Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Ar tikrai už tvarias transportavimo paslaugas užsakovai pasiryžę mokėti brangiau?

Tvarumas tapo neatsiejama logistikos sektoriaus dalimi. Augant sąmoningam požiūriui į klimato kaitą, tiek įstatymų leidėjai, tiek verslai ir vartotojai vis dažniau kalba apie atsakomybę, saugant aplinką. Europos Sąjungos (ES) žaliosios politikos tikslai ir nauji reglamentai skatina logistikos įmones investuoti į tvarius sprendimus. Tačiau klausimas lieka atviras: ar vartotojai pasiruošę prisiimti šių sprendimų kaštus ir už tvarias logistikos paslaugas mokėti brangiau? Šiame straipsnyje gilinsimės į šį klausimą, analizuodami rinkos tendencijas, vartotojų elgesį ir verslo strategijas.

Vartotojų elgsenos analizė

Yra įvairių tyrimų, analizuojančių tvarius produktus. Vieni atskleidžia, kad vartotojai yra pasirengę mokėti daugiau už tvarius produktus. Kiti tyrimai teigia priešingai,  kad daugelis vartotojų labiau linkę rinktis pigesnius variantus, ypač jei jiems neaišku, kaip tvarumas atsispindi kainoje.

Pavyzdžiui, 2023 m. Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) atliktas tyrimas atskleidė, kad tik 8% apklaustųjų nurodė, jog jiems svarbu perkamų pašto paslaugų mažesnis poveikis aplinkai ir jie už tokias paslaugas sutiktų mokėti daugiau. Didžioji dalis apklaustųjų (41%) teigė, kad tokios paslaugos yra svarbios, tačiau už tai nesutiktų mokėti daugiau. 2023 m. atliktas „Statista“ tyrimas parodė, kad tik apie 30 % vartotojų Europoje pasiruošę mokėti brangiau už tvarias paslaugas. Regioniniai skirtumai yra ryškūs: Vakarų Europos vartotojai dažniau remia tvarius sprendimus nei Rytų Europos ar Azijos vartotojai.

Koks vartotojų požiūris į tvarias logistikos paslaugas?

Tyrimai anglų kalba atskleidžia, kad vartotojų pasirengimas už tvarias logistikos paslaugas mokėti daugiau yra įvairus. Pavyzdžiui, „Boston Consulting Group“ (BCG) atlikto tyrimo duomenimis, apie 70% vartotojų už tvarius produktus yra pasirengę mokėti iki 5% daugiau. Tačiau „McKinsey“ tyrimas atskleidė, kad daugiau nei 80% logistikos klientų nėra pasirengę mokėti net 10% priemokos už žalią produktą.

Stebint, kas vyksta rinkoje ir bendraujant su kitais rinkos dalyviais, šį faktą galime patvirtinti. Didžioji dauguma klientų tikrai nėra pasiryžę mokėti daugiau už tvaresnes logistikos paslaugas. E. komercijoje  vis dar populiarūs „greito pristatymo“ sprendimai, kurie yra mažiau ekologiški, lyginant su lėtesniais pristatymais (pvz., 4-5d.). Nors mūsų šalyje pristatymai į paštomatus yra labai populiarūs (šis būdas yra laikomas vienu tvariausių, žinoma, jeigu neatvažiuojama vienos siuntos pasiimti automobiliu), tačiau kitose šalyse, taip pat ir pas mus, pristatymas „į rankas“ vis dar yra tvari galimybė.

Taigi galima teigti, kad pozityvių ženklų atsiranda, tačiau masinio virsmo tvarių logistikos paslaugų link, kuomet už jas  mokama brangiau, tikrai nėra.

Kas kiša koją platesniam tvarių transportavimo paslaugų vartojimui?

Turbūt vienas pagrindinių trikdžių, kaip jau minėta straipsnio pradžioje, yra didesnė kaina. Daugeliui įmonių ir individualių klientų tvarios paslaugos atrodo nepasiekiamos arba nevertos investicijų, ypač kai jos tiesiogiai neduoda apčiuopiamos naudos, pvz., greičio ar mažesnių sąnaudų. Tačiau kaina nėra vienintelis veiksnys.

Ne mažiau svarbi problema yra ta, kad rinkoje vis dar trūksta visiškai tvarių sprendimų. Dabartinės alternatyvos dažnai tik sumažina emisijas ar kitus aplinkos poveikius, bet tvarumo standartų 100 procentų neatitinka. Tai kelia dilemą: kodėl vartotojas turėtų mokėti daugiau už sprendimą, kuris nėra visiškai „žalias“? Toks neatitikimas gali silpninti pasitikėjimą ir motyvaciją investuoti į tvarias paslaugas.

Be to, dar nėra pasiekta kritinė masė paslaugų gavėjų, kuriems tvarumas būtų esminis prioritetas. Dalis vartotojų tvarumą vertina tik kaip papildomą naudą, bet jis nėra jų pagrindinis pasirinkimo kriterijus. Šią problemą paaštrina ir tai, kad daugeliui verslų svarbiausi išlieka ekonominiai rodikliai, o ne ilgalaikė nauda aplinkai.

Kultūriniai skirtumai taip pat prisideda prie lėtesnio pokyčių įgyvendinimo. Skirtinguose regionuose tvarumo suvokimas ir reikšmė vartotojams labai skiriasi. Pavyzdžiui, Vakarų Europoje tvarumas dažnai integruojamas į kasdienius sprendimus, o Rytų Europoje, Azijoje ar Pietų Amerikoje prioritetu išlieka mažesnė kaina ir greitis.

Kita vertus, komunikacijos trūkumas apie tvarių paslaugų naudą ir realų poveikį aplinkai taip pat stabdo jų priėmimą. Daugelis vartotojų tiesiog nesupranta, kaip jų pasirinkimas gali daryti įtaką aplinkai, arba nėra pakankamai įtikinti, kad tokios paslaugos vertos jų investicijų. Dėl šios priežasties įmonės, siūlančios tvarias logistikos paslaugas, turi aktyviau šviesti savo klientus ir pateikti skaidrią informaciją apie paslaugų naudą.

Visos šios priežastys sudaro sudėtingą iššūkių tinklą, kuris stabdo platesnį tvarių transportavimo paslaugų naudojimą, nepaisant augančio susidomėjimo ir reguliacinių reikalavimų.

Ką turime padaryti, kad virsmas paspartėtų?

Tikėtina, kad daug pokyčių atneš ES tiekimo grandinės aktas, kai jis bus visiškai įgyvendintas. Šis teisės aktas įpareigos įmones ne tik sekti savo tiekimo grandinės tvarumą, bet ir viešai teikti ataskaitas apie poveikį aplinkai. Tai ne tik skatins įmones rinktis tvarius partnerius, bet ir privers vartotojus aktyviau domėtis, kokį poveikį jų pasirinkimai daro aplinkai. Galiausiai tai gali sukurti situaciją, kur tvarios paslaugos taps norma, o ne išimtimi.

Tačiau reglamentai ir įstatymai yra tik viena dėlionės dalis. Svarbų vaidmenį turi atlikti ir patys paslaugų teikėjai. Jie turi aktyviai šviesti savo klientus apie tvarumo naudą  ne tik aplinkai, bet ir verslo rezultatams. Kad pokyčiai būtų spartesni, reikia ne tik mokyti, bet ir formuoti naujus vartotojų įpročius. Tai gali būti pasiekiama per reklamines kampanijas, bendruomenės iniciatyvas ar bendradarbiavimą su socialiai atsakingais prekių ženklais.

Visos šios priemonės – nuo teisės aktų įgyvendinimo iki efektyvios komunikacijos – gali sukurti sąlygas, kur tvarios logistikos paslaugos taps ne tik labiau prieinamos, bet ir plačiai naudojamos.

Išvados

Tvarios logistikos paslaugos yra neabejotinai svarbios tiek aplinkai, tiek visuomenės gerovei. Tačiau šių paslaugų plėtra susiduria su keliais pagrindiniais iššūkiais: didesne kaina, vartotojų švietimo stoka ir vis dar ribotomis 100% tvariomis alternatyvomis rinkoje. Nepaisant to, didėjantis ES reglamentų spaudimas bei vartotojų sąmoningumo augimas pamažu keičia logistikos sektoriaus kraštovaizdį. Todėl, tiek verslui, tiek  vartotojams veikiant kartu, galima pasiekti situaciją, kai tvarios logistikos paslaugos taps ne tik norma, bet ir pageidaujamu pasirinkimu. „HRX“ supranta šių pokyčių svarbą ir yra aktyviai įsitraukusi į tvarių transporto sprendimų kūrimą, ne tik žodžiais, bet ir darbais.

Kitos naujienos:

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …