Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Ką logistikos įmonės gali išmokti iš „Formulės 1“?

Iš pirmo žvilgsnio gali klaidinti skirtumai: viename pasaulyje – sportiniai bolidai ir trasos, kitame – kroviniai, terminalai ir maršrutai. Tačiau „Formulės 1“ lenktynės ir logistikos operacijos remiasi tais pačiais principais: komandiniu tikslumu, greitu sprendimų priėmimu ir nuolatiniu procesų tobulinimu. Lenktynių metu sėkmę lemia ne vien vairuotojo greitis, o tai, kaip sklandžiai veikia visa komanda.

Vienas iš ryškiausių šio principo pavyzdžių – techninis sustojimas („pit stop“). Vos per kelias sekundes dešimtys komandos narių sinchroniškai pakeičia padangas, sureguliuoja įrangą ir paruošia bolidą tolesniam važiavimui. Šis tikslumo reikalaujantis veiksmas – geras priminimas, kaip svarbu suderintas komandinis darbas, kai kiekvienas žingsnis priklauso nuo kito. Logistikos grandinėse veikia tie patys dėsniai.

Komandinis sinchronas svarbiau už greitį

„Formulės 1“ lenktynėse pergalę lemia ne vien bolido greitis ar vairuotojo įgūdžiai. Rezultatą nulemia tai, kaip darniai veikia visa komanda – nuo inžinierių ir strategų iki mechanikų, atsakingų už kiekvieną sustojimą boksuose. Kaip pastebi F-1 komentatoriai, greitis trasoje yra tik dalis formulės, dažniausiai laimi ta komanda, kuri geba veikti kaip vientisas, tiksliai koordinuotas vienetas.

Toks principas galioja ir logistikoje. Tiekimo grandinė gali būti greita ir efektyvi tik tuomet, kai visi dalyviai – nuo sandėlio iki transporto įmonės ar kliento – veikia koordinuotai. Jei kiekvienas padalinys dirba izoliuotai, sprendimai vėluoja, procesai stringa, o klaidų neišvengiama. Kai visa grandinė veikia suderintai, prekių judėjimas spartėja ne dėl dirbtinai didinamo tempo, o todėl, kad sumažėja trukdžių ir nesklandumų tarp skirtingų proceso etapų.

Sekundžių tikslumu: aiškus vaidmenų pasiskirstymas ir pasitikėjimas

„Formulės 1“ komandose kiekvienas techninio aptarnavimo (pit stop) komandos narys tiksliai žino savo užduotį ir ją atlieka be nukrypimų. Nėra dubliavimosi ar improvizacijos: kiekvienas veiksmas išmoktas iki automatizmo. Iš maždaug 20 žmonių komandos net 12 atsakingi vien už padangų keitimą – kiekvienam ratui skiriama atskira pora. Tokia specializacija leidžia visus veiksmus atlikti vienu metu ir be klaidų. Ne mažiau svarbus ir tarpusavio pasitikėjimas – kiekvienas žino, kad kolega padarys savo dalį tiksliai, todėl sistema veikia be trikdžių.

Tos pačios taisyklės galioja ir logistikos grandinėje. Aiškiai paskirsčius atsakomybes tarp komandos narių ar partnerių sumažėja rizika, kad darbai susidubliuos ar liks nepadaryti. Kai procesas paremtas pasitikėjimu, kiekvienas žingsnis įvyksta laiku: vairuotojas žino, kad krovinys bus paruoštas pakrovimui, sandėlio darbuotojas, kad transportas atvyks tiksliai pagal grafiką. Tai sukuria sklandų, vientisą procesą, kuriame nereikia skubėti, nes viskas vyksta laiku.

Realaus laiko sprendimai: prognozuoti, o ne vytis pasekmes

F-1 lenktynėse brangiausiai kainuoja tie sprendimai, kurie priimami per vėlai. Komanda, kuri padangas keičia tik pasirodžius pirmiems lietaus lašams, dažniausiai jau būna praradusi poziciją trasoje. Todėl šiuolaikinėse lenktynėse laimi ne ta komanda, kuri greičiausiai reaguoja, o ta, kuri geba numatyti situacijas iš anksto.

Tai įmanoma dėl realaus laiko duomenų: kiekvienas bolidas aprūpintas šimtais jutiklių, kurie fiksuoja viską – nuo padangų temperatūros iki kuro sąnaudų, nuo rato laikų iki oro pokyčių konkrečiose trasos vietose. Remdamiesi šia informacija, komandos inžinieriai simuliuoja šimtus galimų scenarijų ir sprendimus priima dar prieš situacijai realiai pasikeičiant.

Ši praktika vis plačiau taikoma ir logistikoje. Įmonės, kurios valdo tiekimo grandines remdamosi realaus laiko informacija, įgyja esminį pranašumą: jos gali numatyti problemas dar joms neiškilus. Pavyzdžiui, GPS ir jutikliais stebimi kroviniai leidžia prognozuoti vėlavimus dėl eismo ar oro sąlygų, o telemetrijos duomenys gali parodyti, kad siunta perkaista dar jai nepasiekus paskirties vietos. Tokiais atvejais sprendimai priimami iš anksto – perplanuojant maršrutą, iš anksto informuojant klientą ar koreguojant iškrovimo laiką sandėlyje.

Esminė nauda: logistikos valdymas pereina nuo reaktyvaus prie proaktyvaus. Ne gesinami gaisrai, o iš anksto šalinami galimi trikdžiai. Dėl to sumažėja ne tik kaštai, bet ir stresas darbuotojams bei klientams. Galiausiai tiek lenktynių trasoje, tiek tiekimo grandinėje laimi ne tie, kurie reaguoja greičiau, o tie, kurie sprendimus priima dar iki problema tampa akivaizdi.

Kasdienis darbas duoda geriausią rezultatą

Lenktynėse viskas atrodo greita ir sklandu, bet už to slypi tūkstančiai valandų pasiruošimo. Norint, kad techninis sustojimas truktų mažiau nei dvi sekundes, komandos nuolat treniruojasi  ir ne tik per lenktynių savaitgalį, bet ir bazėje tarp varžybų. Prieš kiekvieną sezoną atliekama šimtai repeticijų: šlifuojami judesiai, aptariami netipiniai scenarijai, tikrinama, kaip veikia komanda skirtingose situacijose. Kiekvienas realus sustojimas po lenktynių išanalizuojamas iki smulkmenų – ieškoma, kur buvo prarasta laiko ir ką galima patobulinti.

Logistikoje principas labai panašus. Norint dirbti greitai ir be klaidų, reikia nuolat stebėti, kaip veikia procesai, ir ieškoti vietų, kur galima padaryti paprasčiau ar efektyviau. Tai gali būti reguliarūs komandos susirinkimai, kuriuose aptariama, kur vyko nesklandumai, kodėl vėlavo siunta, ar kur užtruko informacijos perdavimas. Kartais sprendimai būna labai paprasti – pavyzdžiui, pakeisti siuntos lipdukų klijavimo tvarką arba aiškiau susitarti, kas už ką atsakingas.

Svarbiausia – pastovumas. Tobulinimas nėra vienkartinė iniciatyva, o nuolatinis darbas. Net nedideli pagerinimai, daromi reguliariai, ilgainiui duoda didelį efektą. Ir tam nereikia milžiniško biudžeto – svarbu, kad vadovai būtų pasiruošę įsiklausyti, o komanda žinotų, kad gali siūlyti, keisti ir augti kartu. Tokią nuostatą sunku sukurti per trumpą laiką, bet kai ji įsitvirtina, tampa tikru pranašumu konkurencinėje kovoje.

Kitos naujienos:

Kasdieniai reisai: kaip veikia „next day“ logistika

26.11 2025 HRX kokybė
„Next day“ pristatymas HRX veikloje nėra rinkodaros pažadas – tai nuosekliai suplanuotų procesų rezultatas. Nors greitą pervežimą deklaruoja daugelis logistikos paslaugų teikėjų, realiai per naktį pristatyti krovinius geba tik nedidelė jų dalis. HRX šį modelį įdiegė kaip standartinę operacijos dalį, o ne kaip išskirtinę paslaugą. Tai įmanoma dėl kryptingų investicijų į infrastruktūrą ir vidinių išteklių …

Kodėl 2026 m. pirkimų vadovai rinksis partnerius pagal vertybes, o ne kainą

20.11 2025 Tvari logistika
Ilgus metus verslo pirkimuose vyravo principas, jog pigiausias laimi. Pirkimų padalinių efektyvumas buvo matuojamas sutaupytomis išlaidomis, išderėtomis nuolaidomis ir optimizuotais kaštais. Tačiau artėjant 2026-iesiems, ši taisyklė ima trauktis į antrą planą. Vis griežtesni aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimai, lydimi besikeičiančių klientų ir investuotojų lūkesčių, keičia pirkimų vadovų prioritetus. Žemiausia kaina nebėra vienintelė siekiamybė, vis dažniau …

HRX pradeda kasdienius reisus į ir iš Vokietijos 🇩🇪

10.11 2025 Uncategorized
HRX plečia tarptautinių maršrutų tinklą – nuo šiol siūlome kasdienius krovinių pervežimus į ir iš Vokietijos. Ši kryptis užtikrina greitą, reguliarų ir patikimą krovinių judėjimą tarp Lietuvos, Baltijos šalių ir vienos didžiausių Europos rinkų. Reguliarūs reisai leidžia įmonėms planuoti tiekimo grandines tiksliau, mažinti laukimo laiką ir efektyviau valdyti logistikos kaštus. Kasdieniai HRX reisai į Vokietiją …

Baltijos šalių logistika: vienas regionas, trys skirtingos realijos

Baltijos šalys dažnai pristatomos kaip vienas logistikos regionas, tačiau naujausi 2024-2025 m. duomenys rodo vis labiau ryškėjančius skirtumus. Lietuva išlaiko lyderystę kelių ir jūrų transporte, Latvija patiria struktūrinius iššūkius, o Estija orientuojasi į ilgalaikes investicijas ir infrastruktūros modernizaciją. Šie pokyčiai formuoja naują Baltijos transporto pusiausvyrą, kurioje Lietuva tampa pagrindiniu regiono logistikos centru. Kelių transportas: Lietuva …

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …