Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas

Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų?

ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu

Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių gamintojai iki 2030 m. turi sumažinti CO₂ emisijas 45 %, o iki 2040 m. – net 90 %, palyginti su 2019-2020 m. lygiu. Praktikoje tai reiškia vis didesnį spaudimą tiek gamintojams, tiek vežėjams elektrifikuoti savo parkus, net jei technologinis ir infrastruktūrinis pasirengimas vis dar toli nuo idealo.

Didieji rinkos žaidėjai  „Volvo“, „Scania“, „Mercedes-Benz“  jau siūlo elektrinius vilkikus su iki 540 kWh baterijomis, galinčius įveikti 300-350 km atstumą vienu įkrovimu. Tačiau reali eksploatacinė rida su pilnu kroviniu dažnai neviršija 250 km. Tai reiškia, kad elektriniai vilkikai šiandien tinkami tik regioniniams ar miesto pristatymams.

Sąnaudų realybė: ekologiška – nelygu pigu

„Scania“, skaičiavimais, elektrinis vilkikas šiuo metu kainuoja 2–2,5 karto brangiau nei dyzelinis analogas. Nors elektros sąnaudos už kilometrą mažesnės, o priežiūros išlaidos mažėja dėl paprastesnio variklio, bendros sąnaudos (TCO) atsiperka tik prie intensyvios eksploatacijos – nuo 75 tūkst. km per metus ir daugiau.

Skaičiavimai rodo, kad dyzelinis sunkvežimis vis dar vidutiniškai kainuoja 0,11–0,26 euro mažiau už kilometrą nei elektrinis. Subsidijos, kaip antai iki 50 000 eurų už elektrinį vilkiką ar iki 60 % įkrovimo infrastruktūros išlaidų, gali šiek tiek kompensuoti skirtumą, tačiau didžioji dalis verslų vis dar renkasi ekonomiškai saugesnį dyzelį arba biometano alternatyvas.

Infrastruktūra: įkrovimo taškai dar nepasiveja poreikio

ES planuoja, kad iki 2030 m. TEN-T kelių tinkle kas 60 km atsiras stotelės su bent 350 kW galia sunkvežimiams. Šiuo metu visoje Europoje tokių stotelių – vos apie 6 000. Šiuo metu Lietuvoje veikia tik kelios viešosios stotelės su galia ≥ 350 kW, tinkamos sunkvežimiams. Tai akivaizdžiai per mažai, kad vežėjai galėtų planuoti platesnį elektrinių vilkikų naudojimą tarpmiestiniuose maršrutuose.

Be to, įkrovimas trunka. Nors galingesnės stotelės gali pilnai įkrauti vilkiką per 2–2,5 val., tai vis tiek gerokai viršija tradicinio kuro pylimo laiką. Kol įkrovimo greitis ir tinklo tankis nepriartės prie dyzelio patogumo, elektriniai vilkikai išliks nišinis sprendimas.

Vakaruose daugiau rizikos, bet ir daugiau paramos

Skandinavijos šalyse, Nyderlanduose, Vokietijoje situacija kitokia – čia tiek įmonės, tiek valstybė žengia aktyvesnius žingsnius. DHL valdo daugiau kaip 29 tūkst. elektrinių pristatymo automobilių, UPS – apie 18 tūkst. mažos emisijos transporto priemonių, o Amazon iki 2030 m. planuoja įsigyti 100 tūkst. elektrinių furgonų.

Šiose rinkose veikia tiek griežtesni reguliaciniai reikalavimai, tiek realios paskatos verslui – nuo mokesčių lengvatų iki tiesioginių subsidijų. Tai leidžia verslams rizikuoti daugiau – už naujas technologijas dažniau moka valstybė.

Tvarumo spaudimas iš klientų pusės auga

Vis dėlto svarbiausias veiksnys, skatinantis elektromobilumo plėtrą logistikos sektoriuje, tampa ne tik reguliavimas, bet ir verslo klientų lūkesčiai. Tarptautinės įmonės vis dažniau reikalauja, kad tiekėjai pateiktų CO₂ ataskaitas, mažintų emisijas, siūlytų „žalią“ pristatymą.

Tai reiškia, kad logistikos paslaugų pirkėjai jau šiandien turi pradėti vertinti tiekėjų tvarumo politiką. Ne visais atvejais tai reiškia, kad reikia rinktis elektrinį transportą, tačiau atsakomybės ir skaidrumo klausimai tampa vis aktualesni.

Kitos naujienos:

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …