Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Tvarumo ataskaitų rengimas – iššūkis ne tik transporto sektoriui

07.01 2025 Tvarumas

Tvarumo ataskaitos, dar vadinamos aplinkosaugos, socialinės atsakomybės ir valdymo (ESG) ataskaitomis, apima platų įvairių su tiekimo grandine susijusių duomenų spektrą.  Griežtėjant tvarumo reikalavimams, šios ataskaitos tampa neatsiejama verslo dalimi, kadangi vis daugiau įmonių dirba tik su tvariomis kompanijomis. Jos suteikia platformą, kurioje įmonės gali pademonstruoti savo įsipareigojimą veikti etiškai ir tvariai.  Vieša paslaptis, kad minėtų duomenų surinkimas yra tikras iššūkis ne tik transporto paslaugas teikiančioms kompanijoms, pastebima, kad ir kitoms tai padaryti nėra taip jau paprasta. Tad  pasidalinsime svarbiausia informacija apie šias ataskaitas bei jų rengimą.

ESG ataskaitų iššūkiai

Rengdamos ESG ataskaitas, organizacijos susiduria su daugybe iššūkių, ypač susijusių su duomenų rinkimu. Remiantis neseniai atlikta APQC apklausa, kurioje dalyvavo 1 700 šias ataskaitas teikiančių profesionalų, susiduriama su šiais pagrindiniais iššūkiais:

  1. Duomenų rinkimo ir saugojimo procesai. Daugiau nei trečdalis organizacijų dėl sistemų integracijos trūkumo naudoja rankinius duomenų perdavimo metodus. Duomenų rinkimo iššūkiai yra ypač aktualūs toms organizacijoms, kurios veikia globaliai, nes skirtingose šalyse galioja skirtingi reguliavimo reikalavimai. Pavyzdžiui, Europos Sąjungoje (ES) ESG ataskaitoms keliami griežtesni standartai nei daugelyje kitų pasaulio regionų.
  2. Informacijos apie energijos suvartojimą ir emisijas prieinamumas. Ketvirtadalis organizacijų susiduria su sunkumais siekdamos gauti tikslius duomenis apie emisijas tiek organizacijos viduje, tiek iš tiekėjų.
  3. Rodiklių gausa. Vidutinės ESG ataskaitos apima apie 110 rodiklių.
  4. Resursų trūkumas. Siekiant įgyvendinti tvarumo tikslus iš esmės, reikia turėti atskirą padalinį, kuris tuo rūpintųsi. Dėl lėšų ir specialistų trūkumo daugelis organizacijų negali skirti reikiamo kiekio resursų.
  5. Ne visi reikalavimai yra įgyvendinami. Pasitaiko situacijų, kad kai kurios verslo sritys negali įgyvendinti visų šių reikalavimų. Pavyzdžiui, transporto sektorius negali užtikrinti lyčių įvairovės, nes vairuotojo profesiją dažniausiai renkasi vyrai. 

Pagrindinės ESG ataskaitų turinys

ESG ataskaitos apima tris pagrindines sritis – aplinkosaugą, socialinius klausimus ir valdymą. Trumpai apžvelgsime, kaip atskiroms sritims sekasi  šiuos reikalavimus įgyvendinti.

  • Aplinkosauga. Pagrindiniai rodikliai, kurie turi būti matuojami, yra šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos, energijos suvartojimas ir atsinaujinančių šaltinių naudojimas. Nors dauguma organizacijų deklaruoja siekį tapti netaršiomis, tik pusė iš jų turi konkretų šio tikslo įgyvendinimo veiksmų planą. Dar mažesnė dalis investuoja į tvarius sprendimus.
  • Socialinė atsakomybė. Dėmesys turi būti sutelktas į darbuotojų sveikatą, saugą, lyčių lygybę ir rasinę/etninę įvairovę. Kartu turi būti skiriama dėmesio darbuotojų įtraukimui į įmonės valdymą, privaloma rūpintis jų mokymosi galimybėmis ir dirbančiųjų psichologine gerove. Tačiau tik nedidelė dalis organizacijų pateikia detalią informaciją apie vadovybės sudėtį ar atlyginimų skirtumus.  Tikėtina, kad labai maža dalis įmonių išlaiko rekomenduojamą lyčių balansą. Vis dėlto tokių temų aktualumas nuolat auga, ypač dėl vis didesnio suinteresuotųjų šalių spaudimo.
  • Valdymas.   Organizacijos turi skirti dėmesio duomenų saugumui,  kovai su korupcija, verslo etikai bei laikytis gerosios organizacijos valdymo praktikos. Taip pat užtikrinti, kad šių principų laikytųsi ir tiekėjai. Tačiau tik apie 63 % organizacijų atskleidžia savo valdymo struktūrą. Nors nėra tikslių duomenų apie tiekėjų vertinimą, tačiau tikėtina, kad tik maža dalis organizacijų tai įgyvendina.

Ataskaitų standartai ir sistemos

ESG ataskaitoms naudojami įvairūs standartai, tokie kaip ŠESD protokolas, kuris yra plačiausiai naudojamas aplinkosaugos srityje. Organizacijos, siekdamos supaprastinti procesus, taip pat derina kelis standartus ir sistemas. Tačiau vienodo standarto trūkumas reiškia, kad įmonės turi nuolat sekti naujausius reikalavimus ir prisitaikyti prie pokyčių.

Pavyzdžiui, transporto sektoriuje svarbu ne tik laikytis ŠESD protokolo, bet ir atsižvelgti į tokius standartus kaip ISO 14001, kuris skirtas aplinkosaugos valdymo sistemoms. Integruotos sistemos leidžia organizacijoms lengviau valdyti ESG procesus ir užtikrinti, kad ataskaitos atitiktų tarptautinius reikalavimus.

Kaip spręsti ESG ataskaitų iššūkius?

Kaip pastebėjote, tvarumo iniciatyvų įgyvendinimas ir ataskaitų teikimas sukelia nemažai iššūkių, todėl organizacijos turi ieškoti būdų, kaip šį procesą padaryti efektyvesnį ir tuo pat metu užtikrinti pateikiamų duomenų tikslumą. Tai pasiekti galima vadovaujantis šiais principais:

  1. Duomenų gavimas. Reikia identifikuoti ir išspręsti vidinius bei išorinius duomenų rinkimo trikdžius. Identifikavus vietas, kur duomenys nėra tikslūs, reikia ieškoti būdų, kaip šias situacijas ištaisyti.
  2. Duomenų sistemų integracija. Sujungus skirtingas sistemas ir standartizavus duomenų formatus, galima sumažinti rankinio darbo poreikį ir užtikrinti sklandų duomenų judėjimą. Transporto sektoriuje tai ypač aktualu, nes reikėtų suderinti logistikos, tiekimo ir gamybos procesus.
  3. Rodiklių aktualumo peržiūra. Organizacijos turėtų reguliariai peržiūrėti pateikiamus rodiklius ir užtikrinti, kad jie atitiktų reguliavimo reikalavimus bei suinteresuotųjų šalių poreikius. Pavyzdžiui, jei tam tikri rodikliai nesuteikia reikšmingos informacijos, verta juos pakeisti aktualesniais.
  4. Skaitmeninių technologijų diegimas. Naudojant technologinius sprendimus, galima automatizuoti tam tikrų duomenų rinkimą ir analizę. Tai padėtų ne tik taupyti laiką, bet ir užtikrintų ataskaitų tikslumą.

Išvados

Tvarumo ataskaitos duomenų rinkimo procesas yra sudėtingas, tačiau tinkama strategija ir procesų tobulinimas gali jį palengvinti. Investuodamos į duomenų rinkimo ir sistemų integraciją, organizacijos gali ne tik sumažinti administracinius kaštus, bet ir efektyviau atitikti suinteresuotųjų šalių lūkesčius. Dėl nuolat besikeičiančių ir griežtėjančių reikalavimų ESG ataskaitos taps dar svarbesnės artimiausioje ateityje, jas turės teikti vis didesnis įmonių skaičius. Kadangi įgyvendinti tvarumo iniciatyvas užtrunka daug laiko, pažangios organizacijos, kurios šiandien dar neprivalo teikti ataskaitų, šiam pokyčiui turėtų pradėti ruoštis.

Kitos naujienos:

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …

Vairuotojas – paskutinės mylios kokybės veidas

20.08 2025 Uncategorized
Logistikos versle daug kas priklauso nuo procesų, sistemų, KPI. Tačiau visą sudėtingą tiekimo grandinę galiausiai užbaigia vienas žmogus – vairuotojas. Būtent jis tampa paskutinės mylios kokybės veidu. Klientas neretai net nežino, kas planavo maršrutą ar valdė ekspedicijos programą, bet labai gerai įsimena, kaip su juo bendravo vairuotojas, ar krovinys atvyko tiksliai ir tvarkingai. Šiuolaikinėje konkurencingoje …

HRX grupė: veiklos emisijos mažėjo 8,2 %, nepaisant augančių apimčių

05.08 2025 Tvarumas
HRX Group paskelbė 2024 m. šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) inventorizacijos rezultatus. Duomenys rodo, kad bendras grupės emisijų kiekis siekė 19 171 t CO₂e. Tačiau pašalinus vienkartines emisijas, susijusias su naujo terminalo statybomis Lietuvoje (1 539 t CO₂e), veiklos emisijos sumažėjo 8,2 %, lyginant su 2023 m. Augant paslaugų apimtims (per metus pristatytų krovinių kiekis …

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas
Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų? ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių …