Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Velnias slypi detalėse: į ką atkreipti dėmesį, sudarant ilgalaikes sutartis su transporto bendrovėmis

Ilgalaikės sutartys su transporto bendrovėmis gali tapti jūsų logistikos strategijos pagrindu, užtikrinančiu stabilumą, sąnaudų kontrolę ir efektyvumą. Tačiau dažnai pasitaiko atvejų, kai neaiškiai suformuluoti susitarimai tampa nesusikalbėjimų, nuostolių ir nepateisintų lūkesčių priežastimi. Ypač rizikingos situacijos iškyla šventiniais laikotarpiais ar netikėtų įvykių metu, kai veiklos tęstinumas tampa kritinis. Šiame straipsnyje aptarsime, į ką atkreipti dėmesį, sudarant sutartis su transporto bendrove, kokių detalių nepamiršti ir kaip užtikrinti, kad bendradarbiavimas būtų visiems naudingas.

1.    Paslaugų apimtis ir kokybė

Vienas svarbiausių aspektų, sudarant sutartį, – tiksliai apibrėžti paslaugas, kurių tikitės. Labai svarbu aiškiai nurodyti krovinio tipą, išsiaiškinti, kokiu dažnumu reikės vykdyti paslaugą, kaip bus atliekami užsakymai, prieš kiek laiko reikia pateikti užsakymus, taip pat aptarti procesą, kaip bus keičiami užsakymai, atsitikus nenumatytoms situacijoms.

Į sutartis būtina įtraukti kokybės užtikrinimo mechanizmus, pavyzdžiui, nusistatyti paslaugos lygį (angl. Service Level Agreement). Tokie rodikliai, kaip pristatymas laiku, nesugadintas ir pilnai įvykdytas užsakymas (angl. On Time in Full), leidžia objektyviai vertinti paslaugos kokybę. Aiškiai susitarkite, ką reiškia paslaugos standartų nesilaikymas, ir numatykite baudas už pažeidimus. Siekiant maksimalaus rezultato, galima numatyti ir premijas, kurias gaus transporto įmonė, jeigu įvykdys nustatytus parametrus.

2. Kainodara: kas slypi po skaičiais?

Kainodara  yra svarbiausias aspektas dirbant ilgalaikių sutarčių pagrindu. Taikant tokį veiklos modelį, atsiranda daug neapibrėžtumo, kadangi situacija rinkoje nuolatos keičiasi. Keičiasi kuro kainos, darbuotojų atlyginimai ir padėtis rinkoje. Todėl, sudarant ilgalaikę sutartį, reikia įvertinti visus galimus kintamuosius.

Taip pat rekomenduojame nesivadovauti vienpuse nauda. Jeigu nusistatysite nekintamą kainą, tais atvejais, kai situacija rinkoje pasikeis ir lems kainų augimą, galite susidurti su situacijomis, kai transporto įmonė vengs vykdyti užsakymus. Skaidrios kainodaros nusistatymas visada leidžia išvengti nesutarimų ateityje. Todėl rekomenduojame į sutartis įtraukti  kainų fiksavimo formules ir jų peržiūrėjimo periodus bei iš anksto apsitarti dėl kainų piko periodų metu.

3. Atsakomybės ir rizikos valdymas

Krovinių transportavimas ir bendrai logistika – tai sritis, kur visiškai eliminuoti rizikos yra neįmanoma. Todėl rizikos valdymas turi būti neatsiejama kiekvienos sutarties dalis. Sutartyje turi būti aiškiai nurodyta, kas atsakingas už krovinio sugadinimą, praradimą ar pristatymo vėlavimą.

Jeigu gabenama prekė yra brangi arba krovinių vėlavimas sugeneruos didesnius nuostolius nei nurodo Krovinių gabenimo keliais konvencija, sutartyje įsivardinkite baudas, kurios bus taikomos transporto įmonei.

Gabendami brangius produktus, aiškiai apibrėžkite, kas dengia draudimo kaštus – jūs ar transporto bendrovė. Jeigu gabenate ir brangias, ir pigias prekes, aiškiai nurodykite, kokiems kroviniams reikia papildomo draudimo. Taip pat sutartyse galite nurodyti, kad įmonė, gabenanti brangius krovinius, privalo vadovautis gautomis instrukcijomis, pvz., nestoti nemokomose aikštelėse, važiuoti tik centriniais keliais ir t.t.

Daugelis atlaidžiai žiūri į „Force majore“ sąlygas, tačiau šiuo metu esame veikiami įvairių geopolitinių rizikų, o stichinių nelaimių skaičius kasmet auga. Todėl abiem pusėms pravartu sutarti, kaip tokiu atveju dalinsitės nuostolius.

4. Užsakymų planavimas ir vykdymas

Ilgalaikė sutartis turi užtikrinti lankstumą, ypač jei veikla yra dinamiška ir reikalauja greitų sprendimų. Nurodykite, per kiek laiko iki planuojamos siuntos pristatymo reikia pateikti užsakymą. Pvz., dalinių krovinių transportavimui gali būti reikalingas trumpesnis laiko tarpas nei pilniems kroviniams.

Įtraukite punktus, kurie garantuotų didesnį lankstumą. Pavyzdžiui:

  • Galimybė paskutinę minutę keisti maršrutą ar pristatymo laiką.
  • Reakcija į skubius užsakymus, pavyzdžiui, skubių siuntų ar gamybai svarbių komponentų transportavimo metu.
  • Jeigu sutartyse aptariate konkretų transporto priemonių vienetų pateikimo kiekį, tačiau jūsų veikla pasižymi sezoniškumu, pravartu būtų aptarti paslaugų rezervą šventinių laikotarpių metu.

5. Tvarumo ir socialinės atsakomybės principai

Tvari logistika tampa vis svarbesnė, ypač Europoje. Netolimoje ateityje transportavimo kainą sudarys ne tik frachtas, tačiau ir sunaudotos emisijos (kuo įmonė sunaudos mažiau, tuo mažiau reikės sumokėti už taršą).  Taip pat Europos tiekimo grandinės aktas numato, kad prekybos ir gamybos bendrovės (šiuo metu tik didžiosios, tačiau ateityje, tikėtina, visos įmonės turės tuo vadovautis) bus atsakingos ne tik už savo veiklą, tačiau privalės įsitikinti, kad paslaugų teikėjai laikysis tvarumo reikalavimų.

Todėl, jeigu jūsų įmonė jau dabar turi atitikti tvarumo reikalavimus, reikėtų į sutartis įtraukti punktus, susijusius su tvarumu.  

Sutartyse įtraukite punktus apie tai, kad transporto įmonės savo veikloje privalo vadovautis tvarumo principais, laikytis teisingų darbo sąlygų reikalavimų ir užtikrinti darbuotojų gerovę, taip pat siekti mažinti taršą. Nurodykite, kad įmonės turi turėti aiškiai apibrėžtas tvarumo politikas arba net sertifikuoti savo veiklą.

Nors šiuo metu tai nėra plačiai taikoma, tačiau jau dabar į sutartis galima įtraukti punktą apie CO2 sunaudojimą 100 kilometrų, nustatyti rėžius, kurių transporto įmonės negali viršyti.

Praktinės situacijos, kai netinkamai aptartos sąlygos generuoja nuostolius

Pasidalinsime keletu pavyzdžių, kurie iliustruoja aptartų sutarties punktų svarbą.

Organizacija, gaminanti įvairius stendus didžiausioms kompanijoms visoje Europoje, pasamdė įmonę, kuri užsiima dalinių krovinių gabenimu, kad ši nuvežtų pagamintą stendą, reikalingą  vienos LIDLparduotuvės atidarymui . Nors užsakovas akcentavo pristatymo laiku svarbą, tačiau to neaptarė sutartyje. Transporto įmonė pavėlavo pristatyti krovinį, parduotuvės atidarymas buvo sutrikdytas, o tai generavo keliasdešimt tūkstančių nuostolį. Transporto įmonė sutiko sumokėti žalą pagal įprastą praktiką vėlavimų metu, t.y. 150 EUR už pradelstą dieną.

Prekybinė įmonė užsakė kompiuterių pervežimą. Transportavimo metu kompiuteriai, kurių vertė siekė 200 tūkst. EUR ir svėrė 100 kg, buvo pavogti. Sutartyje nebuvo aptartos krovinių vertės ir kas atsakingas už papildomą krovinio draudimą. Vežėjo draudimas atsiskaitė pagal įprastas CRM draudimo sąlygas (8,33 SDR už kilogramą), t.y. 1029 EUR.

Įmonė sudarė ilgalaikę sutartį su vežėju, kur nustatė nekintamą kainą. Kalėdinio laikotarpio metu transporto įmonė pateikė ultimatumą užsakovui, kad už tokią kainą jie šiuo laikotarpiu negalės vykdyti savo įsipareigojimų ir reikės sumokėti 30 proc. priemoką.

Išvados

Ilgalaikės sutartys yra ne tik teisinis dokumentas, bet ir užtikrinimas, kad abu partneriai galės dirbti stabiliai ir efektyviai.  Tinkamai aptartos ir sudarytos ilgalaikės sutartys gali padėti išvengti nesusikalbėjimo ir užkirsti kelią nuostoliams. Skirkite laiko, kad aptartumėte visus svarbius aspektus, taip užsitikrinsite, jog bendradarbiavimas duos maksimalią naudą. Sudarinėjant sutartis, visuomet rekomenduojame vadovautis partnerystės, o ne galios pozicija, t.y. ieškoti abiem pusėms naudingų sprendimų. Kitu atveju rizikuojate, kad sutartys bus nutrauktos, o greitai nesuradę naujo paslaugų teikėjo, galite netekti ir klientų.

Kitos naujienos:

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …