Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Just in time gali grįžti su trenksmu 2023 metais

Just in time (liet. prekių gamyba tik pagal užsakymą nustatytam laikui) per pastarąjį penkiasdešimtmetį buvo viena svarbiausių  inovacijų gamybos ir tiekimo valdyme. Šią strategiją taikė daugelis gamybinių įmonių, kurios siekė taupyti sąnaudas, mažinti klaidų skaičių gamyboje ir didinti gaminamų prekių kokybę. Tačiau, prasidėjus pandemijai, buvo visiškai sujaukti jūrinės logistikos pristatymo terminai, tapo sunkiau prognozuoti oro ir sausumos transporto terminus, todėl ėmė trūkti įvairių žaliavų. Aukščiau įvardintų iššūkių akivaizdoje  daugelis įmonių nebegalėjo vadovautis Just in time filosofija, todėl buvo grįžta prie kitų atsargų valdymo modelių, kai papildomai investuojama į buferines atsargas. Žinoma, šiuo laikotarpiu pasitaikė ir hibridinių modelių.

Šiame straipsnyje aptarsime pagrindines Just in time filosofijos dedamąsias bei įvardinsime, kodėl šis modelis ir vėl tampa aktualus 2023 metais.

Pagrindiniai Just in time gamybos ir atsargų valdymo principai.
 

Pagrindinis šios atsargų valdymo ir gamybos metodologijos principas – gaminti tik tada, kai yra poreikis ir sandėliuoti tik minimalias atsargas. Nors šios filosofijos pradininkai buvo automobilių gamintojai, tačiau ši patirtis sėkmingai išplito į mados, rūbų, prabangos, elektronikos, sporto prekių ir į kitas industrijas.

Nauda, kokios gali tikėtis įmonės, įsidiegusios Just in time metodiką savo veikloje:

  1. Lėšų taupymas, kuris atsiranda dėl sumažėjusių atsargų ir įvairaus gamybinio pertekliaus.
  2. Efektyvesnis darbuotojų laiko panaudojimas.
  3. Mažesnis apyvartinių lėšų poreikis.
  4. Geresnė gaminamų produktų kokybė.

Tačiau įmonės, norėdamos pasiekti aukščiau įvardintas naudas,  turės vadovautis keletu pagrindinių šios veiklos modelio principų:

  • Nuolatinis veiklos tobulinimas. Įmonės, siekdamos rasti gamybos klaidas, privalės tobulinti procesus, naudoti įvairias metodologijas, kad  jas eliminuotų.
  • Įvairių perteklinių atliekų gamyboje naikinimas. Įmonės turės identifikuoti vietas, kuriose susidaro nereikalingos atliekos (yra septyni atliekų tipai: laukimo laikas, apdirbimo, gamybos, transporto, atsargų, judesio ir gamybinių defektų) ir optimizuoti veiklą, siekiant jas visiškai panaikinti arba sumažinti iki minimumo.
  • Darbo vietos tvarka. Įmonės privalės įsteigti idealiai tvarkingas darbo vietas, siekiant sukurti aplinką, kurioje būtų kuo mažiau nereikalingų daiktų.
  • Gamybos partijų smulkinimas. Įmonės veiks mažų gamybinių partijų principu, kur idealus partijos dydis – vienas vienetas.
  • Gamybos planavimas. Įmonės privalės skirti papildomą dėmesį planavimui. Gamyba bus vykdoma atsižvelgiantį į istorinius pardavimų duomenis, taip pat bus siekiama sukurti optimalius gamybos planus.
  • Procesų tobulinimui naudojami: Kanban, Andon ir Jidoka principai.

Kodėl šis atsargų valdymo ir gamybos modelis gali grįžti su trenksmu 2023 metais?
 

Tai visų pirma yra susiję su tuo, jog pasaulinės tiekimo grandinės po truputį grįžta į  lygį, buvusį prieš pandemiją. Taip, kai kuriuose kraštuose dar yra problemų ir vis dar trūksta reikalingų žaliavų, tačiau atsiranda vis daugiau optimizmo. Jeigu nebus naujų negandų, susijusių su pandemija arba kitomis neplanuotomis situacijomis, pavyzdžiui, naujo konfliktinio taško atsiradimu arba nauja karo Ukrainoje faze, tikėtina, kad įmonės galės tiksliau planuoti gamybą ir žaliavų tiekimą, todėl vėl atsiras galimybė mažinti atsargas ir efektyviau planuoti veiklą.

Dar vienas svarbus veiksnys yra susijęs su recesija. Didžioji dauguma analitikų prognozuoja, kad pasaulis sulauks didesnės ar mažesnės recesijos 2023 metais. Įmonės, kurios sieks išlikti konkurencingos savo srityje, privalės ieškoti būdų, kaip mažinti savo gaminamų produktų savikainą ir/arba didinti gaminamų produktų kokybę.

Trečias, tačiau ne mažiau svarbus faktorius siejamas su darbuotojų trūkumo ir darbuotojų išėjimo iš darbo problema. Per pandemiją nemažai įmonių buvo priverstos dirbti nepastoviu grafiku, todėl daugelis žmonių, kurie dirbo paveiktuose sektoriuose, pradėjo masiškai keisti darbovietes, kadangi buvo nepatenkinti darbo krūviu.  Ši situacija sukūrė darbuotojų trūkumo problemą. Nors ir prognozuojama recesija, tačiau atrodo, kad šį kartą, net ir susitraukus ekonomikai, darbuotojų trūkumo problema išliks. Tad įmonės, norėdamos apsirūpinti  darbuotojais, privalės ieškoti būdų, kaip sureguliuoti gamybą, kad darbuotojai būtų patenkinti ir neperkrauti.

Grįžtant prie antraštėje užduoto klausimo, atsakymas į jį būtų toks – būtent just in time ir padeda spręsti visas aukščiau įvardintas problemas. Taikant šį veiklos modelį, galima ne tik mažinti gamybos sąnaudas, kelti gaminamų produktų kokybę, tačiau kartu įtraukti ir darbuotojus į įmonės valdymą, o pačioms įmonėms taip pertvarkyti procesus, siekiant nustatyti optimalius darbo krūvius, kad galėtų sumažinti galimų klaidų skaičių. 

Apibendrinant galima pasakyti, kad yra nemažai požymių, rodančių, jog Just in time  grįžta. Savo partneriams ir klientams, kurie negalėjo vadovautis šia metodologija dėl sutrūkinėjusių tiekimo grandinių arba nematė poreikio ja vadovautis, linkime iš naujo įvertinti šią opciją. Kadangi tiekimo ir logistikos teorija šiuo metu dažnai keičiasi, atsiranda įvairių naujovių, todėl svarbu įsivertinti ir kitas galimybes. Sekite mūsų puslapį, užsiprenumeruokite „Greitas logistikos naujienas“ ir vieni pirmųjų sužinokite, kas vyksta šioje industrijoje bei kokios iniciatyvos yra diegiamos kitur. Tą padaryti galite užpildę formą naujienų puslapio pradžioje.

Kitos naujienos:

Tvarumo ataskaitų rengimas – iššūkis ne tik transporto sektoriui

07.01 2025 Tvarumas
Tvarumo ataskaitos, dar vadinamos aplinkosaugos, socialinės atsakomybės ir valdymo (ESG) ataskaitomis, apima platų įvairių su tiekimo grandine susijusių duomenų spektrą.  Griežtėjant tvarumo reikalavimams, šios ataskaitos tampa neatsiejama verslo dalimi, kadangi vis daugiau įmonių dirba tik su tvariomis kompanijomis. Jos suteikia platformą, kurioje įmonės gali pademonstruoti savo įsipareigojimą veikti etiškai ir tvariai.  Vieša paslaptis, kad minėtų …

Velnias slypi detalėse: į ką atkreipti dėmesį, sudarant ilgalaikes sutartis su transporto bendrovėmis

07.01 2025 Žinojimas = Galia
Ilgalaikės sutartys su transporto bendrovėmis gali tapti jūsų logistikos strategijos pagrindu, užtikrinančiu stabilumą, sąnaudų kontrolę ir efektyvumą. Tačiau dažnai pasitaiko atvejų, kai neaiškiai suformuluoti susitarimai tampa nesusikalbėjimų, nuostolių ir nepateisintų lūkesčių priežastimi. Ypač rizikingos situacijos iškyla šventiniais laikotarpiais ar netikėtų įvykių metu, kai veiklos tęstinumas tampa kritinis. Šiame straipsnyje aptarsime, į ką atkreipti dėmesį, sudarant …

Pagrindinės dalinių krovinių transportavimo klaidos

Dalinių krovinių gabenimas (angl. Less Than Truckload), kalbant apie krovinių saugumą, yra rizikingesnis procesas, lyginant su pilnų krovinių transportavimu (angl. Full Truck Load). Taip yra todėl, kad, gabenant dalinius krovinius, atliekama daugiau pakrovimo ir iškrovimo operacijų. Būtent tai ir lemia didesnę riziką.  Straipsnyje aptarsime pagrindines šioje veiklos  srityje pasitaikančias klaidas ir pateiksime patarimų, kaip jų …

Ar tikrai už tvarias transportavimo paslaugas užsakovai pasiryžę mokėti brangiau?

27.11 2024 Tvari logistika
Tvarumas tapo neatsiejama logistikos sektoriaus dalimi. Augant sąmoningam požiūriui į klimato kaitą, tiek įstatymų leidėjai, tiek verslai ir vartotojai vis dažniau kalba apie atsakomybę, saugant aplinką. Europos Sąjungos (ES) žaliosios politikos tikslai ir nauji reglamentai skatina logistikos įmones investuoti į tvarius sprendimus. Tačiau klausimas lieka atviras: ar vartotojai pasiruošę prisiimti šių sprendimų kaštus ir už …

Kai taupymas nepasiteisina: kuo rizikuojate pasirinkę pigiausią logistikos paslaugų teikėją

27.11 2024 Žinojimas = Galia
Taupymas versle yra natūralus ir dažnai būtinas procesas, siekiant didinti pelną ir mažinti išlaidas. Tačiau, kai taupymas tampa prioritetu, toks sprendimas gali sukelti nenumatytų pasekmių, ypač logistikos sektoriuje. Vienas iš akivaizdžiausių taupymo veiksmų – pigiausio logistikos partnerio pasirinkimas – neretai pasirodo klaidingas ir ilgainiui gali kainuoti daug daugiau nei buvo planuota. Šiame straipsnyje aptarsime, kodėl …

Logistikos nesėkmių virtinė: kaip „Hershey“ išgąsdino Heloviną

Helovinas – tai šventė, kuomet  šokolado ir saldainių gamintojai džiaugiasi išaugusiais pardavimais. Šiam sezonui būdingas padidėjęs saldainių vartojimas, todėl jis tampa kritiniu laikotarpiu tokioms įmonėms kaip „Hershey“. Tačiau 1999 m. ši galimybė kompanijai virto katastrofa, kai dėl prastai suplanuoto tiekimo grandinės ir IT sistemų modernizavimo projektų įmonė prarado milijonus dolerių kainavusių užsakymų, patyrė pelno kritimą …