Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Žymiausi kompanijų bankrotai: „Kodak“ nesėkmės priežastys

Ar susimąstėte, kad net keletas žymiausių įmonių bankrotų buvo susiję su faktu, kad bendrovės negalėjo pritaikyti savo tiekimo grandinės strategijų prie pasikeitusios konkurencinės aplinkos. Kadangi istoriniai įvykiai yra geriausi mokytojai, pradedame naują straipsnių ciklą, kuriame nagrinėsime žymiausių įmonių veiklą ir jų klaidas, susijusias su tiekimo grandinės valdymu bei pateiksime patarimų, kaip šios lemties verslai būtų galėję išvengti. Šiandien papasakosime apie žinomą įmonę „Kodak“.

„Kodak“ ir praleistos galimybės

Didžiąją XX a. dalį „Kodak“ buvo fotografijos sinonimas. Savo veiklos piko metu „Kodak“ ne tik dominavo rinkoje – ji ją sukūrė. Ši kompanija veiklą pradėjo 1888 m. George’o Eastmano įkurta „Kodak“ iš sudėtingo ir brangaus hobio fotografiją pavertė prieinama pramoga visiems. G. Eastmanas, pristatydamas fotoaparatą „Kodak“, pasakė: „Jūs paspausite mygtuką, visa kita padarysime mes“.  Įmonė supaprastino fotografavimo procesą, o fotoaparatu galėjo patogiai naudotis visi. Šis žingsnis buvo vienas iš daugelio, įtvirtinusių „Kodak“, kaip rinkos lyderės, poziciją. Beje, kompanijos istorija pasižymi ir daugeliu kitų novatoriškų išradimų. Ji pristatė ir fotoaparatą „Brownie“, visiems įperkamą, lengvai naudojamą, padėjusį fotografijai populiarėti pasaulyje. Tai buvo komercinė sėkmė ir „Kodak“ tapo populiariu prekės ženklu, o vėliau – spalvotos fotografijos standartu.

Įmonės gaminių asortimentas – nuo aukštos kokybės profesionalių juostų iki patogių nukreipimo ir fotografavimo kamerų – užtikrino, kad „Kodak“ galėtų užimti didelę rinkos dalį. XX a. viduryje „Kodak“ buvo vienas iš labiausiai atpažįstamų prekių ženklų pasaulyje.  Geltonos ir raudonos spalvos logotipas tapo fotografijos kokybės ir patikimumo simboliu. „Kodak“ išplėtė savo veiklą visame pasaulyje: įkūrė gamybos įmones, platinimo tinklus ir išplėtė mažmeninės prekybos partnerystes. Šis pasaulinis pasiekiamumas leido „Kodak“ patekti į besivystančias rinkas ir išlaikyti lyderio poziciją. Savo piko metu „Kodak“ kontroliavo apie 90% JAV filmų rinkos.

Tiekimo grandinės klaidos

Nagrinėdami „Kodak“ nesėkmės istoriją, daugelis analitikų akcentuoja faktą, kad kompanija nesugebėjo laiku numatyti skaitmeninės eros svarbos ir nespėjo įšokti į šį traukinį. Tai, žinoma, buvo viena iš priežasčių, tačiau ne mažiau svarbu paminėti ir kitą įmonės klaidą, siejamą su šios kompanijos tiekimo grandinės strategija.

„Kodak“ tiekimo grandinės strategija buvo orientuota į tradicinius foto juostelių gaminius. Tai sudarė sudėtingą tiekėjų tinklą, gamybos įmones ir platinimo kanalus, pritaikytus filmų gamybai ir perdirbimui. Dešimtojo dešimtmečio pabaigoje ir 2000-ųjų pradžioje, įsibėgėjus skaitmeninei fotografijai, įsitvirtinusi „Kodak“ tiekimo grandinė tapo didele kliūtimi. Nelanksti infrastruktūra, nes „Kodak“ daug investavo į patalpas ir įrangą, sukurtą specialiai filmų gamybai. Šių išteklių perkėlimas į skaitmeninius produktus pareikalavo daug laiko ir kapitalo, o tai „Kodak“ darė per lėtai.

Ne mažiau iššūkių kėlė ir santykiai su tiekėjais. Ilgamečiai ryšiai, siejami su foto juostų komponentų tiekėjais, lėmė, kad perėjimas prie naujų skaitmeninių technologijų komponentų tiekėjų buvo sudėtingas ir brangus.

Atsargų valdymas – tai dar viena sritis, kėlusi iššūkių. „Kodak“ atsargų sistemos buvo optimizuotos filmų produktams, todėl valdyti skaitmeninių produktų atsargas jai buvo sudėtinga. Dėl to atsirado perteklinių, pasenusių produktų ir per mažai naujų skaitmeninių gaminių. Platinimo kanalai, kaip ir kitos tikimo grandinės dalys, buvo optimizuoti ankstesnei veiklai, įskaitant mažmeninės prekybos partnerystę, pvz., nuotraukų ryškinimą. Šių kanalų pritaikymas skaitmeniniams produktams nebuvo greitai įgyvendintas.

Kas galėjo padėti „Kodak“?

Pirmiausia, strateginiai tiekimo grandinės optimizavimo pakeitimai. Siekdama susidoroti su konkurencija ir prisitaikyti prie greitai kintančios rinkos, „Kodak“ galėjo įgyvendinti keletą pagrindinių tiekimo grandinės strategijos pakeitimų.

Tiekimo grandinės lankstumo didinimas

Ne veltui sakoma – rizikinga visus kiaušinius laikyti viename krepšelyje. „Kodak“ turėjo diversifikuoti savo tiekimo grandinę, kad ji būtų lankstesnė ir gebėtų greičiau prisitaikyti prie pokyčių. Tai reiškia priklausomybės nuo filmų tiekėjų mažinimą ir skaitmeninių technologijų tiekėjų įtraukimą. Užmezgus partnerystę su pagrindiniais skaitmeninių komponentų pramonės veikėjais, perėjimas būtų buvęs sklandesnis. Taip pat, nustoti ir toliau investuoti į tendencijų neatitinkančią infrastruktūrą, o lėšas nukreipti į skaitmeninės gamybos galimybes. Pvz., turimų įrenginių pertvarkymą arba naujų, pritaikytų skaitmeninių produktų linijoms, statybą, taip sumažinant skaitmeninių fotoaparatų ir jų priedų pateikimo į rinką laiką.

Platinimo kanalų pertvarkymas

„Kodak“ platinimo strategijai reikėjo visiškos pertvarkos, kad ji atitiktų skaitmeninį amžių. Kompanija turėjo laiku suprasti, kad fizinių parduotuvių poreikis šiame segmente sparčiai mažės. Tad reikėjo laiku pradėti prekybą per elektroninės prekybos platformas arba kurti asmenines elektronines parduotuves.  

Reagavimas į rinką

Dar vienas svarbus momentas, kuris apibendrina visus išvardintus pokyčius, yra tai, kad „Kodak“ tiekimo grandinė turėjo labiau reaguoti į rinkos tendencijas ir vartotojų pageidavimus. Tam reikėjo pertvarkyti veiklą nuo pasiūla grįsto modelio prie paklausa pagrįsto planavimo modelio. Šio modelio esmė – klientų įžvalgos ir rinkos analizė lemia gamybos ir platinimo sprendimus. Kad šis modelis būtų veiksmingas, įmonės turi kurti informacijos, klientų ir verslo tendencijų analizės centrus.

Išvados

„Kodak“ nesugebėjo pritaikyti savo tiekimo grandinės strategijos prie pasikeitusios rinkos, todėl nebegalėjo konkuruoti su besikuriančiomis skaitmeninės fotografijos įmonėmis. Nepertvarkydama savo tiekimo grandinės, kad palaikytų skaitmeninę transformaciją, „Kodak“ praleido svarbias galimybes išlaikyti savo poziciją rinkoje. Įmonės, kurios proaktyviai vertina  savo veiklą, privalo suprasti, kad lanksčios ir atsparios tiekimo grandinės strategijos bus svarbios ir ateityje. Mokydamosi iš „Kodak“ klaidų, įmonės šiandien gali geriau pasiruošti technologiniams pokyčiams ir užtikrinti, kad jų tiekimo grandinės būtų atsparios ir laiku reaguotų į rinkos pokyčius.

Kitos naujienos:

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …