Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke?

Vežėjai: logistinės grandinės varikliai

Vežėjas – tai įmonė arba fizinis asmuo, kuris tiesiogiai gabena krovinį transporto priemone iš siuntėjo gavėjui. Pagal krovinio vežimo sutartį vežėjas įsipareigoja gautą krovinį nugabenti į paskirties punktą ir pristatyti gavėjui, o užsakovas sumoka nustatytą užmokestį. Įprastai vežėjai disponuoja transporto parku – vilkikais, sunkvežimiais, laivais ar lėktuvais – ir savo komandomis, kurios tiesiogiai rūpinasi krovinių gabenimu.

Vežėjų veikla dažniausiai skirstoma pagal krovinių tipą:

  • Pilnais vilkikais (FTL, Full Truck Load). Tokie vežėjai gali aptarnauti plačią geografiją, net nutolusius Europos regionus. Vienas privalumų – galimybė bendrauti su lietuviška įmone, net jei krovinys keliauja tūkstančius kilometrų. Jie gali paskirti dedikuotus vilkikus ir užtikrinti tiesioginį pervežimą iš taško A į B. Visgi jei reikia paskirstyti krovinį keliuose taškuose, FTL vežėjas dažnai samdo last mile partnerį.
  • Dalinių krovinių (LTL, Less than Truck Load). Tokios įmonės veikia pagal tvarkaraštį ir turi savo crossdock’us bei terminalus aptarnaujamuose regionuose. Jų modelis primena autobusų stotį: krovinys išvyksta nustatytu laiku, net jei sunkvežimis nėra pilnas. Stiprybė – greitis, koordinacija ir prognozuojamas grafikas. Dažnai jos teikia ir last mile paslaugas, tačiau tai nėra taisyklė. Net globalūs žaidėjai turi stipresnius bei silpnesnius regionus, nes investicijos į sandėlius, parką ar administraciją kiekvienoje rinkoje yra didelės. Todėl verta rinktis partnerį, kuris būtent jūsų regione turi stipriausią komandą.
  • Last mile / siuntos B2C. Šio tipo įmonės specializuojasi galutiniame siuntų ar dalinių krovinių pristatyme iš regioninio sandėlio į gavėjo rankas. Į tokį sandėlį krovinį gali pristatyti bet kuris FTL ar LTL vežėjas, o last mile partneris pasirūpina paskutine grandinės atkarpa.

Ekspeditoriai: logistikos tarpininkai ir organizatoriai

Ekspeditorius (krovinių ekspedijavimo įmonė) – tai tarpininkas arba agentas, kuris už atlygį organizuoja krovinio gabenimą užsakovo vardu. Skirtingai nei vežėjas, ekspeditorius pats krovinio neveža, jo vaidmuo – surasti tinkamiausią sprendimą konkrečiam maršrutui ar regionui: parinkti vieną ar kelis vežėjus, suderinti procesą, pasirūpinti administracinėmis užduotimis. Formaliai ekspeditoriaus ir kliento santykiai grindžiami ekspedijavimo sutartimi, kurios objektas – ne pats pervežimas, o su pervežimu susijusių paslaugų organizavimas.

Ekspeditorius gali veikti bet kuriame transporte – kelyje, jūroje ar ore, nesvarbu, ar reikia pervežti pilnus, ar dalinius krovinius. Jis konsoliduoja atsakomybę už procesą, bet nebūtinai prisiima atsakomybę už patį krovinį – tai lieka tiesioginio vežėjo kompetencija.

Pagrindinis skirtumas nuo vežėjo – vežėjas pats fiziškai perveža krovinį, o ekspeditorius parenka, kas tai padarys geriausiai konkrečiame regione ar situacijoje. Jeigu vežėjas atsako už krovinio saugumą pervežimo metu, tai ekspeditorius atsako už tinkamą paslaugos organizavimą: kad būtų pasirinkti patikimi partneriai ir procesas vyktų pagal sutartą tvarką. Jei ekspeditorius nesilaiko įsipareigojimų (pvz., parenka nepatikimą vežėją ar netinkamai sukoordinuoja gabenimą), jis gali būti traukiamas atsakomybėn už sutarties pažeidimą.

Globalūs ir regioniniai partneriai

Anksčiau logistikos partneriai buvo skirstomi į vietinius ir tarptautinius. Tačiau šiandien toks atskyrimas praranda prasmę: daugelis globalių įmonių turi biurus Lietuvoje, o nemažai regioninių žaidėjų dirba visoje Europoje. Todėl logiškiau kalbėti apie globalius ir regioninius partnerius.

  • Globalūs operatoriai pasižymi plačiu tinklu, standartizuotais procesais, masto efektu. Jie gali pasiūlyti plataus masto sprendimus, užtikrinti vieningą informacinę sistemą ir procesų stabilumą keliuose žemynuose. Tačiau didelėms korporacijoms būdingas lėtesnis sprendimų priėmimas ir mažesnis lankstumas, todėl mažesnėms įmonėms gali stigti individualaus dėmesio.
  • Regioniniai žaidėjai dažniausiai orientuojasi į klientą, yra lankstesni ir operatyvesni sprendžiant nenumatytas problemas. Tokie partneriai pasižymi stipria kompetencija konkrečiuose regionuose, gebėjimu pasiūlyti personalizuotą aptarnavimą bei greitą reakciją.

Ką pasirinkti?

Jei įmonė turi stabilius krovinių srautus ir nuspėjamą geografiją, jai verta pačiai susikomplektuoti partnerių krepšelį, kur kiekvienas bus stipriausias konkrečiame regione ar paslaugos segmente.

Jei įmonė veža retai, o geografija yra plati ir sunkiai prognozuojama, patogesnis sprendimas – ekspeditorius, kuris per savo subrangovus suvaldys visą grandinę.

Galutinis sprendimas priklauso nuo verslo modelio: kur svarbesnis mastas ir infrastruktūra, o kur – lankstumas ir artimas ryšys su partneriu.

 

Kitos naujienos:

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …

Baltijos šalių logistika: vienas regionas, trys skirtingos realijos

Baltijos šalys dažnai pristatomos kaip vienas logistikos regionas, tačiau naujausi 2024-2025 m. duomenys rodo vis labiau ryškėjančius skirtumus. Lietuva išlaiko lyderystę kelių ir jūrų transporte, Latvija patiria struktūrinius iššūkius, o Estija orientuojasi į ilgalaikes investicijas ir infrastruktūros modernizaciją. Šie pokyčiai formuoja naują Baltijos transporto pusiausvyrą, kurioje Lietuva tampa pagrindiniu regiono logistikos centru. Kelių transportas: Lietuva …

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …