Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Kokius KPI matuoti, norint sukurti proaktyvų logistikos padalinį?

Tarptautinės kompanijos jau daugiau nei dešimtmetį logistikos padalinį vertina strategiškai. Pandemija šį procesą dar pagreitino ir privertė kompanijas logistikos strategijas persvarstyti iš naujo, kadangi tos organizacijos, kurios logistikos padalinį vertino kaip transakcinį, o ne kaip vertės kūrimo, susidūrė su nemažais iššūkiais. Už logistikos paslaugas pandemijos metu jos mokėjo daugiau ir dažniau pritrūkdavo prekių lentynose. Šiame straipsnyje detaliai aptarsime, kokius KPI reikia matuoti, norint sukurti proaktyvų logistikos padalinį

Proaktyvus logistikos padalinys. Kas tai?
 

Įprastai veikiantis logistikos padalinys nuo proaktyvaus skiriasi tuo, kad pastarojo  veiklos strategija priderinta prie ilgalaikės įmonės strategijos. Tokios kompanijos dažniausiai nesivaiko greitų laimėjimų, jos visą dėmesį sutelkia į perspektyvą ir logistikos padalinio strategiją derina su įmonės ilgalaikiais planais.

Kaip pavyzdį pateiksime kompaniją, kuri gamina „Premium“ klasės automobilius. Bendrovė save pristato kaip vieną brangiausių ir aukščiausią pasitenkinimą klientams generuojančią įmonę. Siekiant šių tikslų, logistikos padalinio strategija dažniausiai bus orientuota į aukštą aptarnavimo kokybę. Vadinasi, krovinio vėlavimas arba jo pristatymas ne kliento pageidaujamu laiku bus vertinamas neigiamai, todėl, tikėtina, kad šio tipo prekėms gabenti bus užsakomos „Just in time“ transportavimo paslaugos, kurios dažnai yra brangesnės. Kadangi prekės yra brangios, ši įmonė skirs ypatingą dėmesį transporto ir kitas logistikos paslaugas teikiančių įmonių atrankai bei kitoms taktinėms priemonėms, stiprinančioms įmonės strategiją. Tuo tarpu įmonė, kuri nežiūri strategiškai, tiesiog vykdys logistikos operacijas, nepaisydama ilgalaikės sėkmės, neskirs dėmesio logistikos partnerių paieškai, o paslaugas pirks vienu iš transakcinių metodų.

Dar vienas pavyzdys. Bendrovė, prekiaujanti pigiomis žaliavomis, pavyzdžiui, pakuotėmis, pristato save kaip pigių pakuočių gamintoją ir jos strateginis tikslas – didinti parduodamų prekių kiekį. Tokiu atveju pro- aktyviai veikiantis logistikos padalinys ieškos įvairiausių būdų, kaip mažinti logistikos kaštus: ieškos galimybių, kaip atsivežti žaliavas didesniais kiekais (geležinkeliu, laivais), mažins logistinių operacijų skaičių (perpakavimas, distribucinių sandėlių kiekis ir kt.). Kitaip tariant, kiekvieną logistinę operaciją vertins per kaštų prizmę, tačiau turės visus reikalingus duomenis, pagrindžiančius jų strateginius veiksmus. Tuo tarpu įmonė, kuri nežiūri strategiškai, tiesiog atliks operacijas be aiškios struktūros ir plano.

Strategiškai mąstantys logistikos padaliniai visuomet stengsis žiūrėti į ateitį. Proaktyvioms logistikos įmonėms priskiriamos ir tos organizacijos, kurios derina taktinius veiksmus, t.y., kiekvienam žaliavų ir prekių tipui taiko skirtingas strategijas.

Kokius KPI matuoti?
 

Organizacijos, siekdamos tapti proaktyviomis, pirmiausia turi susikurti rodiklių sistemą ir susieti ją su bendra įmonės strategija, o norint priimti labiau pamatuotus sprendimus, analizuoti istorinius duomenis. Dabar pasidalinsime pagrindiniais KPI, kuriuos įmonės turėtų matuoti.

Bendra nuosavybės kaina (angl. Total cost ownerhsip)

Tai vienas svarbiausių rodiklių, nes vertinti logistiką tik per konkrečios paslaugos kainą, neatsižvelgiant į visumą, dažnai galima priimti neteisingus sprendimus. Skaičiuojant logistikos kaštus, svarbu papildomai įvertinti transportuojamo krovinio vertės finansavimą, prarastus pardavimus (dėl prekių trūkumo) bei kitas išlaidas (perkrovimo operacijos, pakavimas ir kt.). Siekiant geriausių veiklos rezultatų, svarbu turėti visų išlaidų išklotinę ir sekti, kokie pokyčiai sumažintų bendrą kainą. Viename iš savo straipsnių keletu pjūvių esame analizavę transporto paslaugas, šį straipsnį galite rasti čia ir pasinaudoti juo kaip pavyzdžiu.

Kiek kainuoja kiekvienos siuntos aptarnavimas (angl. COST TO SERVE)?

Kompanijoms, kurios savo prekes pristato pilnomis puspriekabėmis (angl. FTL), šis rodiklis galėtų pasirodyti elementarus. Tačiau toms, kurios derina keletą pristatymo metodų (pvz. „Express“ siunta oru, kitos dienos pristatymas ir kt.), o klientai prekes užsako įvairiomis (didelėmis ir mažomis) pakuotėmis, atsiranda papildomos kompleksijos, todėl pasitaiko atvejų, kai logistikos kaštai tampa didesnis už produkto maržą. Norint išvengti šių situacijų, svarbu turėti sistemą, kuri galėtų identifikuoti kiekvieno produkto logistikos sąnaudas, o ne viso kontraktinio tiekimo.

Pilnas užsakymo įvykdymas laiku (angl. OTIF )

Šio rodiklio esmė – išsiaiškinti, kiek krovinių pristatoma laiku. Pilno užsakymo įvykdymas logistikos padaliniui svarbus todėl, kad leidžia suprasti, ar efektyviai veikia pats tinklas. Šis rodiklis tiesiogiai koreliuoja su klientų pasitenkinimu, kadangi laiku ir korektiškai pristatyti kroviniai kelia pasitikėjimą jūsų įmone.

Laikas nuo krovinio užsakymo iki pristatymo (angl. Order Cycle Time)

Šis rodiklis matuoja laiką nuo užsakymo gavimo iki produkto pristatymo. Tai ypač svarbus rodiklis, kadangi kompanijos, mažindamos šį rodiklį, kelia klientų aptarnavimo kokybę, didina žaliavų apyvartumą, taupo lėšas ir didina įmonės pajamas.

Prarasti pardavimai (angl. Lost sales)

Norint sukurti proaktyvų logistikos padalinį, svarbu matuoti prarastus pardavimus, kai dėl įvairių su logistika susijusių trikdžių klientai negalėjo įsigyti prekių ir jas pirko iš konkurentų. Žinodamos šį rodiklį, bendrovės gali įvertinti atskirus logistikos elementus, jų išlaidų eilutes ir modeliuoti logistikos grandinę, kuri padėtų joms uždirbti optimalią pelno maržą.

Išvados
 

Aptarėme pagrindinius logistikos rodiklius, jų, žinoma, yra daugiau. Svarbu suprasti, kad, kuriant proaktyvų logistikos padalinį, pagrindinis tikslas nėra tik įvertinti kuo daugiau rodiklių. Priešingai, svarbu pasirinkti keletą svarbiausių, kurie padėtų identifikuoti, kaip sekasi įgyvendinti bendrą įmonės strategiją bei priimti geriausius sprendimus. Reikia suprasti, kad rodiklius matuoti būtina, nes čia galioja universalioji gyvenimo taisyklė – negali pamatuoti, vadinasi, negali įgyvendinti.

Kitos naujienos:

Rudens logistikos pikas: kodėl planavimas yra kritiškai svarbus

14.10 2025 Žinojimas = Galia
Rugsėjo-gruodžio mėnesiais logistika pasiekia didžiausią apkrovą. Šiuo periodu staigiai išauga e. komercijos užsakymų skaičius, mažmeninės prekybos tinklai pildo sandėlius šventinei prekybai, o gamybos įmonės kaupia žaliavas ir prekes sandėliuose. Baltijos ir Skandinavijos regione šis sezoninis šuolis itin ryškus – rudens piko metu krovinių srautai vidutiniškai padidėja apie trečdalį. Šis laikotarpis verslui tampa logistikos efektyvumo testu. …

Kokybė logistikoje: kas tai ir kodėl svarbi klientui?

01.10 2025 HRX kokybė
Kiekvienas logistikos paslaugų užsakovas tikisi, kad jo krovinys bus pristatytas laiku, saugiai ir be nesklandumų. Tam, kad šie lūkesčiai būtų pateisinti, logistikos įmonė turi užtikrinti aukštą paslaugų kokybę. Paslaugų kokybė logistikoje apima ne tik greitą prekių pervežimą, bet ir visą spektrą veiksnių, lemiančių teigiamą kliento patirtį.  Logistikos kokybė – tai logistikos paslaugų gebėjimas nuosekliai pateisinti …

Duomenų analitika kaip paslauga: logistikos sektoriaus transformacija

24.09 2025 Žinojimas = Galia
Šiuolaikinė logistika išgyvena struktūrinę transformaciją – iš tradicinės transporto ir sandėliavimo paslaugos ji tampa duomenimis grįsta verslo sprendimų platforma. Pastaraisiais metais itin sparčiai plinta modelis „Analytics as a Service“ (AaaS), kai logistikos partneriai klientams ne tik perveža krovinius, bet ir teikia duomenų analitikos įrankius. Trendai, kurie keičia žaidimo taisykles Prognozinė analitika (predictive analytics) Ne tik …

HRX žengia į elektrifikacijos etapą: nuo lengvųjų automobilių iki vilkikų

16.09 2025 HRX kokybė
HRX kryptingai įgyvendina savo tvarumo strategiją. Įmonės parke jau įsitvirtino lengvieji elektromobiliai, tapę kasdienio darbo dalimi. Nuo 2025 m. pradėti naudoti ir elektriniai mikroautobusai, kurie aptarnauja siuntų srautus trumpuose maršrutuose. Šiandien žengiame dar vieną žingsnį – pradėjome elektrinių vilkikų testavimą. Vertiname jų efektyvumą realiomis sąlygomis: energijos sąnaudas, įveikiamus atstumus, įkrovimo infrastruktūros prieinamumą bei eksploatacinius kaštus. …

Skubi logistika: strateginis įrankis, o ne kasdienė praktika

10.09 2025 Lėšų taupymas
Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius yra kertinis šalies konkurencingumo elementas: Klaipėdos uostas kasmet perkrauna per 45 mln. tonų krovinių, per tris pagrindinius oro uostus gabenama dešimtys tūkstančių tonų siuntų, o kelių transportas išlieka pagrindinė grandis, aptarnaujanti tiek vietinę, tiek tarptautinę gamybą. Tokiame kontekste skubi logistika nėra papildoma paslauga – tai strateginis instrumentas, naudojamas tada, kai …

Vežėjai ar ekspeditoriai: kaip išsirinkti tinkamiausią logistikos partnerį?

29.08 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos partnerio pasirinkimas – svarbus strateginis žingsnis kiekvienai įmonei, kurios veikla susijusi su krovinių gabenimu. Kokybiška logistika šiandien gali tapti vienu pagrindinių konkurencinio pranašumo veiksnių. Visgi rinkoje gausu skirtingų tipų logistikos paslaugų teikėjų: nuo tradicinių vežėjų ir ekspeditorių iki kompleksinių sprendimų. Kaip nepasiklysti šiame pasirinkimų lauke? Vežėjai: logistinės grandinės varikliai Vežėjas – tai įmonė arba …