Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

5 klaidos, kurias galbūt darote planuodami logistines operacijas

Planavimas logistinėse operacijose užima labai svarbią vietą, o dėl sparčiai besikeičiančios pasiūlos ir paklausos tikrai nėra lengva viską tinkamai padaryti. Apie šią funkciją yra įvairių nuomonių, todėl nenuostabu, kad nemažai įmonių nusprendžia vadovautis „ad-hoc“ metodais, kurie gali lemti klaidas ir nenumatytas išlaidas. Šiame straipsnyje identifikuosime pagrindines logistikos planavimo klaidas bei pateiksime patarimų, kaip jų išvengti.

Planavimo svarba logistikos operacijose

Kadangi pokyčiai logistikoje vyksta nepaprastai greitai, jos procesų planavimas kai kam gali asocijuotis su kažkokia atgyvenusia vadybos teorija. Yra manančių, kad daug pažangesnis sprendimas –  įvairūs „čia ir dabar“ paremti metodai. Tačiau, patikėkite, taip nėra. Žinoma, visko suplanuoti neįmanoma, tačiau tai nereiškia, kad planuoti nereikia. Svarbu suprasti, jog be tinkamo plano nebus įmanoma užtikrinti  produktų ir žaliavų tiekimo nustatytu laiku, o tai generuoja nuostolius ir mažina klientų pasitenkinimą kompanija. Taip pat, kai neveikia planavimo funkcija, už įvairias logistikos paslaugas dažnai permokama, o stichinių nelaimių ar kitų nenumatytų situacijų atveju tokios kompanijos dažnai reaguoja lėčiau arba kartais išvis nesugeba prisitaikyti prie pasikeitusios situacijos.

5 pagrindinės planavimo klaidos

Prieš pradedant detaliau kalbėti apie klaidas ir būdus, kaip jų išvengti, svarbu suprasti, kad įvairios logistinių operacijų optimizavimo iniciatyvos, įskaitant ir planavimą, neįvyksta iš karto, tai yra ilga, tačiau apsimokanti kelionė. Taigi kokio tos klaidos?

  1. Nepakankamas pasiūlos ir paklausos prognozavimas. Jei negali išmatuoti, negali ir užtikrinti, kad tai bus įgyvendinta. Taip pat tai aktualu ir kai kalbama apie prognozavimą. Tos organizacijos, kurios neprognozuoja pasiūlos ir paklausos, neanalizuoja, kuri dalis prognozės išsipildė, o kuri ne, praranda tobulėjimo galimybę. Analizuojant turimus duomenis bei tobulinant šį procesą, gali  būti priimami geresni  logistiniai sprendimai. 
  2. Nepakankamas atsargų valdymas. Dar viena klaida, kuri dažnai sukelia nemažai chaoso logistikoje, susijusi su netinkamu atsargų valdymu. Kalbame apie situacijas, kai nesekami inventorinių vienetų kiekiai, dažnai užperkamas per didelis kiekis žaliavų, o tai didina išlaidas, kartu auga ir prekių nurašymai. Pasitaiko ir kito pobūdžio situacijų, kai nepastebima, jog žaliavų lygis nukrito iki kritinio minimumo, tokiu atveju prarandami pardavimai, skaičiuojamos gamybos prastovos, o logistinės operacijos dėl skubumo tampa brangesnės.
  3. Nesinaudojama technologijomis. Kiekvienos logistikos įmonės personalo palydovas – tai „Excel‘io“ programa. Tačiau organizacijoms, kurios valdo didelius inventorinių vienetų kiekius, vertėtų pagalvoti ir apie kitas technologijų pritaikymo galimybes, kadangi be jų tinkamai priimti sprendimus ir nepasiklysti yra sudėtinga. Tačiau vis dar pasitaiko atvejų, kuomet užsakymai yra atliekami fiziškai nuvykus į sandėlį, o minimalūs atsargų lygiai ir užsakomi kiekiai bei gabenimo būdai parenkami vadovaujantis nuojauta. Šios situacijos didina netinkamų sprendimų kiekį.
  4. Komunikacijos trūkumas. Komunikacijos tarp skirtingų padalinių stoka – dar viena priežastis, kai sprendimai priimami pavėluotai ir dažnai netinkamai. Kalbame apie atvejus, kuomet, pasikeitus prognozei, pamirštama informuoti arba kai nėra aiškių komunikacijos gairių tarp pardavimų, gamybos ir logistikos padalinių. Tinkamos komunikacijos dažnai trūksta ir tarp tiekėjų bei kitų partnerių.
  5. Tiekimo grandinės matomumo trūkumas. Komunikacijos tarp skirtingų padalinių stoka – dar viena priežastis, kai sprendimai priimami pavėluotai ir dažnai netinkamai. Kalbame apie atvejus, kuomet, pasikeitus prognozei, pamirštama informuoti arba kai nėra aiškių komunikacijos gairių tarp pardavimų, gamybos ir logistikos padalinių. Tinkamos komunikacijos dažnai trūksta ir tarp tiekėjų bei kitų partnerių.

Būdai, gerinantys logistikos planavimą

Tobulinant planavimą, rekomenduojame pradėti nuo vidinės komunikacijos gerinimo. Susikurkite pardavimų ir operacijų planavimo procesą (angl. Sales and Operations Planning). Apsirašę šį procesą, susikurkite planų formas, svarbi sąlyga – galimybė sekti šių planų tikslumą procentine išraiška. Vėliau raskite sau tinkamą susitikimų formatą šių planų įgyvendinimui bei analizei organizacijos viduje. Taip pat nepamirškite gerinti komunikacijos tarp tiekėjų, logistikos ir kitų partnerių. Čia jums gali padėti  vertinimo kortelių sistema. Tai tokia sistema, kai tiekėjai vertinami, kaip jiems pavyksta laikytis sutartinių sąlygų, tuomet konkrečiam tiekėjui skiriamas balas. Rekomenduojama iš anksto sutartyse numatyti iniciatyvas ir nuobaudas už tinkamą bei netinkamą sutarčių laikymąsi. Manome, kad šie metodai padės gerinti prognozavimo funkciją.

Antras žingsnis. Savo veikloje būtina įsidiegti technologijas, kurios padeda priimti labiau pamatuotus sprendimus. Dabartinės technologijos leidžia nusistatyti saugius atsargų lygius (angl. safety stock), įsivertinti optimalų atsargų arba prekių užsakymo lygį, sekti žaliavų apyvartą bei numatyti daugelį kitų veiklų. Šiuo metu technologijos vystosi taip greitai, kad sau tinkančius sprendimus gali rasti tiek didelės, tiek ir mažos organizacijos. Taikydamos šias technologijas, įmonės gali racionaliau planuoti veiklą ir kartu taupyti turimas lėšas.

Trečia. Visuomet ieškokite ir papildomų būdų bei metodų, kaip gerinti komunikaciją tarp padalinių ir partnerių. Nepaisant aptartų metodų, svarbu suprasti, kad planavimas yra glaudžiai susijęs su tarpusavio bendradarbiavimu, o sėkmė arba nesėkmė priklausys nuo to, kaip tarpusavyje bendradarbiaus padaliniai. Todėl labai svarbu ieškoti įvairių, net ir nestandartinių būdų, kaip įmonėje pagerinti komunikaciją ir mikroklimatą. Galite net pasvarstyti apie motyvacinės sistemos įdiegimo galimybę už tinkamai organizacijoje įgyvendintą planavimo funkciją, taip pagreitinsite šios sistemos sukūrimą,

Apibendrindami norime dar kartą atkreipti dėmesį, kad sėkmingai planuoti procesus įmonėje tikrai nėra paprastas ar pigus uždavinys, tačiau tai atsiperkanti iniciatyva. Pradedant diegti naujoves, labai svarbu dirbti su priešiškais nusistatymais, kurių tikrai pasitaikys. Siekdami sparčiau įgyvendinti procesus, pradėkite nuo tų sričių, kuriose lengviausia įdiegti planavimo naujoves, o vėliau prijunkite ir sudėtingesnes bendrovės dalis.

Kitos naujienos:

Apyvartinis kapitalas vs. transporto kaina: CFO dilema 2026 m.

22.12 2025 Lėšų taupymas
Palūkanų normų šokas, sukrėtęs verslą 2022–2024 m., po truputį rimsta. Tačiau tai nereiškia, kad pinigai vėl tapo pigūs. Euro zonoje bazinės palūkanos stabilizavosi, bet išlieka aiškiai virš nulio, o skolinimosi kaštai verslui tebėra reikšmingi. Ši aplinka keičia vieną esminių verslo lygties dedamųjų – apyvartinio kapitalo kainą. Tai, kas prieš kelerius metus atrodė toleruotina – didesni …

Gruodžio 27-oji: pabaiga ar nauja pradžia? Kaip sausį neskęsti grąžinimų cunamyje

17.12 2025 Lėšų taupymas
Atrodo, tik ką baigėsi šventinis dovanų pakavimo maratonas, kurjeriai šluostosi prakaitą, o el. parduotuvių savininkai skaičiuoja paskutinio ketvirčio rezultatus. Gruodžio 27-ąją daugelis lengviau atsikvepia – viskas, pikas baigėsi. Tačiau logistikos veteranai žino kitą tiesą: tai tik pirmojo kėlinio pabaiga. Sausis logistikos pasaulyje turi neoficialų, bet verslui skausmingą pavadinimą – grąžinimų mėnuo. Ir kol konkurentai vis …

Ką logistikos įmonės gali išmokti iš „Formulės 1“?

10.12 2025 Žinojimas = Galia
Iš pirmo žvilgsnio gali klaidinti skirtumai: viename pasaulyje – sportiniai bolidai ir trasos, kitame – kroviniai, terminalai ir maršrutai. Tačiau „Formulės 1“ lenktynės ir logistikos operacijos remiasi tais pačiais principais: komandiniu tikslumu, greitu sprendimų priėmimu ir nuolatiniu procesų tobulinimu. Lenktynių metu sėkmę lemia ne vien vairuotojo greitis, o tai, kaip sklandžiai veikia visa komanda. Vienas iš …

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …