Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį.

Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. Piko intensyvėjimą lemia struktūrinės tendencijos – sparčiai auganti e. prekyba ir ankstyvėjantys išpardavimai. Kurjerių bendrovės fiksuoja, kad šventinių siuntų bumas prasideda vis anksčiau, o užsakymų kiekis kasmet viršija ankstesnių metų apimtis. „Juodojo penktadienio“ laikotarpis faktiškai išsiplėtė į visą lapkritį, todėl įmonėms būtina planuoti krovinių srautus iš anksto, siekiant užtikrinti pristatymo terminų laikymąsi ir pajėgumų prieinamumą.

Didžiausi rudens piko iššūkiai

  • Riboti transporto pajėgumai ir vairuotojų trūkumas

Kai paklausa transporto paslaugoms šokteli, fiziškai pritrūksta vilkikų ir kvalifikuotų vairuotojų visiems kroviniams laiku pervežti. Europa jau kelerius metus susiduria su sunkvežimių vairuotojų stygiumi – Lietuvoje šiuo metu trūksta apie 12% reikalingų vairuotojų, o per kelis artimiausius metus šis trūkumas gali išaugti iki ~18%. Tai sisteminis iššūkis, kuris ypač skaudžiai juntamas piko metu: vežėjai negali operatyviai padidinti apimčių, nes paprasčiausiai nėra laisvų žmonių ir transporto priemonių. Verslui tai gresia tuo, kad nepasirūpinus transportu iš anksto, kritiniu momentu gali nebūti kam vežti krovinio net jeigu sandėliai pilni prekių.

  • Vėlavimai dėl perkrautų terminalų ir sandėlių

Terminalų pralaidumas tampa silpnąja grandies grandimi. Dideli konteinerių srautai gali užkimšti uostų terminalus ar sausumos perkrovimo centrus, prailgindami krovinio tranzito laiką. Panašiai ir sandėliai bei siuntų skirstymo centrai rudens pabaigoje dirba maksimaliomis apimtimis – pavyzdžiui, paštomatų tinklai per šventinį piką neretai būna perpildyti, stabdydami tolesnį siuntų judėjimą. Rezultatas: užsakymai gali vėluoti, o pristatymo terminai ilgėti. Įmonėms, kurių verslas priklauso nuo „just-in-time“ tiekimo, tokie vėlavimai reiškia prarastus pardavimus ir nepatikimumą klientų akyse.

  • Kylančios transportavimo kainos

Didelė paklausa neišvengiamai veikia ir kainodarą. Piko sezono metu vežėjai dažnai taiko priedus (angl. peak season surcharges) ar didesnes kainas. Įmonės, nepasirūpinusios ilgalaikėmis sutartimis, gali susidurti su ženkliai didesnėmis išlaidomis už pervežimą paskutinę minutę. Be to, jei visi pajėgumai užimti, net ir mokėdami daugiau gali tiesiog negauti laisvo vilkiko ar sandėliavimo vietos, kai to labiausiai reikės. Todėl finansinis planavimas – dar vienas iššūkis, susijęs su rudens piku.

Sprendimai: strateginis planavimas ir partnerystės

Atsižvelgiant į šiuos iššūkius, sėkmingos įmonės ruošiasi rudens pikui iš anksto, logistiką traktuodamos ne kaip eilinę paslaugą, o kaip strateginę verslo funkciją. Štai keli esminiai sprendimai, padedantys suvaldyti piką:

  • Išankstinis pajėgumų rezervavimas

Geriausias būdas užsitikrinti, kad jūsų kroviniai bus pervežti laiku – iš anksto rezervuoti transporto ir sandėliavimo paslaugas. Praktika rodo, kad ankstyvas planavimas gali kompensuoti galimus sutrikimus tiekimo grandinėje. Kitaip tariant, „rezervuok dabar – naudok per piką“ principas leidžia išvengti desperatiškų paieškų paskutinę akimirką. Pavyzdžiui, dar vasarą suderinus krovinio gabenimo grafikus, galima apeiti vėlesnes spūstis: jei žinoma, kad spalį-lapkritį uostai bus apkrauti, dalį importo verta atsigabenti keliomis savaitėmis anksčiau arba pasirinkti alternatyvius maršrutus.

  • Tvirti susitarimai su logistikos partneriais

Įmonės, turinčios ilgalaikes sutartis su vežėjais, turi pranašumą piko metu. Patikimi partneriai, su kuriais sieja ilgalaikis bendradarbiavimas, dažniau ras būdų įterpti jūsų krovinius net užpildytame grafike ar prioritetiškai skirti transportą jums. Tuo tarpu verslams, kurie perka pervežimus ad-hoc principu kiekvieną kartą naujai, piko metu kyla rizika likti be paslaugos arba mokėti daug brangiau. Todėl verta dar gerokai prieš rugsėjį peržiūrėti savo logistikos tiekėjų portfelį: sudaryti sutartis, apimančias kritinius mėnesius, aptarti su vežėjais pajėgumų rezervavimo galimybes. Stabilios partnerystės ne tik garantuoja vežimą, bet ir padeda planuoti biudžetą – mažiau netikėtumų dėl kainų šuolių.

  • Krovinių konsolidavimas ir efektyvumas

Esant ribotiems ištekliams, labai svarbu maksimaliai išnaudoti kiekvieną reisą. Krovinių konsolidavimas – tai kelių mažesnių siuntų sujungimas ir gabenimas viena transporto priemone.Toks būdas leidžia sumažinti tuščių važiavimų skaičių ir optimaliai panaudoti vilkikus. Konsolidavimas reikalauja daugiau planavimo ir koordinavimo (sujungiant siuntas iš skirtingų vietų ar padalinių), bet atneša naudos: sutaupomas laikas ir pinigai, mažiau apkraunama infrastruktūra, prisidedama prie tvarumo (mažiau transporto priemonių keliauja pustuštės).

  • Lankstumas ir alternatyvūs maršrutai

Strateginis planavimas apima ir rizikų valdymą. Įmonės turėtų turėti „B planą“: jei pagrindinis maršrutas sutriks (pvz., uoste susidarys spūstis ar vežėjas atšauks reisą), numatyti alternatyvias kryptis. Taip pat galima diversifikuoti transporto rūšis: kritiniams kroviniams rezervuoti vietą aviacijoje ar geležinkelyje (jei yra tokių galimybių regione) – nors brangiau, tai veikia kaip draudimas nuo visiško tiekimo nutrūkimo. Svarbiausia – iš anksto identifikuoti silpnąsias grandis ir pasiruošti sprendimus dar prieš joms stringant.

 

 

Kitos naujienos:

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …

Vairuotojas – paskutinės mylios kokybės veidas

20.08 2025 Uncategorized
Logistikos versle daug kas priklauso nuo procesų, sistemų, KPI. Tačiau visą sudėtingą tiekimo grandinę galiausiai užbaigia vienas žmogus – vairuotojas. Būtent jis tampa paskutinės mylios kokybės veidu. Klientas neretai net nežino, kas planavo maršrutą ar valdė ekspedicijos programą, bet labai gerai įsimena, kaip su juo bendravo vairuotojas, ar krovinys atvyko tiksliai ir tvarkingai. Šiuolaikinėje konkurencingoje …