Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Rizikų valdymas: FMEA modelis

Globali verslo aplinka yra nenuspėjama, todėl tiekimo grandinės rizikų valdymas tampa esmine verslo strategijos dalimi. Norint kontroliuoti šias rizikas,  svarbu jų valdymą pritaikyti ir logistikos partnerių atrankai. Kai pokyčiai vyksta taip greitai, nebeužtenka logistikos partnerius vertinti tik lineriškai. Todėl, norint užtikrinti nepertraukiamą įmonės veiklą, svarbu tinkamai pasirinkti logistikos paslaugų teikėjus, kartu atsižvelgiant ir į rizikų valdymą. Pradedame naują straipsnių ciklą, kuriame detaliai aptarsime skirtingus rizikų valdymo modelius ir praktines jų taikymo galimybes. Šį kartą paanalizuosime FMEA rizikų valdymo modelį bei pateiksime konkrečių pavyzdžių.

Kas yra FMEA?

FMEA (angl. Failure Mode and Effects Analysis) – tai metodika, skirta analizuoti galimas sistemos ar proceso nesėkmes (angl. failure modes), nustatyti jų poveikį bei tikimybę ir rasti būdus, kaip šias rizikas valdyti. Modelis remiasi trimis pagrindiniais vertinimo kriterijais:

  1. Rimtumas (angl. Severity). Kaip gedimas ar sutrikimas paveiktų verslą? Ar tai galėtų sukelti reikšmingus finansinius nuostolius, veiklos stabdymą ar žalą reputacijai?
  2. Tikimybė (angl. Probability). Kokia tikimybė, kad šis gedimas ar sutrikimas įvyks?
  3. Aptikimo galimybė (angl. Detection). Kaip lengvai ši klaida ar sutrikimas gali būti aptiktas, prieš sukeliant neigiamas pasekmes?

FMEA pagal šiuos tris kriterijus apskaičiuoja rizikos prioriteto numerį (angl. Risk Priority Number, RPN), kuris leidžia išsiaiškinti, kurias rizikas reikia valdyti pirmiausia. Kuo didesnis RPN, tuo didesnė problema ir rizika, kurią reikia spręsti.

FMEA privalumas, atrenkant logistikos tiekėjus:

  1. Objektyvumas. FMEA suteikia galimybę, remiantis realiais duomenimis, objektyviai įvertinti logistikos paslaugų teikėjus.
  2. Rizikų prioritetai. Naudodama FMEA modelį, įmonė gali aiškiai nustatyti, kuriuos rizikos veiksnius reikia šalinti pirmiausia. Tai ypač naudinga sprendžiant problemas, susijusias su logistikos veiklos sutrikimais.
  3. Prevenciniai veiksmai. FMEA skatina įmones iš anksto numatyti galimus veiklos sutrikimus ir pasiruošti atsarginius planus, taip sumažinant netikėtus veiklos stabdymus ar nuostolius.
  4. Ilgalaikis stabilumas. Nuolatinė logistikos paslaugų teikėjų veiklos analizė pagal FMEA modelį leidžia palaikyti ilgalaikius santykius su patikimais partneriais, mažinant rizikas tiekimo grandinėje.
     

FMEA pritaikymas, renkantis logistikos partnerius

Pasirenkant logistikos paslaugų teikėją, FMEA padeda analizuoti galimas veiklos rizikas ir nustatyti, kurie teikėjai yra tinkamiausi pagal rizikos vertinimo kriterijus. Pasidalinsime keletu modelio taikymo pavyzdžių.

1. Pavyzdys: Pristatymo vėlavimai dėl transporto priemonių gedimų

Klaida: Transporto priemonių gedimai, sukeliantys vėlavimus.
Rimtumas (angl. Severity): 8 (pristatymo vėlavimai gali sukelti gamybos stabdymą arba užsakymų praradimą).
Tikimybė (angl. Probability): 6 (vidutinė tikimybė – logistikos paslaugų teikėjas turi senesnį transporto parką).
Aptikimo galimybė (angl. Detection): 5 (vidutinis aptikimas – teikėjas naudoja transporto stebėjimo sistemą, bet ji nėra tobula).
RPN: 8 x 6 x 5 = 240

Šis rezultatas rodo, kad reikia imtis veiksmų, siekiant sumažinti riziką.

2. Pavyzdys: Krovinių sugadinimai transportavimo metu

Klaida: Krovinių sugadinimai dėl netinkamo pakrovimo arba pervežimo sąlygų.
Rimtumas (angl. Severity): 7 (vidutinio dydžio žala, sugadinimai gali paveikti klientų pasitenkinimą).
Tikimybė (angl. Probability): 5 (vidutinė tikimybė – logistikos paslaugų teikėjas turi šiek tiek problemų su krovinių pakrovimu ir pervežimu).
Aptikimo galimybė (angl. Detection): 4 (gana lengvai aptinkama iškart po pristatymo).
RPN: 7 x 5 x 4 = 140

Nors RPN nėra labai aukštas, vis tiek verta imtis priemonių, kadangi krovinių sugadinimas tiesiogiai veikia jūsų prekės ženklą.

Kaip įgyvendinti FMEA, renkantis logistikos partnerius?

Efektyvus FMEA modelio pritaikymas, renkantis logistikos partnerius, apima keletą svarbių etapų. Kiekviename iš jų reikia surinkti ir įvertinti reikalingą informaciją, kad būtų užtikrintas tinkamas rizikos valdymas ir sumažinti tiekimo grandinės sutrikimai.

1. Surinkite duomenis

Prieš pradėdami FMEA analizę, turite surinkti kuo daugiau informacijos apie logistikos tiekėjų veiklą. Dėmesį reikėtų atkreipti į:

  • Finansinė būklė. Patikrinkite, ar paslaugų teikėjas yra finansiškai stabilus.
  • Pristatymo istorija. Rinkite duomenis apie teikėjo pristatymų punktualumą, vėlavimų statistiką ir krovinių sugadinimus.
  • Gedimų statistika. Stebėkite, kaip dažnai gedo transporto priemonės, koks buvo krovinių nuostolių procentas ir kaip teikėjas sprendė šias problemas.
  • Kokybės kontrolės sistemos. Įvertinkite, ar teikėjas turi griežtas kokybės kontrolės procedūras, pvz., krovinių pakrovimo ir transportavimo kokybės užtikrinimo priemones, saugumo sistemas.
  • Kitos aplinkybės. Patikrinkite, ar teikėjas veikia regione, kur logistikos veikla gali būti ribojama dėl klimato sąlygų, infrastruktūros problemų ar politinių veiksnių. Pvz., regionai, kuriuose dažnos audros, potvyniai ar politiniai neramumai gali daryti poveikį logistikos stabilumui.

2. Sudarykite FMEA analizės lentelę

Kai turite pakankamai informacijos apie logistikos paslaugų teikėją, galite pradėti sudarinėti FMEA lentelę. Kiekvieną potencialų teikėją reikia įvertinti pagal galimus veiklos sutrikimus ar nesėkmes.

Įrašykite galimas klaidas ir nesėkmes į lentelę ir įvertinkite jų rimtumą (angl. Severity), tikimybę (angl. Probability) bei aptikimo galimybę (angl. Detection). Kiekvienai klaidai priskirkite vertę nuo 1 iki 10, kur 1 yra labai mažas poveikis arba tikimybė, o 10 – labai didelis.

Pavyzdys lentelėje:

Potenciali klaida Rimtumas (S) Tikimybė (P) Aptikimas (D) RPN
Pristatymo vėlavimai 8 6 5 240
Krovinių sugadinimai 7 5 4 140
Transporto priemonių gedimai 6 7 6 252

3. Apskaičiuokite RPN

Kai lentelėje įvertinsite kiekvieną galimą klaidą, padauginkite rimtumo, tikimybės ir aptikimo skaičius, kad gautumėte rizikos prioriteto numerį (RPN). RPN parodo, kurios rizikos turi būti sprendžiamos pirmiausia.

  • Aukšti RPN. Jei rizikos prioriteto numeris yra aukštas (pvz., daugiau nei 200), tai reiškia, kad ši rizika yra reikšminga ir ją reikia spręsti nedelsiant.
  • Vidutiniai RPN. Vidutinio lygio rizikos (RPN tarp 100–200) taip pat turi būti sprendžiamos, tačiau jos gali būti ne tokios kritinės.
  • Žemi RPN. Žemi RPN (mažiau nei 100) rodo mažesnes rizikas, kurių sprendimą galima atidėti vėlesniam laikui.

4. Imkitės veiksmų

FMEA modelio vertinimo tikslas – imtis veiksmų, kad būtų sumažintos arba eliminuotos didžiausios rizikos. Atsižvelgdami į FMEA rezultatus, galite sukurti veiksmų planą, kuris padėtų mažinti pagrindines rizikas:

  • Papildomos derybos su paslaugų teikėjais: Pavyzdžiui, jei rizika dėl transporto priemonių gedimų yra didelė, galite susitarti su teikėju dėl griežtesnių transporto priemonių priežiūros procedūrų arba sudaryti atsarginį planą su kitu tiekėju.
  • Atsarginių partnerių paieška: Jei kai kurios rizikos turi labai didelį RPN, verta apsvarstyti galimybę turėti alternatyvius logistikos paslaugų teikėjus, kurie galėtų perimti veiklą, jei pagrindinis teikėjas susidurtų su sunkumais.
  • Logistikos procesų kontrolės gerinimas: Galite dirbti kartu su teikėju, kad pagerintumėte krovinių pakavimo, pakrovimo ar transportavimo procedūras, taip sumažindami sugadinimų ar kitų problemų tikimybę.

5. Nuolatinė analizė

FMEA modelio taikymas nėra vienkartinis procesas. Kai keičiasi rinkos sąlygos arba teikėjo veiklos aplinka, reikia periodiškai atnaujinti analizę. Tai ypač svarbu, kai logistikos partneris plečia veiklą į naujus regionus, didina paslaugų apimtis ar keičia infrastruktūrą.

  • Periodinė peržiūra: Rekomenduojama FMEA analizę peržiūrėti bent kartą per metus arba tuo atveju, jei atsiranda naujų rizikų (pvz., rinkos sąlygos pasikeičia, teikėjas prideda naujas transporto linijas ar paslaugas).
  • Stebėjimas ir ataskaitos: Nuolat stebėkite paslaugų teikėjų veiklos rezultatus, naudodami tiek jūsų vidinius stebėjimo įrankius, tiek teikėjo pateiktas ataskaitas. Tai padės laiku aptikti galimus veiklos sutrikimus.

Išvados

FMEA modelis yra vertingas įrankis, padedantis įvertinti ir valdyti rizikas, renkantis logistikos partnerius. Teisingai pritaikytas FMEA padeda išvengti neplanuotų veiklos sutrikimų, identifikuojant ir sprendžiant svarbiausias rizikas, dar prieš pradedant bendradarbiavimą. Jeigu jūs ieškote partnerio, kuris turi aiškią strategiją, kaip būti geriausiu pasirinkimu savo klientams, kviečiame susisiekti su mūsų pardavimų komanda.

Susisiekti su HRX.

Kitos naujienos:

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …