Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Tiekėjų vertinimo sistema. Kas tai?

Tiekėjų vertinimo sistema – tai viena svarbiausių funkcijų, norint užtikrinti savo parduodamų prekių kokybę. Ši sistema leidžia stebėti, kaip laikomasi sutartyse aptartų sąlygų, taip pat ji padeda optimizuoti tiekėjų atrankos procesą. Šiame straipsnyje pristatysime tiekėjų vertinimo sistemą, pasiūlysime būdus, kaip ją įsidiegti, pateiksime konkrečių pavyzdžių iš transportavimo srities.

Kas tai?

Tiekėjų vertinimo sistema (angl. Scorecard) – tai įmonės įsidiegtas įrankis, naudojamas savo tiekėjų veiklos našumui įvertinti. Tiekimo grandinės valdyme šie rodikliai gali būti naudojami skirtingų tiekėjų veiklos rezultatams palyginti, kad įmonėms būtų lengviau nuspręsti, kurį tiekėją konkrečiai prekei ar paslaugai pasirinkti.

Ši informacija taip pat gali būti naudojama priimant pagrįstus sprendimus, kai verslui, sudarant sutartis dėl paslaugų lygio ir kainų už prekes ar paslaugas, reikia išsiaiškinti, kokią dalį skirti tiekėjui. Naudojantis šia sistema, galima tinkamai atsirinkti tuos tiekėjus, kurie geriausiai atitinka jūsų klientų keliamus reikalavimus.

Pavyzdžiui, jeigu turite klientą Suomijoje, kuriam ypač svarbus pristatymas laiku, tuomet šio kliento aptarnavimui jūs renkatės tokį vežėją, kuris šiame regione gali garantuoti aukščiausius rezultatus. Taip sumažinsite riziką. Dar viena situacija. Tarkime, jūs pasirašote sutartį su mažiausios kainos logistikos paslaugų teikėju, tačiau, naudodamiesi tiekėjų vertinimo sistema, pastebite, kad jis dažnai vėluoja pasikrauti krovinius ir juos laiku pristatyti. Tokiu atveju galima įsivertinti, ar mokama kaina tikrai adekvati jūsų poreikiams.

Kaip susikurti tiekėjo vertinimo sistemą?

Aptarsime žingsnius, padėsiančius susikurti šią sistemą. Kaip pavyzdį naudosime transporto paslaugų tiekėją.

1. Nusistatykite veiklos indikatorius (angl. KPI)

Pirmas žingsnis – nustatyti, kurie veiklos indikatoriai yra svarbiausi, nes kiekvienoje organizacijoje jie gali skirtis. Pagrindinė rekomendacija – nebandyti įsidiegti visų įmanomų rodiklių, geriau pasirinkime tuos, kurie yra svarbiausi jūsų verslui.

Pirmiausia susėskite su savo komanda ir išsiaiškinkite, kuriuos KPI būtų svarbiausia stebėti, apsvarstykite savo verslo tikslus (pvz., ar jūs pozicionuojate save kaip pigiausią prekių ir paslaugų teikėją, ar „Premium“ lygio). Kartu būtų naudinga atlikti konkurentų analizę, nes taip galėsite identifikuoti sritis, kurias norėtumėte tobulinti.

Siūlytume vertinti šiuos transporto rodiklius: pasikrovimas laiku, užsakyto krovinio pristatymas laiku, pilnai ir nepažeisto (angl. On Time in Full), pažeistų krovinių kiekis bei transportavimo kaina.

Numačius svarbiausius jūsų organizacijai verslo tikslus ir KPI, kiekvienam iš jų turite nustatyti slenksčius arba tikslus. Pavyzdžiui, galite išsikelti 98% pristatymo laiku ir 99% nepažeistų krovinių rodiklius tikslą. Norėdami matyti visapusišką tiekėjų veiklos vaizdą, turite nustatyti kiekvieno KPI matavimo laikotarpį, kuris gali būti vykdomas kas mėnesį, ketvirtį arba metus. Svarbu reguliariai peržiūrėti savo KPI, kad įsitikintumėte, jog jie vis dar aktualūs ir jūsų tiekėjai atitinka arba viršija jūsų tikslus.

2. Duomenų surinkimas

Antras žingsnis – duomenų surinkimas. Šioje vietoje labai svarbu išsiaiškinti, iš kur gausite duomenis, kas juos perduos bei kas bus atsakingas už jų tikslumą. Duomenis galima rinkti rankiniu būdu. Žinoma, tai nėra pats geriausias variantas, nes gali įsivelti klaidų, o kartu tai yra laikui imlus procesas. Daug geriau įsidiegti technologinius matomumo sprendimus, kurie padėtų automatiškai rinkti šiuos duomenis. Tačiau net ir naudojant technologinius sprendimus, visuomet reikės įdėti pastangų, kad jie būtų teisingi, bet tai daug paprastesnis variantas.

Jei neturite galimybių patys rinkti šių duomenų, visada galite susisiekti su tiekėjais ir paprašyti jų pagalbos. Dauguma tiekėjų mielai teikia duomenis, jei tai reiškia, kad jie gali pagerinti savo veiklą, palaikyti gerus santykius ir plėsti savo verslą su jumis. Tačiau tokiu atveju, norint būti tikriems, kad duomenys yra teisingi, tikrinimo procesus pravartu pasiruošti įmonėje. Pasidalinsime nuoroda, kur rasite pavyzdžių, kaip atrodo tiekėjų vertinimo kortelės, ją rasite čia.

3. Naudokite šį įrankį komunikuodami su tiekėjais

Svarbu, kad tiekėjų vertinimas netaptų vienkartine veikla. Tai  turi būti nuolatinis procesas, reguliariai peržiūrimas ir atnaujinamas. Vykdant šį procesą, svarbu palaikyti atvirą ryšį su tiekėjais. Jie turėtų žinoti jūsų stebimus KPI, kad suprastų, kur būtina pasitempti. Geroji praktika įvyks, kai jūs susitikimo metu pasidalinsite su tiekėjais praėjusio mėnesio rezultatais ir vertinimu. Šie susitikimai padės gerinti veiklos kokybę ir tuo pačiu, kai derinsite kainas ateinantiems metams, galėsite drąsiau prašyti nuolaidų, arba atvirkščiai, būsite tikri, kad kaina, kurią mokate, atitinka jūsų keliamus reikalavimus.

4. Keletas patarimų, siekiant maksimalaus rezultato

Pokyčius pradėkite nuo mažų žingsnių. Pradėkite sekti vieną svarbiausią veiklos indikatorių. Kai įgusite ir būsite tikri, kad informacija yra tiksli, prijunkite daugiau. Įsitikinkite, ar jūsų pasirinkti indikatoriai yra konkretūs, tada juos galėsite išsimatuoti patys arba su partnerių pagalba.

Jeigu pastebėjote, kad pasirinkti vertinimo kriterijai netinka konkrečiai jūsų situacijai, žinokite, kad juos visuomet galite pakeisti kitais. Naudokite šį įrankį kaip būdą nuolatiniam įmonės veiklos ir komunikacijos tarp skirtingų jos padalinių tobulinimui.

Į sutartis įtraukite motyvacines ir drausmines priemones, kurios būtų susisietos su vertinimo balu arba konkrečių veiklos rodiklių pasiekimu arba neįvykdymu. Taip užtikrinsite, kad visos pusės bus suinteresuotos siekti aukščiausių rezultatų.

Išvados

Apibendrindami norime akcentuoti, kad nors tiekėjų vertinimo sistema yra paprastai sukuriama, tačiau ypač naudingas įrankis. Pradėjusios juo naudotis, įmonės greitai pastebi žymų užsakymų vykdymo kokybės pagerėjimą. Nors daugelis planuojančių diegtis šią sistemą susiduria su svarstymais, kad tokia papildoma kontrolė kenkia santykiams su tiekėjais, tačiau užsienio įmonių patirtis rodo, kad santykiai tik pagerėja, nes, atsitikus nenumatytoms situacijoms, išvengiama emocinio situacijos aiškinimosi ir iš karto pereinama prie faktų kalbos.

Kitos naujienos:

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …

Vairuotojas – paskutinės mylios kokybės veidas

20.08 2025 Uncategorized
Logistikos versle daug kas priklauso nuo procesų, sistemų, KPI. Tačiau visą sudėtingą tiekimo grandinę galiausiai užbaigia vienas žmogus – vairuotojas. Būtent jis tampa paskutinės mylios kokybės veidu. Klientas neretai net nežino, kas planavo maršrutą ar valdė ekspedicijos programą, bet labai gerai įsimena, kaip su juo bendravo vairuotojas, ar krovinys atvyko tiksliai ir tvarkingai. Šiuolaikinėje konkurencingoje …

HRX grupė: veiklos emisijos mažėjo 8,2 %, nepaisant augančių apimčių

05.08 2025 Tvarumas
HRX Group paskelbė 2024 m. šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) inventorizacijos rezultatus. Duomenys rodo, kad bendras grupės emisijų kiekis siekė 19 171 t CO₂e. Tačiau pašalinus vienkartines emisijas, susijusias su naujo terminalo statybomis Lietuvoje (1 539 t CO₂e), veiklos emisijos sumažėjo 8,2 %, lyginant su 2023 m. Augant paslaugų apimtims (per metus pristatytų krovinių kiekis …

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas
Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų? ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių …

„Pristatyta“ dar nereiškia „gauta“: kas stringa paskutinėje mylioje?

30.06 2025 Paskutinė mylia
Logistikos sistema rodo, kad siunta pristatyta. Kurjeris pažymėjo, maršrutas užbaigtas, visi žingsniai atlikti. Tačiau klientas sako priešingai – siuntos nėra. Šis scenarijus dažnas ne dėl technologinių spragų, o dėl nesutampančių praktikų ir lūkesčių, ypač paskutinėje logistikos grandies atkarpoje. Tai vieta, kur iš pažiūros smulki komunikacijos detalė gali nulemti, ar klientas liks patenkintas, ar pateiks pretenziją. …

Vasara: atostogų metas ar iššūkių laikas?

26.06 2025 Žinojimas = Galia
Vasara – ne vien atostogų džiaugsmai, bet ir rimtų iššūkių metas. Tyrimai rodo, kad net 8 iš 10 darbuotojų vasarą turi pavaduoti atostogaujančius kolegas, o dėl pavadavimo jų darbo krūvis padidėja 26–50%. Paradoksalu, bet logistikoje šiltasis sezonas kartais karštesnis ne tik dėl oro, bet ir dėl darbų tempo – juk klientų poreikiai niekur nedingsta. Pavadavimas …