Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas

Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų?

ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu

Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių gamintojai iki 2030 m. turi sumažinti CO₂ emisijas 45 %, o iki 2040 m. – net 90 %, palyginti su 2019-2020 m. lygiu. Praktikoje tai reiškia vis didesnį spaudimą tiek gamintojams, tiek vežėjams elektrifikuoti savo parkus, net jei technologinis ir infrastruktūrinis pasirengimas vis dar toli nuo idealo.

Didieji rinkos žaidėjai  „Volvo“, „Scania“, „Mercedes-Benz“  jau siūlo elektrinius vilkikus su iki 540 kWh baterijomis, galinčius įveikti 300-350 km atstumą vienu įkrovimu. Tačiau reali eksploatacinė rida su pilnu kroviniu dažnai neviršija 250 km. Tai reiškia, kad elektriniai vilkikai šiandien tinkami tik regioniniams ar miesto pristatymams.

Sąnaudų realybė: ekologiška – nelygu pigu

„Scania“, skaičiavimais, elektrinis vilkikas šiuo metu kainuoja 2–2,5 karto brangiau nei dyzelinis analogas. Nors elektros sąnaudos už kilometrą mažesnės, o priežiūros išlaidos mažėja dėl paprastesnio variklio, bendros sąnaudos (TCO) atsiperka tik prie intensyvios eksploatacijos – nuo 75 tūkst. km per metus ir daugiau.

Skaičiavimai rodo, kad dyzelinis sunkvežimis vis dar vidutiniškai kainuoja 0,11–0,26 euro mažiau už kilometrą nei elektrinis. Subsidijos, kaip antai iki 50 000 eurų už elektrinį vilkiką ar iki 60 % įkrovimo infrastruktūros išlaidų, gali šiek tiek kompensuoti skirtumą, tačiau didžioji dalis verslų vis dar renkasi ekonomiškai saugesnį dyzelį arba biometano alternatyvas.

Infrastruktūra: įkrovimo taškai dar nepasiveja poreikio

ES planuoja, kad iki 2030 m. TEN-T kelių tinkle kas 60 km atsiras stotelės su bent 350 kW galia sunkvežimiams. Šiuo metu visoje Europoje tokių stotelių – vos apie 6 000. Šiuo metu Lietuvoje veikia tik kelios viešosios stotelės su galia ≥ 350 kW, tinkamos sunkvežimiams. Tai akivaizdžiai per mažai, kad vežėjai galėtų planuoti platesnį elektrinių vilkikų naudojimą tarpmiestiniuose maršrutuose.

Be to, įkrovimas trunka. Nors galingesnės stotelės gali pilnai įkrauti vilkiką per 2–2,5 val., tai vis tiek gerokai viršija tradicinio kuro pylimo laiką. Kol įkrovimo greitis ir tinklo tankis nepriartės prie dyzelio patogumo, elektriniai vilkikai išliks nišinis sprendimas.

Vakaruose daugiau rizikos, bet ir daugiau paramos

Skandinavijos šalyse, Nyderlanduose, Vokietijoje situacija kitokia – čia tiek įmonės, tiek valstybė žengia aktyvesnius žingsnius. DHL valdo daugiau kaip 29 tūkst. elektrinių pristatymo automobilių, UPS – apie 18 tūkst. mažos emisijos transporto priemonių, o Amazon iki 2030 m. planuoja įsigyti 100 tūkst. elektrinių furgonų.

Šiose rinkose veikia tiek griežtesni reguliaciniai reikalavimai, tiek realios paskatos verslui – nuo mokesčių lengvatų iki tiesioginių subsidijų. Tai leidžia verslams rizikuoti daugiau – už naujas technologijas dažniau moka valstybė.

Tvarumo spaudimas iš klientų pusės auga

Vis dėlto svarbiausias veiksnys, skatinantis elektromobilumo plėtrą logistikos sektoriuje, tampa ne tik reguliavimas, bet ir verslo klientų lūkesčiai. Tarptautinės įmonės vis dažniau reikalauja, kad tiekėjai pateiktų CO₂ ataskaitas, mažintų emisijas, siūlytų „žalią“ pristatymą.

Tai reiškia, kad logistikos paslaugų pirkėjai jau šiandien turi pradėti vertinti tiekėjų tvarumo politiką. Ne visais atvejais tai reiškia, kad reikia rinktis elektrinį transportą, tačiau atsakomybės ir skaidrumo klausimai tampa vis aktualesni.

Kitos naujienos:

Apyvartinis kapitalas vs. transporto kaina: CFO dilema 2026 m.

22.12 2025 Lėšų taupymas
Palūkanų normų šokas, sukrėtęs verslą 2022–2024 m., po truputį rimsta. Tačiau tai nereiškia, kad pinigai vėl tapo pigūs. Euro zonoje bazinės palūkanos stabilizavosi, bet išlieka aiškiai virš nulio, o skolinimosi kaštai verslui tebėra reikšmingi. Ši aplinka keičia vieną esminių verslo lygties dedamųjų – apyvartinio kapitalo kainą. Tai, kas prieš kelerius metus atrodė toleruotina – didesni …

Gruodžio 27-oji: pabaiga ar nauja pradžia? Kaip sausį neskęsti grąžinimų cunamyje

17.12 2025 Lėšų taupymas
Atrodo, tik ką baigėsi šventinis dovanų pakavimo maratonas, kurjeriai šluostosi prakaitą, o el. parduotuvių savininkai skaičiuoja paskutinio ketvirčio rezultatus. Gruodžio 27-ąją daugelis lengviau atsikvepia – viskas, pikas baigėsi. Tačiau logistikos veteranai žino kitą tiesą: tai tik pirmojo kėlinio pabaiga. Sausis logistikos pasaulyje turi neoficialų, bet verslui skausmingą pavadinimą – grąžinimų mėnuo. Ir kol konkurentai vis …

Ką logistikos įmonės gali išmokti iš „Formulės 1“?

10.12 2025 Žinojimas = Galia
Iš pirmo žvilgsnio gali klaidinti skirtumai: viename pasaulyje – sportiniai bolidai ir trasos, kitame – kroviniai, terminalai ir maršrutai. Tačiau „Formulės 1“ lenktynės ir logistikos operacijos remiasi tais pačiais principais: komandiniu tikslumu, greitu sprendimų priėmimu ir nuolatiniu procesų tobulinimu. Lenktynių metu sėkmę lemia ne vien vairuotojo greitis, o tai, kaip sklandžiai veikia visa komanda. Vienas iš …

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …