Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Ar tikrai už tvarias transportavimo paslaugas užsakovai pasiryžę mokėti brangiau?

Tvarumas tapo neatsiejama logistikos sektoriaus dalimi. Augant sąmoningam požiūriui į klimato kaitą, tiek įstatymų leidėjai, tiek verslai ir vartotojai vis dažniau kalba apie atsakomybę, saugant aplinką. Europos Sąjungos (ES) žaliosios politikos tikslai ir nauji reglamentai skatina logistikos įmones investuoti į tvarius sprendimus. Tačiau klausimas lieka atviras: ar vartotojai pasiruošę prisiimti šių sprendimų kaštus ir už tvarias logistikos paslaugas mokėti brangiau? Šiame straipsnyje gilinsimės į šį klausimą, analizuodami rinkos tendencijas, vartotojų elgesį ir verslo strategijas.

Vartotojų elgsenos analizė

Yra įvairių tyrimų, analizuojančių tvarius produktus. Vieni atskleidžia, kad vartotojai yra pasirengę mokėti daugiau už tvarius produktus. Kiti tyrimai teigia priešingai,  kad daugelis vartotojų labiau linkę rinktis pigesnius variantus, ypač jei jiems neaišku, kaip tvarumas atsispindi kainoje.

Pavyzdžiui, 2023 m. Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) atliktas tyrimas atskleidė, kad tik 8% apklaustųjų nurodė, jog jiems svarbu perkamų pašto paslaugų mažesnis poveikis aplinkai ir jie už tokias paslaugas sutiktų mokėti daugiau. Didžioji dalis apklaustųjų (41%) teigė, kad tokios paslaugos yra svarbios, tačiau už tai nesutiktų mokėti daugiau. 2023 m. atliktas „Statista“ tyrimas parodė, kad tik apie 30 % vartotojų Europoje pasiruošę mokėti brangiau už tvarias paslaugas. Regioniniai skirtumai yra ryškūs: Vakarų Europos vartotojai dažniau remia tvarius sprendimus nei Rytų Europos ar Azijos vartotojai.

Koks vartotojų požiūris į tvarias logistikos paslaugas?

Tyrimai anglų kalba atskleidžia, kad vartotojų pasirengimas už tvarias logistikos paslaugas mokėti daugiau yra įvairus. Pavyzdžiui, „Boston Consulting Group“ (BCG) atlikto tyrimo duomenimis, apie 70% vartotojų už tvarius produktus yra pasirengę mokėti iki 5% daugiau. Tačiau „McKinsey“ tyrimas atskleidė, kad daugiau nei 80% logistikos klientų nėra pasirengę mokėti net 10% priemokos už žalią produktą.

Stebint, kas vyksta rinkoje ir bendraujant su kitais rinkos dalyviais, šį faktą galime patvirtinti. Didžioji dauguma klientų tikrai nėra pasiryžę mokėti daugiau už tvaresnes logistikos paslaugas. E. komercijoje  vis dar populiarūs „greito pristatymo“ sprendimai, kurie yra mažiau ekologiški, lyginant su lėtesniais pristatymais (pvz., 4-5d.). Nors mūsų šalyje pristatymai į paštomatus yra labai populiarūs (šis būdas yra laikomas vienu tvariausių, žinoma, jeigu neatvažiuojama vienos siuntos pasiimti automobiliu), tačiau kitose šalyse, taip pat ir pas mus, pristatymas „į rankas“ vis dar yra tvari galimybė.

Taigi galima teigti, kad pozityvių ženklų atsiranda, tačiau masinio virsmo tvarių logistikos paslaugų link, kuomet už jas  mokama brangiau, tikrai nėra.

Kas kiša koją platesniam tvarių transportavimo paslaugų vartojimui?

Turbūt vienas pagrindinių trikdžių, kaip jau minėta straipsnio pradžioje, yra didesnė kaina. Daugeliui įmonių ir individualių klientų tvarios paslaugos atrodo nepasiekiamos arba nevertos investicijų, ypač kai jos tiesiogiai neduoda apčiuopiamos naudos, pvz., greičio ar mažesnių sąnaudų. Tačiau kaina nėra vienintelis veiksnys.

Ne mažiau svarbi problema yra ta, kad rinkoje vis dar trūksta visiškai tvarių sprendimų. Dabartinės alternatyvos dažnai tik sumažina emisijas ar kitus aplinkos poveikius, bet tvarumo standartų 100 procentų neatitinka. Tai kelia dilemą: kodėl vartotojas turėtų mokėti daugiau už sprendimą, kuris nėra visiškai „žalias“? Toks neatitikimas gali silpninti pasitikėjimą ir motyvaciją investuoti į tvarias paslaugas.

Be to, dar nėra pasiekta kritinė masė paslaugų gavėjų, kuriems tvarumas būtų esminis prioritetas. Dalis vartotojų tvarumą vertina tik kaip papildomą naudą, bet jis nėra jų pagrindinis pasirinkimo kriterijus. Šią problemą paaštrina ir tai, kad daugeliui verslų svarbiausi išlieka ekonominiai rodikliai, o ne ilgalaikė nauda aplinkai.

Kultūriniai skirtumai taip pat prisideda prie lėtesnio pokyčių įgyvendinimo. Skirtinguose regionuose tvarumo suvokimas ir reikšmė vartotojams labai skiriasi. Pavyzdžiui, Vakarų Europoje tvarumas dažnai integruojamas į kasdienius sprendimus, o Rytų Europoje, Azijoje ar Pietų Amerikoje prioritetu išlieka mažesnė kaina ir greitis.

Kita vertus, komunikacijos trūkumas apie tvarių paslaugų naudą ir realų poveikį aplinkai taip pat stabdo jų priėmimą. Daugelis vartotojų tiesiog nesupranta, kaip jų pasirinkimas gali daryti įtaką aplinkai, arba nėra pakankamai įtikinti, kad tokios paslaugos vertos jų investicijų. Dėl šios priežasties įmonės, siūlančios tvarias logistikos paslaugas, turi aktyviau šviesti savo klientus ir pateikti skaidrią informaciją apie paslaugų naudą.

Visos šios priežastys sudaro sudėtingą iššūkių tinklą, kuris stabdo platesnį tvarių transportavimo paslaugų naudojimą, nepaisant augančio susidomėjimo ir reguliacinių reikalavimų.

Ką turime padaryti, kad virsmas paspartėtų?

Tikėtina, kad daug pokyčių atneš ES tiekimo grandinės aktas, kai jis bus visiškai įgyvendintas. Šis teisės aktas įpareigos įmones ne tik sekti savo tiekimo grandinės tvarumą, bet ir viešai teikti ataskaitas apie poveikį aplinkai. Tai ne tik skatins įmones rinktis tvarius partnerius, bet ir privers vartotojus aktyviau domėtis, kokį poveikį jų pasirinkimai daro aplinkai. Galiausiai tai gali sukurti situaciją, kur tvarios paslaugos taps norma, o ne išimtimi.

Tačiau reglamentai ir įstatymai yra tik viena dėlionės dalis. Svarbų vaidmenį turi atlikti ir patys paslaugų teikėjai. Jie turi aktyviai šviesti savo klientus apie tvarumo naudą  ne tik aplinkai, bet ir verslo rezultatams. Kad pokyčiai būtų spartesni, reikia ne tik mokyti, bet ir formuoti naujus vartotojų įpročius. Tai gali būti pasiekiama per reklamines kampanijas, bendruomenės iniciatyvas ar bendradarbiavimą su socialiai atsakingais prekių ženklais.

Visos šios priemonės – nuo teisės aktų įgyvendinimo iki efektyvios komunikacijos – gali sukurti sąlygas, kur tvarios logistikos paslaugos taps ne tik labiau prieinamos, bet ir plačiai naudojamos.

Išvados

Tvarios logistikos paslaugos yra neabejotinai svarbios tiek aplinkai, tiek visuomenės gerovei. Tačiau šių paslaugų plėtra susiduria su keliais pagrindiniais iššūkiais: didesne kaina, vartotojų švietimo stoka ir vis dar ribotomis 100% tvariomis alternatyvomis rinkoje. Nepaisant to, didėjantis ES reglamentų spaudimas bei vartotojų sąmoningumo augimas pamažu keičia logistikos sektoriaus kraštovaizdį. Todėl, tiek verslui, tiek  vartotojams veikiant kartu, galima pasiekti situaciją, kai tvarios logistikos paslaugos taps ne tik norma, bet ir pageidaujamu pasirinkimu. „HRX“ supranta šių pokyčių svarbą ir yra aktyviai įsitraukusi į tvarių transporto sprendimų kūrimą, ne tik žodžiais, bet ir darbais.

Kitos naujienos:

Ką logistikos įmonės gali išmokti iš „Formulės 1“?

10.12 2025 Žinojimas = Galia
Iš pirmo žvilgsnio gali klaidinti skirtumai: viename pasaulyje – sportiniai bolidai ir trasos, kitame – kroviniai, terminalai ir maršrutai. Tačiau „Formulės 1“ lenktynės ir logistikos operacijos remiasi tais pačiais principais: komandiniu tikslumu, greitu sprendimų priėmimu ir nuolatiniu procesų tobulinimu. Lenktynių metu sėkmę lemia ne vien vairuotojo greitis, o tai, kaip sklandžiai veikia visa komanda. Vienas iš …

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …

Baltijos šalių logistika: vienas regionas, trys skirtingos realijos

Baltijos šalys dažnai pristatomos kaip vienas logistikos regionas, tačiau naujausi 2024-2025 m. duomenys rodo vis labiau ryškėjančius skirtumus. Lietuva išlaiko lyderystę kelių ir jūrų transporte, Latvija patiria struktūrinius iššūkius, o Estija orientuojasi į ilgalaikes investicijas ir infrastruktūros modernizaciją. Šie pokyčiai formuoja naują Baltijos transporto pusiausvyrą, kurioje Lietuva tampa pagrindiniu regiono logistikos centru. Kelių transportas: Lietuva …

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …