Privatumo ir slapukų politika Skaityti daugiau
Nustatykite regioną: Lithuania

Just in time gali grįžti su trenksmu 2023 metais

Just in time (liet. prekių gamyba tik pagal užsakymą nustatytam laikui) per pastarąjį penkiasdešimtmetį buvo viena svarbiausių  inovacijų gamybos ir tiekimo valdyme. Šią strategiją taikė daugelis gamybinių įmonių, kurios siekė taupyti sąnaudas, mažinti klaidų skaičių gamyboje ir didinti gaminamų prekių kokybę. Tačiau, prasidėjus pandemijai, buvo visiškai sujaukti jūrinės logistikos pristatymo terminai, tapo sunkiau prognozuoti oro ir sausumos transporto terminus, todėl ėmė trūkti įvairių žaliavų. Aukščiau įvardintų iššūkių akivaizdoje  daugelis įmonių nebegalėjo vadovautis Just in time filosofija, todėl buvo grįžta prie kitų atsargų valdymo modelių, kai papildomai investuojama į buferines atsargas. Žinoma, šiuo laikotarpiu pasitaikė ir hibridinių modelių.

Šiame straipsnyje aptarsime pagrindines Just in time filosofijos dedamąsias bei įvardinsime, kodėl šis modelis ir vėl tampa aktualus 2023 metais.

Pagrindiniai Just in time gamybos ir atsargų valdymo principai.
 

Pagrindinis šios atsargų valdymo ir gamybos metodologijos principas – gaminti tik tada, kai yra poreikis ir sandėliuoti tik minimalias atsargas. Nors šios filosofijos pradininkai buvo automobilių gamintojai, tačiau ši patirtis sėkmingai išplito į mados, rūbų, prabangos, elektronikos, sporto prekių ir į kitas industrijas.

Nauda, kokios gali tikėtis įmonės, įsidiegusios Just in time metodiką savo veikloje:

  1. Lėšų taupymas, kuris atsiranda dėl sumažėjusių atsargų ir įvairaus gamybinio pertekliaus.
  2. Efektyvesnis darbuotojų laiko panaudojimas.
  3. Mažesnis apyvartinių lėšų poreikis.
  4. Geresnė gaminamų produktų kokybė.

Tačiau įmonės, norėdamos pasiekti aukščiau įvardintas naudas,  turės vadovautis keletu pagrindinių šios veiklos modelio principų:

  • Nuolatinis veiklos tobulinimas. Įmonės, siekdamos rasti gamybos klaidas, privalės tobulinti procesus, naudoti įvairias metodologijas, kad  jas eliminuotų.
  • Įvairių perteklinių atliekų gamyboje naikinimas. Įmonės turės identifikuoti vietas, kuriose susidaro nereikalingos atliekos (yra septyni atliekų tipai: laukimo laikas, apdirbimo, gamybos, transporto, atsargų, judesio ir gamybinių defektų) ir optimizuoti veiklą, siekiant jas visiškai panaikinti arba sumažinti iki minimumo.
  • Darbo vietos tvarka. Įmonės privalės įsteigti idealiai tvarkingas darbo vietas, siekiant sukurti aplinką, kurioje būtų kuo mažiau nereikalingų daiktų.
  • Gamybos partijų smulkinimas. Įmonės veiks mažų gamybinių partijų principu, kur idealus partijos dydis – vienas vienetas.
  • Gamybos planavimas. Įmonės privalės skirti papildomą dėmesį planavimui. Gamyba bus vykdoma atsižvelgiantį į istorinius pardavimų duomenis, taip pat bus siekiama sukurti optimalius gamybos planus.
  • Procesų tobulinimui naudojami: Kanban, Andon ir Jidoka principai.

Kodėl šis atsargų valdymo ir gamybos modelis gali grįžti su trenksmu 2023 metais?
 

Tai visų pirma yra susiję su tuo, jog pasaulinės tiekimo grandinės po truputį grįžta į  lygį, buvusį prieš pandemiją. Taip, kai kuriuose kraštuose dar yra problemų ir vis dar trūksta reikalingų žaliavų, tačiau atsiranda vis daugiau optimizmo. Jeigu nebus naujų negandų, susijusių su pandemija arba kitomis neplanuotomis situacijomis, pavyzdžiui, naujo konfliktinio taško atsiradimu arba nauja karo Ukrainoje faze, tikėtina, kad įmonės galės tiksliau planuoti gamybą ir žaliavų tiekimą, todėl vėl atsiras galimybė mažinti atsargas ir efektyviau planuoti veiklą.

Dar vienas svarbus veiksnys yra susijęs su recesija. Didžioji dauguma analitikų prognozuoja, kad pasaulis sulauks didesnės ar mažesnės recesijos 2023 metais. Įmonės, kurios sieks išlikti konkurencingos savo srityje, privalės ieškoti būdų, kaip mažinti savo gaminamų produktų savikainą ir/arba didinti gaminamų produktų kokybę.

Trečias, tačiau ne mažiau svarbus faktorius siejamas su darbuotojų trūkumo ir darbuotojų išėjimo iš darbo problema. Per pandemiją nemažai įmonių buvo priverstos dirbti nepastoviu grafiku, todėl daugelis žmonių, kurie dirbo paveiktuose sektoriuose, pradėjo masiškai keisti darbovietes, kadangi buvo nepatenkinti darbo krūviu.  Ši situacija sukūrė darbuotojų trūkumo problemą. Nors ir prognozuojama recesija, tačiau atrodo, kad šį kartą, net ir susitraukus ekonomikai, darbuotojų trūkumo problema išliks. Tad įmonės, norėdamos apsirūpinti  darbuotojais, privalės ieškoti būdų, kaip sureguliuoti gamybą, kad darbuotojai būtų patenkinti ir neperkrauti.

Grįžtant prie antraštėje užduoto klausimo, atsakymas į jį būtų toks – būtent just in time ir padeda spręsti visas aukščiau įvardintas problemas. Taikant šį veiklos modelį, galima ne tik mažinti gamybos sąnaudas, kelti gaminamų produktų kokybę, tačiau kartu įtraukti ir darbuotojus į įmonės valdymą, o pačioms įmonėms taip pertvarkyti procesus, siekiant nustatyti optimalius darbo krūvius, kad galėtų sumažinti galimų klaidų skaičių. 

Apibendrinant galima pasakyti, kad yra nemažai požymių, rodančių, jog Just in time  grįžta. Savo partneriams ir klientams, kurie negalėjo vadovautis šia metodologija dėl sutrūkinėjusių tiekimo grandinių arba nematė poreikio ja vadovautis, linkime iš naujo įvertinti šią opciją. Kadangi tiekimo ir logistikos teorija šiuo metu dažnai keičiasi, atsiranda įvairių naujovių, todėl svarbu įsivertinti ir kitas galimybes. Sekite mūsų puslapį, užsiprenumeruokite „Greitas logistikos naujienas“ ir vieni pirmųjų sužinokite, kas vyksta šioje industrijoje bei kokios iniciatyvos yra diegiamos kitur. Tą padaryti galite užpildę formą naujienų puslapio pradžioje.

Kitos naujienos:

Kaip dekarbonizacija paveiks logistikos paslaugas

25.03 2024 Tvari logistika
HRX“ jau daugiau nei 25 metus teikia laikui jautrių dalinių krovinių gabenimo paslaugas. Norint  sėkmingai veikti šioje srityje, svarbu įvertinti naujausias tendencijas, viena iš jų – tvarumas. Kadangi mes savo įmonėje aktyviai diegiame su tvarumu susijusius sprendimus, pasvarstysime, kaip tvarumo reikalavimai paveiks skirtingas logistikos, įskatinant ir laikui jautrias, paslaugas. Skirtingos galimybės ir iššūkiai Apie iššūkius …

5 klaidos, kurias galbūt darote planuodami logistines operacijas

25.03 2024 Žinojimas = Galia
Planavimas logistinėse operacijose užima labai svarbią vietą, o dėl sparčiai besikeičiančios pasiūlos ir paklausos tikrai nėra lengva viską tinkamai padaryti. Apie šią funkciją yra įvairių nuomonių, todėl nenuostabu, kad nemažai įmonių nusprendžia vadovautis „ad-hoc“ metodais, kurie gali lemti klaidas ir nenumatytas išlaidas. Šiame straipsnyje identifikuosime pagrindines logistikos planavimo klaidas bei pateiksime patarimų, kaip jų išvengti. …

Ko šįmet tikėtis iš transporto kainų Europoje?

Praėję metai prekybos ir gamybos įmonėms buvo vieni geriausių. Nepaisant tam tikrų išimčių (pvz., paskutinės mylios logistika, laikui jautrios paslaugos ir t.t.), kainos daugelyje tarptautinės prekybos maršrutų mažėjo. Metų pradžioje kainos buvo šiek tiek pakilusios, tačiau aplinka vis dar palanki. Tikėtina, kad nemaža dalis prekybos ir gamybos įmonių šiuo metu sprendžia klausimą, kiek ilgai ši …

Naujas tvarių prekių ženklų lyderis: „Radius Recycling” pavyzdys

27.02 2024 Tvarumas
Jau kurį laiką analizuojame sėkmingai veikiančias ir savo veiklą tvarumu grindžiančias organizacijas, jeigu įdomi ši tema, daugiau straipsnių apie tai galite rasti čia. Vis nenustojame stebėtis, kiek daug skirtingų įmonių iš įvairių verslo sektorių geba veikti ne tik sėkmingai, bet ir tausoti aplinką. Šiandien pasidalinsime vienos įmonės istorija, kuri rinkoje žinoma jau daugiau nei šimtą …

Keičiasi pasaulio ekonomika, privalo keistis ir gamybos sektorius

27.02 2024 Žinojimas = Galia
Nestabili pastarųjų 4 metų padėtis daugelį gamybos įmonių vertė ieškoti naujų būdų, kaip suvaldyti augančias sąnaudas, infliaciją, žaliavų trūkumą, ieškoti naujų rinkų savo produkcijai ir spręsti daug kitų iššūkių. Nepaisant iškilusių nesklandumų, gamybos sektoriuje dirbantys profesionalai privalėjo siekti akcininkų iškeltų tikslų bei  suvaldyti nuolatines prekybą ir gamybą veikiančias rizikas. Šiandien, norint nepasiklysti šioje dinamiškoje aplinkoje, …

Gamybinės įmonės atranda e-komerciją: į ką atkreipti dėmesį, vykdant logistines operacijas?

27.02 2024 E-komercija
Anksčiau e-komercijos veikla dažniausiai užsiimdavo prekybinės įmonės arba tos bendrovės, kurios parduodavo B2C sektoriuje. Šiuo metu situacija sparčiai keičiasi, kadangi vis daugiau gamybinių įmonių, netgi tos, kurios pardavinėja B2B sektoriui, atranda e-komercijos kanalą. Prognozuojama, kad ateityje tokių įmonių tik daugės. Šiame straipsnyje aptarsime pagrindines priežastis, kodėl vyksta šis pokytis, bei atkreipsime dėmesį į tai, su …