Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Kelionė elektromobilių link nebus lengva

Automobilių pramonėje vyksta viena didžiausių permainų per pastaruosius 200 metų. Kalbame apie elektrinius automobilius. Šie procesai vyksta pastarąjį dešimtmetį, tačiau dabar jie vis labiau įsibėgėja. Nors elektromobiliai, lyginant su nafta varomais, šiuo metu sudaro nedidelę dalį transporto priemonių, tačiau jų populiarumas nuolatos auga. Prognozuojama, kad nafta varomų automobilių pirkimas nuo 2025 m. pradės mažėti, o elektra varomų transporto priemonių pardavimai nuolatos augs ir iki 2030 m. pasieks 40 mln. vnt. per metus (šiuo metu pardavimai siekia apie 6,5 mln. vnt. per metus).

„HRX“ dirba su didžiausiomis automobilių pramonės įmonėmis, mes nuolatos domimės sektoriaus naujovėmis, todėl norime aptarti pagrindinius iššūkius, su kuriais jau dabar susiduria automobilių pramonės tiekimo grandinės ir tikrai dar susidurs ateityje.

Pagrindiniai pereinamojo laikotarpio iššūkiai

Automobilių pramonė buvo viena pirmųjų savo veikloje pradėjusi naudoti „Just in time“ (liet. prekių gamyba tik pagal užsakymą nustatytam laikui) veiklos formatą. Tai leido drastiškai sutrumpinti naujų produktų pateikimo į rinką laiką ir sumažinti prekių savikainą, todėl vartotojai galėjo džiaugtis pigiomis ir kokybiškomis transporto priemonėmis. Ši situacija skatino vartojimą, o automobilių pramonė dėl masto ekonomijos ir toliau galėjo tenkinti sparčiai besikeičiančius vartotojų poreikius ir kasmet pristatyti vis naujus automobilių modelius. Tačiau šiandien, kai kalbame apie elektra varomas transporto priemones, situacija kitokia.

Sunkumai, susiję su žaliavomis, ir baterijų gamyba

Tradiciniam automobiliui pagaminti reikia 1500-2000 detalių, o elektra varomam – tik 50-60 komponentų. Atrodytų, kad apsirūpinti komponentais, gaminant šio tipo transporto priemones, yra paprasta, tačiau joms reikia 6 kartus daugiau skirtingų  elementų. Nafta varomoms transporto priemonėms iš esmės reikia tik metalų ir mangano, kai tuo tarpu elektra varomiems vilkikams reikalingas skirtingų rūšių metalas, nikelis, litis, manganas, kobaltas ir grafitas. Dėl sparčiai augančios šių žaliavų paklausos, nespėjama patenkinti jų poreikio, o tai didina kainas ir sukelia kitas operacines problemas.

Iššūkių kelia ir su baterijų gamyba susiję procesai. Šios baterijų gamyklos yra milžiniškos (ne veltui jas vadina „Gigafactories“ – liet. gigantiška gamykla), jų statyba trunka ilgai ir kainuoja brangiai.  Vienos  gamyklos statyba kainuoja apie 5mlrd. USD. Pastačius tokią gamyklą, iššūkiai nesibaigia, kadangi jos dažnai yra neefektyvios (darbuotojų trūkumas, įvairūs gedimai, kitos sudėtingos operacijos), o tai lemia prastovas, kurios, atsižvelgiant į pradinių investicijų kaštus, yra labai didelės.

Ilgos tiekimo grandinės

Automobilių pramonės įmonės, siekdamos dirbti su minimaliomis atsargomis, visuomet stengiasi sukurti kuo trumpesnes tiekimo grandines su maksimaliai greitais pristatymo terminais. Tačiau su elektra varomomis transporto priemonėmis tokio efektyvumo pasiekti nepavyksta, kadangi visos elektrinių automobilių gamybai reikalingos žaliavos išgaunamos vos keliose valstybėse: Australijoje, Čilėje, Argentinoje, Indonezijoje, Brazilijoje, Kongo Demokratinėje Respublikoje. Tad galimybės, diversifikuoti tiekėjus arba juos surasti arčiau pardavimo rinkų, nėra. Šiuo metu gamyba irgi ribota, nes net 80 proc. visų baterijų yra gaminamos Kinijoje. Minėtos aplinkybės išaugina pristatymo terminus, didina tiekimo grandinių trūkinėjimo rizikas ir brangina gamybą.

Komplikuotos logistinės operacijos

Tradicinių automobilių logistikos operacijas sunkina greiti pristatymo laikai ir dideli kiekiai inventorinių vienetų, tačiau su šiais iššūkiais automobilių pramonės įmonės puikiai susitvarko. Transportuojant baterijas, atsiranda keletas papildomų problemų, susijusių su šių krovinių svoriu (lengvųjų automobilių baterijos sveria 300-800 kg, o didesnių transporto priemonių gali siekti ir keletą tonų), pavojingumo klasėmis (9 pavojingumo klasė) bei kitomis transportavimo sąlygomis (jeigu transportuojama ilgais maršrutais, reikia pasirūpinti, kad jos neišsikrautų). Transportuojant šio tipo krovinius, iš esmės keisis iki šiol galiojusi tvarka. Pavyzdžiui, pastebima, kad šios baterijos, gabenamos jūra, dažnai užsidega, o pristatymas mažos krovos mikroautobusais nebus galimas. Taigi transporto įmonės ir gamintojai prie pasikeitusios situacijos turės prisitaikyti, o tai ilgins pristatymo laiką ir brangins paskutinės mylios logistikos operacijas.

Žaliavų perdirbimas

Tradicinių automobilių gamyboje žaliavų perdirbimas, dėl palyginti mažo medžiagiškumo ir nesudėtingo jų perdirbimo, nesukelia papildomų problemų. Kalbant apie elektromobilius, situacija visai kitokia. Iki šiol perdirbama tik apie 5 proc. visų baterijų. Taip atsitinka todėl, kad nėra tinkamo reguliacinio mechanizmo, baterijų gamybos proceso, kuris būtų pritaikytas lengvam jų perdribimui, kyla ir kitų problemų. Šiuo metu baterijų perdirbimas yra brangus ir nepatogus procesas, tačiau  tikėtina, kad ateityje visi arba dalis ribojančių veiksnių bus pašalinta, o automobilių pramonei teks baterijas perdirbti arba utilizuoti.

Apibendrinant svarbu paminėti, kad iššūkių yra nemažai ir jų įtaka tiek transporto įmonėms, tiek gamintojams ateityje tik didės, nes elektra varomų transporto priemonių populiarumas augs. Visa tai didins gamybos savikainą, o tuo pat metu logistinius procesus darys dar sudėtingesniais. Savo partnerius norime patikinti, kad „HRX“ atidžiai seka visus pokyčius, vykstančius automobilių pramonėje, ir ieško būdų, kaip į juos reaguoti. Mes net ir dabar esame pasiruošę transportuoti baterijas, kadangi turime transporto priemonių, kurios gali vežti sunkesnius bei pavojingus krovinius. Tad kviečiame automobilių pramonės atstovus susisiekti su mumis, mes kartu rasime tinkamą sprendimą jūsų kroviniams transportuoti.

Kitos naujienos:

Elektromobiliai sunkiojoje logistikoje: realybė ar neišvengiama transformacija Lietuvoje?

28.10 2025 Tvarumas
Sunkusis transportas sudaro reikšmingą dalį ES kelių transporto CO2 emisijų – daugiau nei ketvirtadalį.  Atsižvelgiant į Europos žaliojo kurso tikslus, iki 2030 m. net 30 proc. naujų sunkvežimių turės būti nulinės emisijos. Vis daugiau Europos miestų apriboja dyzelinių transporto priemonių eismą, o kelio mokesčiai ir CO₂ emisijų prekyba tampa papildomu spaudimu logistikos sektoriui. Tačiau ar …

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …