Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai klasikinės transporto schemos nebepajėgios užtikrinti tiekimo tęstinumo.

Kodėl skubi logistika tampa būtina

1. Gamybos prastovų ekonomika
Gamybos modeliai, paremti „just-in-time“ principu, leidžia įmonėms mažinti sandėliavimo kaštus, bet didina priklausomybę nuo logistikos. Lietuvos pramonės struktūra, ypač automobilių komponentų, elektronikos, baldų gamyba, labai integruota į Vokietijos ir Skandinavijos vertės grandines. Čia laikas yra tiesiogiai konvertuojamas į pinigus: vienos detalės vėlavimas gali stabdyti ne tik vietinę liniją, bet ir visą užsienio gamintojo procesą. Tokiu atveju kelių tūkstančių eurų už ekspresinį vilkiką ar skubią siuntą yra mažesnė sąskaita nei galimos baudos už neįvykdytą sutartį ar prarasta paklausa.

2. Kliento pasitikėjimo kapitalas
Tarptautinėse tiekimo grandinėse tiekėjas vertinamas ne tik pagal kainą, bet ir pagal patikimumą. Vėluojantis pristatymas gali reikšti ne vienkartinę žalą, o užsakovų sprendimą ieškoti alternatyvių tiekėjų. Lietuvos logistikos asociacijos duomenimis, vieno tiekimo sutrikimo pasekmės dažnai išsitęsia keliems mėnesiams – užsakymų apimtys mažėja, didėja papildomos kokybės kontrolės reikalavimai. Kitaip tariant, laiku pristatytas krovinys tampa ne transporto, o reputacijos klausimu.

3. Produktų pobūdis
Farmacijos, maisto pramonės, gėlininkystės produkcija yra jautri laikui. Šių sektorių prekių vertė krenta su kiekviena vėlavimo valanda. Lietuvos oro uostuose dalį krovinių sudaro temperatūrai jautrūs produktai, kurie reikalauja nuoseklios „šaldymo grandinės“. Jei ši grandinė sutrinka, visos partijos nuvertėjimas dažnai viršija ekspresinės logistikos kainą. Panašiai aukštos pridėtinės vertės kroviniai (lazeriai, elektronikos komponentai) dėl rizikos faktorių (sugadinimas, vagystė, draudimo sąlygos) taip pat dažniausiai pasirenkami gabenti greitesniu ir saugesniu būdu.

4. Force majeure efektas
Pandemija parodė, kad ekstremaliomis sąlygomis greitis tampa svarbiausiu kriterijumi. 2020 m. Lietuva oro transportu importavo šimtus tonų medicininių priemonių – tokia praktika įmonių mastu atkartojama ir mažesnėmis apimtimis. 

Kada skubi logistika yra perteklinė

Analitiškai vertinant, skubi logistika nebūtina, kai:

  • įmonė palaiko pakankamą saugos atsargų lygį (pvz., kelių savaičių rezervą),
  • užsakymų terminai yra lankstūs,
  • egzistuoja alternatyvūs tiekimo šaltiniai arba galima krovinį paskirstyti regioniniuose sandėliuose.

Čia svarbi išlaidų analizė: jei atsargų palaikymo kaštai yra mažesni už ekspresinių siuntų dažnį, racionaliau investuoti į sandėliavimą. Tuo tarpu jei užsakovas reikalauja tikslių terminų, rizikos kaštai viršija atsargų palaikymą, todėl verta turėti aiškią procedūrą, kaip aktyvuoti skubų transportą.

Lietuvos specifika

Skubi logistika Lietuvoje dažniausiai realizuojama ne per oro transportą, o per kelių sektorių: ekspresinius vilkikų maršrutus į Vokietiją, Lenkiją ar Skandinaviją. Oro gabenimas išlieka nišinis ir taikomas tik aukštos vertės ar itin skubioms siuntoms.

Skubi logistika – tai ne transporto rūšis, o sprendimų logika. Ji atsiperka tada, kai alternatyvos kaina – prastova, reputacijos žala ar sugadintos prekės – viršija papildomas išlaidas. Lietuvos įmonės, veikiančios itin integruotose eksporto grandinėse, turi vertinti šį instrumentą kaip draudimą nuo kritinių trikdžių. Kita vertus, pernelyg dažnas jo naudojimas yra signalas, kad įmonėje nesutvarkyta atsargų, planavimo ar tiekėjų diversifikacijos politika.

Kitos naujienos:

Apyvartinis kapitalas vs. transporto kaina: CFO dilema 2026 m.

22.12 2025 Lėšų taupymas
Palūkanų normų šokas, sukrėtęs verslą 2022–2024 m., po truputį rimsta. Tačiau tai nereiškia, kad pinigai vėl tapo pigūs. Euro zonoje bazinės palūkanos stabilizavosi, bet išlieka aiškiai virš nulio, o skolinimosi kaštai verslui tebėra reikšmingi. Ši aplinka keičia vieną esminių verslo lygties dedamųjų – apyvartinio kapitalo kainą. Tai, kas prieš kelerius metus atrodė toleruotina – didesni …

Gruodžio 27-oji: pabaiga ar nauja pradžia? Kaip sausį neskęsti grąžinimų cunamyje

17.12 2025 Lėšų taupymas
Atrodo, tik ką baigėsi šventinis dovanų pakavimo maratonas, kurjeriai šluostosi prakaitą, o el. parduotuvių savininkai skaičiuoja paskutinio ketvirčio rezultatus. Gruodžio 27-ąją daugelis lengviau atsikvepia – viskas, pikas baigėsi. Tačiau logistikos veteranai žino kitą tiesą: tai tik pirmojo kėlinio pabaiga. Sausis logistikos pasaulyje turi neoficialų, bet verslui skausmingą pavadinimą – grąžinimų mėnuo. Ir kol konkurentai vis …

Ką logistikos įmonės gali išmokti iš „Formulės 1“?

10.12 2025 Žinojimas = Galia
Iš pirmo žvilgsnio gali klaidinti skirtumai: viename pasaulyje – sportiniai bolidai ir trasos, kitame – kroviniai, terminalai ir maršrutai. Tačiau „Formulės 1“ lenktynės ir logistikos operacijos remiasi tais pačiais principais: komandiniu tikslumu, greitu sprendimų priėmimu ir nuolatiniu procesų tobulinimu. Lenktynių metu sėkmę lemia ne vien vairuotojo greitis, o tai, kaip sklandžiai veikia visa komanda. Vienas iš …

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …