apkrovimo sandėliavimo kaštai tampa daug didesni. Atlikus analizę, pastebima, kad labiau apsimoka šitą paslaugą pirkti, o nuosavo sandėlio veiklą pristabdyti. Antra situacija, kai įmonės ekonominio pakilimo laikais investuoja į savo vilkikus ar mikroautobusus ir prekes veža klientams patys, siekdami sutaupyti lėšų arba trumpinti pristatymo laiką. Tačiau, srautui sumažėjus, o pastovioms ir kintamosioms sąnaudoms pasikeitusiomis sąlygomis nemažėjant, pasirinkta veikla dažnai tampa nuostolinga, todėl  paprasčiau šią paslaugą pirkti iš kitų.

Palyginkite kaštų centrus su įmonės tikslais bei verslą veikiančiais rizikos veiksniais

Šiais politinio ir ekonominio nestabilumo laikais vien tik taupyti sąnaudas neužtenka. Dažnai reikia siekti ir kitų tikslų – užtikrinti veiklos tęstinumą bei valdyti geopolitines rizikas. Per pastaruosius 20 metų įmonės, siekdamos didesnio veiklos efektyvumo, dažnai gamybą vykdydavo atokiose, tačiau pigesnėse šalyse. Savo veikloje jos dirbo su mažiau tiekėjų, taip tikėdamosi  palankesnių kainų ir bendrai ieškojo būdų, kaip savo operacijose sumažinti kompleksiškumą. Dabar ši situacija yra pasikeitusi. Tad įmonės, kurios nori ateityje sėkmingai vystyti veiklą, taip pat privalo įsivertinti kitas  šiuo metu ypač aktualias strategijas.

Pirmiausia, tai gamybos artinimas link  kliento (angl. nearshoring). Ilgos tiekimo grandinės tampa vis rizikingesnės, todėl kompanijos ieško tiekėjų ir kuria gamybinius pajėgumus arčiau savo kliento. Taip pat įmonės skaido riziką dirbdamos su daugiau tiekėjų (angl. Multi Sourcing) ir taip apsidraudžia, kad išvengtų atvejų, kai nepavyksta apsirūpinti žaliavomis.

Be taupymo būdų, rizikos valdymo strategijų, prieš priimant bet kokį sprendimą svarbu įsivertinti, ar jūs pasieksite savo užsibrėžtus tikslus. Pvz., jeigu jūs svarstote gamybą perkelti arčiau savo rinkų, siekdami subalansuoti tiekimo grandinės riziką, visuomet vertėtų įsitikinti, ar dabartinis tiekėjų tinklas galės užtikrinti nenutrūkstamą gamybą. Jeigu atsakymas yra neigiamas ir jums reikės ieškoti naujų tiekėjų, ar vis dar pasieksite savo tikslą? Kita situacija. Tarkime, jūs, siekdami taupyti sąnaudas, numatėte atsisakyti savo nuosavo sandėlio ir nusprendėte pirkti šią paslaugą iš kitų. Visuomet pravartu pažvelgti į priekį ir paskaičiuoti alternatyvius kaštus, kuomet, situacijai pagerėjus, galimai jums vėl reikės sandėlio. Tokiu atveju kyla rizika, kad tada sandėlį įsigyti bus brangiau ir šis jūsų sprendimas iš tikrųjų yra blogas.

Apibendrinant svarbu pastebėti, kad pasaulis tampa sudėtingesnis ir kasdien vis rečiau prisimename tuos laikus, kai veikla tekėjo praktiškai nekintančia vaga. Kita vertus, šiais laikais įmonės turi visas galimybes ieškoti naudingos informacijos, kuri nieko nekainuoja, ir taip tobulinti savo operacijas. Tad visi pokyčiai, dėl kurių reikia keisti įprastą veiklą, kiekvieną organizaciją daro stipresne.

Kitos naujienos:

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …

Vairuotojas – paskutinės mylios kokybės veidas

20.08 2025 Uncategorized
Logistikos versle daug kas priklauso nuo procesų, sistemų, KPI. Tačiau visą sudėtingą tiekimo grandinę galiausiai užbaigia vienas žmogus – vairuotojas. Būtent jis tampa paskutinės mylios kokybės veidu. Klientas neretai net nežino, kas planavo maršrutą ar valdė ekspedicijos programą, bet labai gerai įsimena, kaip su juo bendravo vairuotojas, ar krovinys atvyko tiksliai ir tvarkingai. Šiuolaikinėje konkurencingoje …

HRX grupė: veiklos emisijos mažėjo 8,2 %, nepaisant augančių apimčių

05.08 2025 Tvarumas
HRX Group paskelbė 2024 m. šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) inventorizacijos rezultatus. Duomenys rodo, kad bendras grupės emisijų kiekis siekė 19 171 t CO₂e. Tačiau pašalinus vienkartines emisijas, susijusias su naujo terminalo statybomis Lietuvoje (1 539 t CO₂e), veiklos emisijos sumažėjo 8,2 %, lyginant su 2023 m. Augant paslaugų apimtims (per metus pristatytų krovinių kiekis …

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas
Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų? ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių …

„Pristatyta“ dar nereiškia „gauta“: kas stringa paskutinėje mylioje?

30.06 2025 Paskutinė mylia
Logistikos sistema rodo, kad siunta pristatyta. Kurjeris pažymėjo, maršrutas užbaigtas, visi žingsniai atlikti. Tačiau klientas sako priešingai – siuntos nėra. Šis scenarijus dažnas ne dėl technologinių spragų, o dėl nesutampančių praktikų ir lūkesčių, ypač paskutinėje logistikos grandies atkarpoje. Tai vieta, kur iš pažiūros smulki komunikacijos detalė gali nulemti, ar klientas liks patenkintas, ar pateiks pretenziją. …

Vasara: atostogų metas ar iššūkių laikas?

26.06 2025 Žinojimas = Galia
Vasara – ne vien atostogų džiaugsmai, bet ir rimtų iššūkių metas. Tyrimai rodo, kad net 8 iš 10 darbuotojų vasarą turi pavaduoti atostogaujančius kolegas, o dėl pavadavimo jų darbo krūvis padidėja 26–50%. Paradoksalu, bet logistikoje šiltasis sezonas kartais karštesnis ne tik dėl oro, bet ir dėl darbų tempo – juk klientų poreikiai niekur nedingsta. Pavadavimas …