Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas

Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų?

ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu

Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių gamintojai iki 2030 m. turi sumažinti CO₂ emisijas 45 %, o iki 2040 m. – net 90 %, palyginti su 2019-2020 m. lygiu. Praktikoje tai reiškia vis didesnį spaudimą tiek gamintojams, tiek vežėjams elektrifikuoti savo parkus, net jei technologinis ir infrastruktūrinis pasirengimas vis dar toli nuo idealo.

Didieji rinkos žaidėjai  „Volvo“, „Scania“, „Mercedes-Benz“  jau siūlo elektrinius vilkikus su iki 540 kWh baterijomis, galinčius įveikti 300-350 km atstumą vienu įkrovimu. Tačiau reali eksploatacinė rida su pilnu kroviniu dažnai neviršija 250 km. Tai reiškia, kad elektriniai vilkikai šiandien tinkami tik regioniniams ar miesto pristatymams.

Sąnaudų realybė: ekologiška – nelygu pigu

„Scania“, skaičiavimais, elektrinis vilkikas šiuo metu kainuoja 2–2,5 karto brangiau nei dyzelinis analogas. Nors elektros sąnaudos už kilometrą mažesnės, o priežiūros išlaidos mažėja dėl paprastesnio variklio, bendros sąnaudos (TCO) atsiperka tik prie intensyvios eksploatacijos – nuo 75 tūkst. km per metus ir daugiau.

Skaičiavimai rodo, kad dyzelinis sunkvežimis vis dar vidutiniškai kainuoja 0,11–0,26 euro mažiau už kilometrą nei elektrinis. Subsidijos, kaip antai iki 50 000 eurų už elektrinį vilkiką ar iki 60 % įkrovimo infrastruktūros išlaidų, gali šiek tiek kompensuoti skirtumą, tačiau didžioji dalis verslų vis dar renkasi ekonomiškai saugesnį dyzelį arba biometano alternatyvas.

Infrastruktūra: įkrovimo taškai dar nepasiveja poreikio

ES planuoja, kad iki 2030 m. TEN-T kelių tinkle kas 60 km atsiras stotelės su bent 350 kW galia sunkvežimiams. Šiuo metu visoje Europoje tokių stotelių – vos apie 6 000. Šiuo metu Lietuvoje veikia tik kelios viešosios stotelės su galia ≥ 350 kW, tinkamos sunkvežimiams. Tai akivaizdžiai per mažai, kad vežėjai galėtų planuoti platesnį elektrinių vilkikų naudojimą tarpmiestiniuose maršrutuose.

Be to, įkrovimas trunka. Nors galingesnės stotelės gali pilnai įkrauti vilkiką per 2–2,5 val., tai vis tiek gerokai viršija tradicinio kuro pylimo laiką. Kol įkrovimo greitis ir tinklo tankis nepriartės prie dyzelio patogumo, elektriniai vilkikai išliks nišinis sprendimas.

Vakaruose daugiau rizikos, bet ir daugiau paramos

Skandinavijos šalyse, Nyderlanduose, Vokietijoje situacija kitokia – čia tiek įmonės, tiek valstybė žengia aktyvesnius žingsnius. DHL valdo daugiau kaip 29 tūkst. elektrinių pristatymo automobilių, UPS – apie 18 tūkst. mažos emisijos transporto priemonių, o Amazon iki 2030 m. planuoja įsigyti 100 tūkst. elektrinių furgonų.

Šiose rinkose veikia tiek griežtesni reguliaciniai reikalavimai, tiek realios paskatos verslui – nuo mokesčių lengvatų iki tiesioginių subsidijų. Tai leidžia verslams rizikuoti daugiau – už naujas technologijas dažniau moka valstybė.

Tvarumo spaudimas iš klientų pusės auga

Vis dėlto svarbiausias veiksnys, skatinantis elektromobilumo plėtrą logistikos sektoriuje, tampa ne tik reguliavimas, bet ir verslo klientų lūkesčiai. Tarptautinės įmonės vis dažniau reikalauja, kad tiekėjai pateiktų CO₂ ataskaitas, mažintų emisijas, siūlytų „žalią“ pristatymą.

Tai reiškia, kad logistikos paslaugų pirkėjai jau šiandien turi pradėti vertinti tiekėjų tvarumo politiką. Ne visais atvejais tai reiškia, kad reikia rinktis elektrinį transportą, tačiau atsakomybės ir skaidrumo klausimai tampa vis aktualesni.

Kitos naujienos:

„Pristatyta“ dar nereiškia „gauta“: kas stringa paskutinėje mylioje?

30.06 2025 Paskutinė mylia
Logistikos sistema rodo, kad siunta pristatyta. Kurjeris pažymėjo, maršrutas užbaigtas, visi žingsniai atlikti. Tačiau klientas sako priešingai – siuntos nėra. Šis scenarijus dažnas ne dėl technologinių spragų, o dėl nesutampančių praktikų ir lūkesčių, ypač paskutinėje logistikos grandies atkarpoje. Tai vieta, kur iš pažiūros smulki komunikacijos detalė gali nulemti, ar klientas liks patenkintas, ar pateiks pretenziją. …

Vasara: atostogų metas ar iššūkių laikas?

26.06 2025 Žinojimas = Galia
Vasara – ne vien atostogų džiaugsmai, bet ir rimtų iššūkių metas. Tyrimai rodo, kad net 8 iš 10 darbuotojų vasarą turi pavaduoti atostogaujančius kolegas, o dėl pavadavimo jų darbo krūvis padidėja 26–50%. Paradoksalu, bet logistikoje šiltasis sezonas kartais karštesnis ne tik dėl oro, bet ir dėl darbų tempo – juk klientų poreikiai niekur nedingsta. Pavadavimas …

5 sprendimai, padedantys sumažinti siuntų vėlavimus

21.05 2025 Žinojimas = Galia
Siuntų vėlavimai – viena dažniausių klientų nepasitenkinimo priežasčių, o verslui – papildomos sąnaudos, reputacijos rizika ir sutrikusi veiklos grandinė. Nors dalis veiksnių (kaip orai ar transporto trikdžiai) yra nekontroliuojami, daug siuntų uždelsimų įvyksta dėl netikslių duomenų, neparuoštos pakuotės ar netinkamo pristatymo tipo pasirinkimo. Šiame straipsnyje apžvelgiame penkis praktinius sprendimus, padedančius įmonėms sumažinti siuntų vėlavimo riziką: …

Logistika: prekės ženklo reputacijos variklis ar trukdis?

15.05 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinėje rinkoje, kur konkurencija dėl klientų dėmesio milžiniška, prekės ženklo reputacija yra neįkainojamas turtas. Dažnai ją lemia ne tik pats produktas ar paslauga, bet ir tai, kaip efektyviai ir patikimai klientą pasiekia užsakytos prekės. Logistika – pristatymo greitis, punktualumas, informavimas – tapo svarbiu prekės ženklo sėkmės veiksniu. Ką klientai įsimena labiau: žaibišką pristatymą ar vėluojantį …

Ar jūsų logistikos strategija pasiruošusi sezono pikams?

30.04 2025 Žinojimas = Galia
Šventiniai laikotarpiai ir didieji išpardavimai dažnai tampa didžiausiu išbandymu įmonių tiekimo grandinėms. Vos per kelias savaites užsakymų srautai gali išaugti kelis kartus, o net menkiausia spraga logistikoje gali brangiai kainuoti – nuo vėluojančių pristatymų iki prarastų pajamų ir klientų pasitikėjimo. Ar jūsų logistikos strategija pasiruošusi šioms piko bangoms? Toliau aptarsime, kaip tinkamai pasirengti, su kokiais …

Kodėl logistikos kaštai niekada nemažėja – ir kaip juos suvaldyti?

11.04 2025 Lėšų taupymas
Logistikos sektorius – vienas jautriausių ekonomikos barometrų, o jo kaštai stabiliai auga. Degalų kainos išlieka nepastovios, CO2 mokesčiai nuosekliai didėja, darbuotojų trūkumas verčia kelti atlyginimus. Prie šios grandinės prisideda geopolitinė įtampa, infliaciniai spaudimai ir griežtėjantys reguliavimo reikalavimai. Visa tai sudaro kaštų spiralę, iš kurios greito išėjimo kol kas nematyti. Kol kiti sektoriai kalba apie stabilumą …