Privatumo ir slapukų politika Skaityti daugiau
Nustatykite regioną: Lithuania

Kelionė elektromobilių link nebus lengva

Automobilių pramonėje vyksta viena didžiausių permainų per pastaruosius 200 metų. Kalbame apie elektrinius automobilius. Šie procesai vyksta pastarąjį dešimtmetį, tačiau dabar jie vis labiau įsibėgėja. Nors elektromobiliai, lyginant su nafta varomais, šiuo metu sudaro nedidelę dalį transporto priemonių, tačiau jų populiarumas nuolatos auga. Prognozuojama, kad nafta varomų automobilių pirkimas nuo 2025 m. pradės mažėti, o elektra varomų transporto priemonių pardavimai nuolatos augs ir iki 2030 m. pasieks 40 mln. vnt. per metus (šiuo metu pardavimai siekia apie 6,5 mln. vnt. per metus).

„HRX“ dirba su didžiausiomis automobilių pramonės įmonėmis, mes nuolatos domimės sektoriaus naujovėmis, todėl norime aptarti pagrindinius iššūkius, su kuriais jau dabar susiduria automobilių pramonės tiekimo grandinės ir tikrai dar susidurs ateityje.

Pagrindiniai pereinamojo laikotarpio iššūkiai

Automobilių pramonė buvo viena pirmųjų savo veikloje pradėjusi naudoti „Just in time“ (liet. prekių gamyba tik pagal užsakymą nustatytam laikui) veiklos formatą. Tai leido drastiškai sutrumpinti naujų produktų pateikimo į rinką laiką ir sumažinti prekių savikainą, todėl vartotojai galėjo džiaugtis pigiomis ir kokybiškomis transporto priemonėmis. Ši situacija skatino vartojimą, o automobilių pramonė dėl masto ekonomijos ir toliau galėjo tenkinti sparčiai besikeičiančius vartotojų poreikius ir kasmet pristatyti vis naujus automobilių modelius. Tačiau šiandien, kai kalbame apie elektra varomas transporto priemones, situacija kitokia.

Sunkumai, susiję su žaliavomis, ir baterijų gamyba

Tradiciniam automobiliui pagaminti reikia 1500-2000 detalių, o elektra varomam – tik 50-60 komponentų. Atrodytų, kad apsirūpinti komponentais, gaminant šio tipo transporto priemones, yra paprasta, tačiau joms reikia 6 kartus daugiau skirtingų  elementų. Nafta varomoms transporto priemonėms iš esmės reikia tik metalų ir mangano, kai tuo tarpu elektra varomiems vilkikams reikalingas skirtingų rūšių metalas, nikelis, litis, manganas, kobaltas ir grafitas. Dėl sparčiai augančios šių žaliavų paklausos, nespėjama patenkinti jų poreikio, o tai didina kainas ir sukelia kitas operacines problemas.

Iššūkių kelia ir su baterijų gamyba susiję procesai. Šios baterijų gamyklos yra milžiniškos (ne veltui jas vadina „Gigafactories“ – liet. gigantiška gamykla), jų statyba trunka ilgai ir kainuoja brangiai.  Vienos  gamyklos statyba kainuoja apie 5mlrd. USD. Pastačius tokią gamyklą, iššūkiai nesibaigia, kadangi jos dažnai yra neefektyvios (darbuotojų trūkumas, įvairūs gedimai, kitos sudėtingos operacijos), o tai lemia prastovas, kurios, atsižvelgiant į pradinių investicijų kaštus, yra labai didelės.

Ilgos tiekimo grandinės

Automobilių pramonės įmonės, siekdamos dirbti su minimaliomis atsargomis, visuomet stengiasi sukurti kuo trumpesnes tiekimo grandines su maksimaliai greitais pristatymo terminais. Tačiau su elektra varomomis transporto priemonėmis tokio efektyvumo pasiekti nepavyksta, kadangi visos elektrinių automobilių gamybai reikalingos žaliavos išgaunamos vos keliose valstybėse: Australijoje, Čilėje, Argentinoje, Indonezijoje, Brazilijoje, Kongo Demokratinėje Respublikoje. Tad galimybės, diversifikuoti tiekėjus arba juos surasti arčiau pardavimo rinkų, nėra. Šiuo metu gamyba irgi ribota, nes net 80 proc. visų baterijų yra gaminamos Kinijoje. Minėtos aplinkybės išaugina pristatymo terminus, didina tiekimo grandinių trūkinėjimo rizikas ir brangina gamybą.

Komplikuotos logistinės operacijos

Tradicinių automobilių logistikos operacijas sunkina greiti pristatymo laikai ir dideli kiekiai inventorinių vienetų, tačiau su šiais iššūkiais automobilių pramonės įmonės puikiai susitvarko. Transportuojant baterijas, atsiranda keletas papildomų problemų, susijusių su šių krovinių svoriu (lengvųjų automobilių baterijos sveria 300-800 kg, o didesnių transporto priemonių gali siekti ir keletą tonų), pavojingumo klasėmis (9 pavojingumo klasė) bei kitomis transportavimo sąlygomis (jeigu transportuojama ilgais maršrutais, reikia pasirūpinti, kad jos neišsikrautų). Transportuojant šio tipo krovinius, iš esmės keisis iki šiol galiojusi tvarka. Pavyzdžiui, pastebima, kad šios baterijos, gabenamos jūra, dažnai užsidega, o pristatymas mažos krovos mikroautobusais nebus galimas. Taigi transporto įmonės ir gamintojai prie pasikeitusios situacijos turės prisitaikyti, o tai ilgins pristatymo laiką ir brangins paskutinės mylios logistikos operacijas.

Žaliavų perdirbimas

Tradicinių automobilių gamyboje žaliavų perdirbimas, dėl palyginti mažo medžiagiškumo ir nesudėtingo jų perdirbimo, nesukelia papildomų problemų. Kalbant apie elektromobilius, situacija visai kitokia. Iki šiol perdirbama tik apie 5 proc. visų baterijų. Taip atsitinka todėl, kad nėra tinkamo reguliacinio mechanizmo, baterijų gamybos proceso, kuris būtų pritaikytas lengvam jų perdribimui, kyla ir kitų problemų. Šiuo metu baterijų perdirbimas yra brangus ir nepatogus procesas, tačiau  tikėtina, kad ateityje visi arba dalis ribojančių veiksnių bus pašalinta, o automobilių pramonei teks baterijas perdirbti arba utilizuoti.

Apibendrinant svarbu paminėti, kad iššūkių yra nemažai ir jų įtaka tiek transporto įmonėms, tiek gamintojams ateityje tik didės, nes elektra varomų transporto priemonių populiarumas augs. Visa tai didins gamybos savikainą, o tuo pat metu logistinius procesus darys dar sudėtingesniais. Savo partnerius norime patikinti, kad „HRX“ atidžiai seka visus pokyčius, vykstančius automobilių pramonėje, ir ieško būdų, kaip į juos reaguoti. Mes net ir dabar esame pasiruošę transportuoti baterijas, kadangi turime transporto priemonių, kurios gali vežti sunkesnius bei pavojingus krovinius. Tad kviečiame automobilių pramonės atstovus susisiekti su mumis, mes kartu rasime tinkamą sprendimą jūsų kroviniams transportuoti.

Kitos naujienos:

Kaip dekarbonizacija paveiks logistikos paslaugas

25.03 2024 Tvari logistika
HRX“ jau daugiau nei 25 metus teikia laikui jautrių dalinių krovinių gabenimo paslaugas. Norint  sėkmingai veikti šioje srityje, svarbu įvertinti naujausias tendencijas, viena iš jų – tvarumas. Kadangi mes savo įmonėje aktyviai diegiame su tvarumu susijusius sprendimus, pasvarstysime, kaip tvarumo reikalavimai paveiks skirtingas logistikos, įskatinant ir laikui jautrias, paslaugas. Skirtingos galimybės ir iššūkiai Apie iššūkius …

5 klaidos, kurias galbūt darote planuodami logistines operacijas

25.03 2024 Žinojimas = Galia
Planavimas logistinėse operacijose užima labai svarbią vietą, o dėl sparčiai besikeičiančios pasiūlos ir paklausos tikrai nėra lengva viską tinkamai padaryti. Apie šią funkciją yra įvairių nuomonių, todėl nenuostabu, kad nemažai įmonių nusprendžia vadovautis „ad-hoc“ metodais, kurie gali lemti klaidas ir nenumatytas išlaidas. Šiame straipsnyje identifikuosime pagrindines logistikos planavimo klaidas bei pateiksime patarimų, kaip jų išvengti. …

Ko šįmet tikėtis iš transporto kainų Europoje?

Praėję metai prekybos ir gamybos įmonėms buvo vieni geriausių. Nepaisant tam tikrų išimčių (pvz., paskutinės mylios logistika, laikui jautrios paslaugos ir t.t.), kainos daugelyje tarptautinės prekybos maršrutų mažėjo. Metų pradžioje kainos buvo šiek tiek pakilusios, tačiau aplinka vis dar palanki. Tikėtina, kad nemaža dalis prekybos ir gamybos įmonių šiuo metu sprendžia klausimą, kiek ilgai ši …

Naujas tvarių prekių ženklų lyderis: „Radius Recycling” pavyzdys

27.02 2024 Tvarumas
Jau kurį laiką analizuojame sėkmingai veikiančias ir savo veiklą tvarumu grindžiančias organizacijas, jeigu įdomi ši tema, daugiau straipsnių apie tai galite rasti čia. Vis nenustojame stebėtis, kiek daug skirtingų įmonių iš įvairių verslo sektorių geba veikti ne tik sėkmingai, bet ir tausoti aplinką. Šiandien pasidalinsime vienos įmonės istorija, kuri rinkoje žinoma jau daugiau nei šimtą …

Keičiasi pasaulio ekonomika, privalo keistis ir gamybos sektorius

27.02 2024 Žinojimas = Galia
Nestabili pastarųjų 4 metų padėtis daugelį gamybos įmonių vertė ieškoti naujų būdų, kaip suvaldyti augančias sąnaudas, infliaciją, žaliavų trūkumą, ieškoti naujų rinkų savo produkcijai ir spręsti daug kitų iššūkių. Nepaisant iškilusių nesklandumų, gamybos sektoriuje dirbantys profesionalai privalėjo siekti akcininkų iškeltų tikslų bei  suvaldyti nuolatines prekybą ir gamybą veikiančias rizikas. Šiandien, norint nepasiklysti šioje dinamiškoje aplinkoje, …

Gamybinės įmonės atranda e-komerciją: į ką atkreipti dėmesį, vykdant logistines operacijas?

27.02 2024 E-komercija
Anksčiau e-komercijos veikla dažniausiai užsiimdavo prekybinės įmonės arba tos bendrovės, kurios parduodavo B2C sektoriuje. Šiuo metu situacija sparčiai keičiasi, kadangi vis daugiau gamybinių įmonių, netgi tos, kurios pardavinėja B2B sektoriui, atranda e-komercijos kanalą. Prognozuojama, kad ateityje tokių įmonių tik daugės. Šiame straipsnyje aptarsime pagrindines priežastis, kodėl vyksta šis pokytis, bei atkreipsime dėmesį į tai, su …