Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

5 klaidos, kurias galbūt darote planuodami logistines operacijas

Planavimas logistinėse operacijose užima labai svarbią vietą, o dėl sparčiai besikeičiančios pasiūlos ir paklausos tikrai nėra lengva viską tinkamai padaryti. Apie šią funkciją yra įvairių nuomonių, todėl nenuostabu, kad nemažai įmonių nusprendžia vadovautis „ad-hoc“ metodais, kurie gali lemti klaidas ir nenumatytas išlaidas. Šiame straipsnyje identifikuosime pagrindines logistikos planavimo klaidas bei pateiksime patarimų, kaip jų išvengti.

Planavimo svarba logistikos operacijose

Kadangi pokyčiai logistikoje vyksta nepaprastai greitai, jos procesų planavimas kai kam gali asocijuotis su kažkokia atgyvenusia vadybos teorija. Yra manančių, kad daug pažangesnis sprendimas –  įvairūs „čia ir dabar“ paremti metodai. Tačiau, patikėkite, taip nėra. Žinoma, visko suplanuoti neįmanoma, tačiau tai nereiškia, kad planuoti nereikia. Svarbu suprasti, jog be tinkamo plano nebus įmanoma užtikrinti  produktų ir žaliavų tiekimo nustatytu laiku, o tai generuoja nuostolius ir mažina klientų pasitenkinimą kompanija. Taip pat, kai neveikia planavimo funkcija, už įvairias logistikos paslaugas dažnai permokama, o stichinių nelaimių ar kitų nenumatytų situacijų atveju tokios kompanijos dažnai reaguoja lėčiau arba kartais išvis nesugeba prisitaikyti prie pasikeitusios situacijos.

5 pagrindinės planavimo klaidos

Prieš pradedant detaliau kalbėti apie klaidas ir būdus, kaip jų išvengti, svarbu suprasti, kad įvairios logistinių operacijų optimizavimo iniciatyvos, įskaitant ir planavimą, neįvyksta iš karto, tai yra ilga, tačiau apsimokanti kelionė. Taigi kokio tos klaidos?

  1. Nepakankamas pasiūlos ir paklausos prognozavimas. Jei negali išmatuoti, negali ir užtikrinti, kad tai bus įgyvendinta. Taip pat tai aktualu ir kai kalbama apie prognozavimą. Tos organizacijos, kurios neprognozuoja pasiūlos ir paklausos, neanalizuoja, kuri dalis prognozės išsipildė, o kuri ne, praranda tobulėjimo galimybę. Analizuojant turimus duomenis bei tobulinant šį procesą, gali  būti priimami geresni  logistiniai sprendimai. 
  2. Nepakankamas atsargų valdymas. Dar viena klaida, kuri dažnai sukelia nemažai chaoso logistikoje, susijusi su netinkamu atsargų valdymu. Kalbame apie situacijas, kai nesekami inventorinių vienetų kiekiai, dažnai užperkamas per didelis kiekis žaliavų, o tai didina išlaidas, kartu auga ir prekių nurašymai. Pasitaiko ir kito pobūdžio situacijų, kai nepastebima, jog žaliavų lygis nukrito iki kritinio minimumo, tokiu atveju prarandami pardavimai, skaičiuojamos gamybos prastovos, o logistinės operacijos dėl skubumo tampa brangesnės.
  3. Nesinaudojama technologijomis. Kiekvienos logistikos įmonės personalo palydovas – tai „Excel‘io“ programa. Tačiau organizacijoms, kurios valdo didelius inventorinių vienetų kiekius, vertėtų pagalvoti ir apie kitas technologijų pritaikymo galimybes, kadangi be jų tinkamai priimti sprendimus ir nepasiklysti yra sudėtinga. Tačiau vis dar pasitaiko atvejų, kuomet užsakymai yra atliekami fiziškai nuvykus į sandėlį, o minimalūs atsargų lygiai ir užsakomi kiekiai bei gabenimo būdai parenkami vadovaujantis nuojauta. Šios situacijos didina netinkamų sprendimų kiekį.
  4. Komunikacijos trūkumas. Komunikacijos tarp skirtingų padalinių stoka – dar viena priežastis, kai sprendimai priimami pavėluotai ir dažnai netinkamai. Kalbame apie atvejus, kuomet, pasikeitus prognozei, pamirštama informuoti arba kai nėra aiškių komunikacijos gairių tarp pardavimų, gamybos ir logistikos padalinių. Tinkamos komunikacijos dažnai trūksta ir tarp tiekėjų bei kitų partnerių.
  5. Tiekimo grandinės matomumo trūkumas. Komunikacijos tarp skirtingų padalinių stoka – dar viena priežastis, kai sprendimai priimami pavėluotai ir dažnai netinkamai. Kalbame apie atvejus, kuomet, pasikeitus prognozei, pamirštama informuoti arba kai nėra aiškių komunikacijos gairių tarp pardavimų, gamybos ir logistikos padalinių. Tinkamos komunikacijos dažnai trūksta ir tarp tiekėjų bei kitų partnerių.

Būdai, gerinantys logistikos planavimą

Tobulinant planavimą, rekomenduojame pradėti nuo vidinės komunikacijos gerinimo. Susikurkite pardavimų ir operacijų planavimo procesą (angl. Sales and Operations Planning). Apsirašę šį procesą, susikurkite planų formas, svarbi sąlyga – galimybė sekti šių planų tikslumą procentine išraiška. Vėliau raskite sau tinkamą susitikimų formatą šių planų įgyvendinimui bei analizei organizacijos viduje. Taip pat nepamirškite gerinti komunikacijos tarp tiekėjų, logistikos ir kitų partnerių. Čia jums gali padėti  vertinimo kortelių sistema. Tai tokia sistema, kai tiekėjai vertinami, kaip jiems pavyksta laikytis sutartinių sąlygų, tuomet konkrečiam tiekėjui skiriamas balas. Rekomenduojama iš anksto sutartyse numatyti iniciatyvas ir nuobaudas už tinkamą bei netinkamą sutarčių laikymąsi. Manome, kad šie metodai padės gerinti prognozavimo funkciją.

Antras žingsnis. Savo veikloje būtina įsidiegti technologijas, kurios padeda priimti labiau pamatuotus sprendimus. Dabartinės technologijos leidžia nusistatyti saugius atsargų lygius (angl. safety stock), įsivertinti optimalų atsargų arba prekių užsakymo lygį, sekti žaliavų apyvartą bei numatyti daugelį kitų veiklų. Šiuo metu technologijos vystosi taip greitai, kad sau tinkančius sprendimus gali rasti tiek didelės, tiek ir mažos organizacijos. Taikydamos šias technologijas, įmonės gali racionaliau planuoti veiklą ir kartu taupyti turimas lėšas.

Trečia. Visuomet ieškokite ir papildomų būdų bei metodų, kaip gerinti komunikaciją tarp padalinių ir partnerių. Nepaisant aptartų metodų, svarbu suprasti, kad planavimas yra glaudžiai susijęs su tarpusavio bendradarbiavimu, o sėkmė arba nesėkmė priklausys nuo to, kaip tarpusavyje bendradarbiaus padaliniai. Todėl labai svarbu ieškoti įvairių, net ir nestandartinių būdų, kaip įmonėje pagerinti komunikaciją ir mikroklimatą. Galite net pasvarstyti apie motyvacinės sistemos įdiegimo galimybę už tinkamai organizacijoje įgyvendintą planavimo funkciją, taip pagreitinsite šios sistemos sukūrimą,

Apibendrindami norime dar kartą atkreipti dėmesį, kad sėkmingai planuoti procesus įmonėje tikrai nėra paprastas ar pigus uždavinys, tačiau tai atsiperkanti iniciatyva. Pradedant diegti naujoves, labai svarbu dirbti su priešiškais nusistatymais, kurių tikrai pasitaikys. Siekdami sparčiau įgyvendinti procesus, pradėkite nuo tų sričių, kuriose lengviausia įdiegti planavimo naujoves, o vėliau prijunkite ir sudėtingesnes bendrovės dalis.

Kitos naujienos:

Elektromobiliai logistikoje: tvarus sprendimas ar dar viena mada?

08.07 2025 Tvarumas
Elektromobiliai sunkvežimių sektoriuje ilgai buvo laikomi nišine inovacija. Tačiau Europos Sąjungos klimato politika jau nepalieka pasirinkimo – transporto sektorius turi mažinti emisijas. Ar elektriniai vilkikai jau šiandien gali tapti ekonomišku sprendimu logistikos įmonėms? Kur šiandien realiai yra riba tarp tvarumo ir rinkodaros deklaracijų? ES spaudimas stiprėja: skaičiuoti CO₂ tampa privalu Pagal naujausius ES reikalavimus, sunkvežimių …

„Pristatyta“ dar nereiškia „gauta“: kas stringa paskutinėje mylioje?

30.06 2025 Paskutinė mylia
Logistikos sistema rodo, kad siunta pristatyta. Kurjeris pažymėjo, maršrutas užbaigtas, visi žingsniai atlikti. Tačiau klientas sako priešingai – siuntos nėra. Šis scenarijus dažnas ne dėl technologinių spragų, o dėl nesutampančių praktikų ir lūkesčių, ypač paskutinėje logistikos grandies atkarpoje. Tai vieta, kur iš pažiūros smulki komunikacijos detalė gali nulemti, ar klientas liks patenkintas, ar pateiks pretenziją. …

Vasara: atostogų metas ar iššūkių laikas?

26.06 2025 Žinojimas = Galia
Vasara – ne vien atostogų džiaugsmai, bet ir rimtų iššūkių metas. Tyrimai rodo, kad net 8 iš 10 darbuotojų vasarą turi pavaduoti atostogaujančius kolegas, o dėl pavadavimo jų darbo krūvis padidėja 26–50%. Paradoksalu, bet logistikoje šiltasis sezonas kartais karštesnis ne tik dėl oro, bet ir dėl darbų tempo – juk klientų poreikiai niekur nedingsta. Pavadavimas …

5 sprendimai, padedantys sumažinti siuntų vėlavimus

21.05 2025 Žinojimas = Galia
Siuntų vėlavimai – viena dažniausių klientų nepasitenkinimo priežasčių, o verslui – papildomos sąnaudos, reputacijos rizika ir sutrikusi veiklos grandinė. Nors dalis veiksnių (kaip orai ar transporto trikdžiai) yra nekontroliuojami, daug siuntų uždelsimų įvyksta dėl netikslių duomenų, neparuoštos pakuotės ar netinkamo pristatymo tipo pasirinkimo. Šiame straipsnyje apžvelgiame penkis praktinius sprendimus, padedančius įmonėms sumažinti siuntų vėlavimo riziką: …

Logistika: prekės ženklo reputacijos variklis ar trukdis?

15.05 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinėje rinkoje, kur konkurencija dėl klientų dėmesio milžiniška, prekės ženklo reputacija yra neįkainojamas turtas. Dažnai ją lemia ne tik pats produktas ar paslauga, bet ir tai, kaip efektyviai ir patikimai klientą pasiekia užsakytos prekės. Logistika – pristatymo greitis, punktualumas, informavimas – tapo svarbiu prekės ženklo sėkmės veiksniu. Ką klientai įsimena labiau: žaibišką pristatymą ar vėluojantį …

Ar jūsų logistikos strategija pasiruošusi sezono pikams?

30.04 2025 Žinojimas = Galia
Šventiniai laikotarpiai ir didieji išpardavimai dažnai tampa didžiausiu išbandymu įmonių tiekimo grandinėms. Vos per kelias savaites užsakymų srautai gali išaugti kelis kartus, o net menkiausia spraga logistikoje gali brangiai kainuoti – nuo vėluojančių pristatymų iki prarastų pajamų ir klientų pasitikėjimo. Ar jūsų logistikos strategija pasiruošusi šioms piko bangoms? Toliau aptarsime, kaip tinkamai pasirengti, su kokiais …